Akut hjälp med härjande sjukdom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • paicapo
    • August 2009
    • 23

    Akut hjälp med härjande sjukdom

    malawisarna i mitt nystartade akvarium mår inge bra, känns som jag kommer förlora hela beståndet om jag inte vidtar åtgärder, har 4st golden, 4st röd zebra, 4st bright blue. alla diskarna har nåt typ av brun/svart belägning eller fläckar över delar av kroppen på golden ser man att belägningen är lite brun, känns som svamp?
    hur behandlar jag det bäst?
    har redan slängt i 1dl salt samt höjt temp til 27.
    en av mina golden ser oxå undernärd ut och han äter inte som han ska har jag sett han spottar ut maten, nån som har nån aning?
    ska tillägas att jag slängde ner alla firarna tillsammans och att akvariumet är på 125l mitt dåliga tålamod straffar sig nu eller rättare sagt fiskarna
    men jag ska rädda dom, drar till djuraffären och köper medecin i mängd imorgon, men är det nån som har nån ide?
    känns oxå som jag övermatat något!
  • Grothras
    • July 2009
    • 401

    #2
    Är det ett nystartat akvarium så är det lite mycket fisk att starta upp med. Läs artikeln Akvariestart Längst uppe i menyn under artiklar så får du bra hjälp. Skaffa också ett nitrittest och testa vattnet dagligen för att se till at du inte får/har hög nitrit i vattnet.

    Kommentar

    • paicapo
      • August 2009
      • 23

      #3
      ok, men är det nån som har några svar ang symptom på mina fiskar? det va ju det jag bad om hjälp med

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        Som en första åtgärd skulle jag byta vatten varje dag i en vecka framöver för att "resna upp" lite, hur länge har karet varit igång?
        Iofs så beskriver du inte några tydliga symptom på nitritspikar men för att vara på den säkra sidan så testa för det och byt vatten frekvent.
        Kan tyvärr inte ge dig råd om vilken sjukdom det kan vara men låter som någon form av svampinfektion och då är det salt som gäller, finns många effektiva preparat i handeln också, alla baserade på någon form av saltlösning.
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13134

          #5
          Ursprungligen postat av paicapo
          ok, men är det nån som har några svar ang symptom på mina fiskar? det va ju det jag bad om hjälp med
          Dessa mörka partier är troligen symptom på att mycket är fel och skapar stress och vantrivsel! Tex. för litet kar, dålig vattenkvalite, att de går tillsamman med olämpliga arter!!
          Senast redigerad av åheim; 08 September 2009, 16:22.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • paicapo
            • August 2009
            • 23

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Dessa mörka partier är troligen symptom på att mycket är fel och skapar stress och vantrivsel! Tex. för litet kar, dålig vattenkvalite, att de går tillsamman med olämpliga arter!!

            har aldrig hört att malawi får mörk belägning på kroppen av stress? om det skulle vara stress så borde inte alla fiskarna ha det, har bytt vatten regelbundet. ph värdena är bra, tempen oxå, nitrattestet som jag gjorde igår va oxå ok, fiskarna är fortfarande små så karet är i bra stlr, misstänker svamp då jag fodrat lite för mycket samt introducerade fiskar samt växter samtidigt,
            när det gäller olämliga arter så förstår jag inte vad du pratar om, dessa tre malawisorter går bra med varan särskilt innan könsmognad, kan ju va så att jag missat nåt... kan du utveckla det där med olämpliga arter?
            har iallafal idag behandlat med inköpt medecin så vi får se hur det faller ut. åtekommer med besked och jag håller tummarna!

            Kommentar

            Arbetssätt...