Prickar och blaskiga färgfält i 720

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    Prickar och blaskiga färgfält i 720

    Suck!

    Igår upptäckte jag att mina kardinaltetror i 720 fått något skumt.
    En av dem hade fyra vita prickar på olika ställen på kroppen och stjärtfenan. En annan hade en vit prick på ryggfenan. Några hade urvattnad färg på övre delen av kroppen, de var liksom flammiga. En har en skadad ryggfena, spetsen är borta men i övrigt ser det inte skumt ut med fenan. En del av kardinaltetrorna kliade sig mot växter. En upptäckte jag hade skadad mun. Dock inget ludd eller annat. Övre käken är bara kortare och den kan inte stänga munnen helt.

    Annars ingen allmänpåverkan. De är aktiva. Prickarna är ca 1-1,5 mm stora.

    Jag tänkte att nu har jag fått vitapricksjukan i karet men vet inte ärligt talat än vad det är.

    Som akutåtgärd höjde jag tempen till 27 grader, satte i en pump (AquaEl UniFilter 1000 UV utan filtermaterial) som jag kompletterar med en ytterligare UV tillsats (UV Sterilizer 9W) i kväll, hällde i grovsalt (löst i en hink med akvarievatten) utan jod 0,5dl/100 liter och dämpade belysningen.

    Köpte även en flaska Costapur, ifall detta nu går åt fanders, men vill helst inte använda den med tanke på räkorna, snäckorna och pansarmalarna i karet. Tänk om alla 100-tals snäckor dör och sedan ruttnar i sanden!

    Tänkte att jag fotar de sjuka fiskarna i kväll, men kan inte identifiera dem i stimmet nu. Antalet fiskar stämmer med det jag tror att jag har men jag tror inte att de blivit botade så här snabbt redan.

    Det som hänt i karet de senaste två veckorna är att jag satt i 4 nya fiskar i karet. 3 corysar ur 180 (som är problemfri). Dessa corysar har jag själv fött upp.
    Och en agazzisiihane som jag flyttade från mitt 112 för två veckor sedan. Har haft honom i några månader nu och det är inget fel på fiskarna i 112.

    Men så har jag sedan en vecka tillbaka hällt i 5 ml oakbark dagligen i mitt 720, direkt i filtermaterialet bakom BTN. Eftersom dagstempen varit hög har jag haft en fläkt på under dagtid som hållt tempen på 25+ - ej under.

    Idag tog jag upp Ketapangpåsen som legat bakom BTN i 2 veckor - och den luktade inte bra kan jag säga!

    Karet har varit igång i ett år och har ett flöde på ca 10x volymen, delat ungefär 50/50 ut i karet och bakom BTN.

    Vad mer kan jag göra i dagsläget?
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Låter som om du har gjort ett skolexempel på åtgärder vid lite diffusa problem, så nu är det bara att hålla tummarna.
    De som såg urvattnade ut, var det hela fisken eller bara det blå? Jag funderar på neonsjukan...då syns det mest på det blå trots att hela fisken kan vara drabbad.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • alexndr
      • July 2009
      • 8

      #3
      Det låter som samma problem jag hade mina mina Neoner för någon vecka sedan. Saltningen gjorde susen i mitt fall.

      mvh
      Alexander

      Kommentar

      • Johan Ågren
        • March 2009
        • 113

        #4
        Man ska bara höja temperaturen när man medicinerar mot parasiter, och då för att skynda på parasitens livscykel så att medicinen tar alla faser. Annars så medför bara värmen nackdelar: Då ökar man bara på sjukdomsförloppet och gynnar det, samt att fisken får sämre syreupptagning. Detta visste du nog redan (men till andra då). UV-filtret räcker inte i ditt fall då det bara steriliserar det som passerar. Alltså inte det som sitter på fisken eller i karet. Du kommer således att se en ökning av prickarna på fisken. Behandla således fiskarna också i separat bad vid upprepade tillfällen under tiden som UVfiltret gör sitt.
        Inga täckglas/lock på ditt akvarium - för fiskarnas skull!

        Kommentar

        • TinaM
          • February 2008
          • 1040

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Låter som om du har gjort ett skolexempel på åtgärder vid lite diffusa problem, så nu är det bara att hålla tummarna.
          De som såg urvattnade ut, var det hela fisken eller bara det blå? Jag funderar på neonsjukan...då syns det mest på det blå trots att hela fisken kan vara drabbad.
          Ja, det är det blå området. Men nu i dämpad belysning så ser man det inte, utan nu ser de nästan självlysande ut. Ingen kardinaltetra har dött än.
          32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

          Kommentar

          • TinaM
            • February 2008
            • 1040

            #6
            Ursprungligen postat av Johan Ågren
            Man ska bara höja temperaturen när man medicinerar mot parasiter, och då för att skynda på parasitens livscykel så att medicinen tar alla faser. Annars så medför bara värmen nackdelar: Då ökar man bara på sjukdomsförloppet och gynnar det, samt att fisken får sämre syreupptagning. Detta visste du nog redan (men till andra då). UV-filtret räcker inte i ditt fall då det bara steriliserar det som passerar. Alltså inte det som sitter på fisken eller i karet. Du kommer således att se en ökning av prickarna på fisken. Behandla således fiskarna också i separat bad vid upprepade tillfällen under tiden som UVfiltret gör sitt.
            Tack för ditt svar Johan.

            Men just när det gäller vitaprick har jag läst på flera håll att det är viktigt är att höja temperaturen till över 26 grader för att flagellaterna har svårare att föröka sig då. Detta går ju stick i stäv med det du skriver.

            De fiskar jag har i mitt 720 har nog inga problem med en temp på 27 vad gäller syreupptagning, så där är jag inte ett dugg orolig.

            Mitt kar är rätt djungelliknande i dagsläget och kardinaltetrorna gillar att hålla sig i de mörkaste delarna vanligtvis - så att försöka fånga in drabbad/drabbade fiskar separat, för att inte tala om vid flera tillfällen, kan jag nog glömma. Att försöka fånga in dem orsakar nog också mer elände än glädje, är jag rädd, för rödisarna och kubotaierna kommer att stressa ihjäl sig - och då tror jag att även deras immunförsvar sätts ner.

            Jag vet att min UV anläggning är klen med tanke på karets storlek. Men jag tänkte att tillsatsen av salt skulle göra att fiskarnas slemlager blir kraftigare och således skydda dem från angrepp av flagellater medans UV:n får jobba på. Jag vill undvika medicinering med kemikalier in i det längsta i detta kar.

            Det har inte blivit fler prickfiskar sedan igår och de två som haft prickar har inte fått fler, vad jag kunde se. De äter bra och avviker inte beteendemässigt från de andra än så länge.

            Men när jag närmar mig med en kamera är de puts väck!

            Jag kan dock slå hål på en seglivad myt - att fläckiga pansarmalar skulle vara känsliga för salt. Mina verkar inte ett dugg påverkade i alla fall, än så länge.
            32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av TinaM
              Jag kan dock slå hål på en seglivad myt - att fläckiga pansarmalar skulle vara känsliga för salt. Mina verkar inte ett dugg påverkade i alla fall, än så länge.
              Och lär inte bli det heller. Du får hålla ögonen öppna så det inte blir värre, men det vet du.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Johan Ågren
                • March 2009
                • 113

                #8
                Ursprungligen postat av TinaM
                Tack för ditt svar Johan.

                Men just när det gäller vitaprick har jag läst på flera håll att det är viktigt är att höja temperaturen till över 26 grader för att flagellaterna har svårare att föröka sig då. Detta går ju stick i stäv med det du skriver.
                Noterade också att flera rekommenderade just för vita prick att höja temperaturen med motiveringen att den inte trivs då, stick i stäv med vad som är brukligt. Hittade också de som skriver det jag skrev; att temperaturen snabbar på livscyklet, DVS. ökar deras förökning. Så jag avvaktar till jag har fördjupat mig i lite "objektiva" källor. Tar tillbaka det jag skrev tills vidare.

                Edit:

                Så här ligger det till: Att höja temperaturen skyndar mycket riktigt på livscyklet, och tomitstadiet uppnås snabbare. Det är tomiterna som är känsliga för medicinering och höga temperaturer. Notera dock att även dessa trivs i temperaturer strax under 30 grader. Ska man höja temperaturen så måste man göra det rejält; över 30 grader, annars så går det illa. Vid 27 grader så skapar du en odling OM du inte behandlar samtidigt. Visst kan man få bort en del tomiter med vattenbyte och UVfilter, men om du har gynsamma förhållanden vid 27 grader så verkar det svårt att vinna. Saltet skulle iofs kunna göra så att fisken bättre står emot nya angrepp, men du får inte bort parasiten, och i större mängder (när de förökar sig) så ligger fiskarna i farozonen destå mer.

                Senast redigerad av Johan Ågren; 16 July 2009, 20:13.
                Inga täckglas/lock på ditt akvarium - för fiskarnas skull!

                Kommentar

                • TinaM
                  • February 2008
                  • 1040

                  #9
                  Tack Johan för ditt svar.

                  Nu har även jag läst på lite mer om vita prick och i dagsläget är jag inte hundra på att det är det jag har, men jag kommer att behandla karet som om det var det. Dock utan medikamenter i dagsläget.

                  Jag kommer att höja tempen till över 30 med god genomluftning. Så får vi se vad som händer.

                  Jag har inte sett någon ökning av prickarna hos fiskarna och inga fiskar har dött än så länge. Jag har inte ens sett den mest drabbade fisken, men det betyder inget alls i dagsläget. Den kanske gömmer sig eller den har kolat eller den har färre prickar, jag vet inte.

                  Jag har förberett en ordentlig genomluftning av karet i och med att jag kommer att höja tempen.

                  I vänstra hörnan har jag en Fluval U4 och en UniFilter 1000 UV kopplad till en Sterilizer UV på 9W:

                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN4894.JPG
Visningar: 1
Storlek: 182,8 KB
ID: 2108132

                  I högra hörnan slog jag till med grovartilleriet. En Eheim 2252 med filtervadd för att fånga upp småpartiklar. Kanske en del sporer fastnar här? och venturin på för genomluftning.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN4896.JPG
Visningar: 1
Storlek: 178,5 KB
ID: 2108133

                  Därutöver blåser det 3000l/timmen ut i karet ur Aquabeen:
                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN4902.JPG
Visningar: 1
Storlek: 170,0 KB
ID: 2108134

                  Sedan har jag pumpar bakom min BTN bakgrund som rör om i filtermaterialet ca 3200 l/timmen.

                  Det blåser på rätt friskt i karet nu:
                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN4909.JPG
Visningar: 1
Storlek: 179,1 KB
ID: 2108135

                  Rödmunnarna och kubotaierna verkar gilla att simma mot strömmen och de verkar må prima i det stora hela.

                  Kardinaltetrorna håller sig som alltid, även vid svagare ström, i den täta vegetationen längre bak i karet.
                  32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                  Kommentar

                  • Johan Ågren
                    • March 2009
                    • 113

                    #10
                    Känns bra, håller tummarna!

                    Är det ett täcklock jag skymtar där i kanten? Ventilera karet ordentligt så du får in nytt syre nu när du höjer temperaturen. Vid 30 grader kommer du att få rejäl avdunstning - och det ska du ha.
                    Inga täckglas/lock på ditt akvarium - för fiskarnas skull!

                    Kommentar

                    • TinaM
                      • February 2008
                      • 1040

                      #11
                      Jag har inga täcklock i detta kar. Karet har dock en list på ca 5 cm runtom. Rampen är höjd över listen ca 3 cm för att försäkra en god genomluftning. Vid varma dagar har jag även en rejäl fläkt som blåser över ytan, men just nu använder jag den inte för att jag vill få upp tempen i karet.
                      32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                      Kommentar

                      • Johan Ågren
                        • March 2009
                        • 113

                        #12
                        Ursprungligen postat av TinaM
                        Jag har inga täcklock i detta kar. Karet har dock en list på ca 5 cm runtom. Rampen är höjd över listen ca 3 cm för att försäkra en god genomluftning. Vid varma dagar har jag även en rejäl fläkt som blåser över ytan, men just nu använder jag den inte för att jag vill få upp tempen i karet.
                        Exemplariskt!
                        Inga täckglas/lock på ditt akvarium - för fiskarnas skull!

                        Kommentar

                        • TinaM
                          • February 2008
                          • 1040

                          #13
                          Jag blir mer och mer fundersam över om det är vita prick jag har.
                          Börjar fundera mer på om det kan vara sårskador som på vissa fiskar har gett upphov till vita prickar, inte samma som vita prick.

                          Jag har ju nyligen sett kardinaltetror med trasig ryggfena, trasig stjärt (ena stjärthalvan borta), och en med trasig underkäke.

                          Symptomen kom ca två veckor efter att min nya agazzisiihane landat i karet (han som ätit sig tjock på räkor i 112). Nu tror jag inte att det är han som är boven, men honorna däremot! som blev till sig när de fick den fina hanen i karet.

                          Varför jag börjat misstänka dem, är att jag med mina egna ögon idag såg hur en apahona greppade tag i stjärtfenan på en tetra som kom för nära hennes grotta.

                          Men jag vet inte i dagsläget och jag fortsätter att behandla karet som om det var vita prick.

                          Måste bara gå lite out of topic: Den där Eheimpumpen imponerar på mig!
                          32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Ursprungligen postat av TinaM
                            Måste bara gå lite out of topic: Den där Eheimpumpen imponerar på mig!
                            Ja, den lär inte sacka i första taget.

                            Håll kollen bara så löser det sig säkert med dina tetror, och eftersom du inte stressar fisken eller har köpt någon ny fisk är även jag tveksam till att det är vita prick...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • TinaM
                              • February 2008
                              • 1040

                              #15
                              Liten uppdatering: Har inte sett några kardinaler med prickar nu (det betyder inte att dom inte skulle finnas, bara att jag inte sett dem).

                              Så jag kommer att plocka bort Eheimpumpen med filtervadd och göra ett vb på 100 liter i kväll för att börja sänka saltnivån så småningom. Tempen får dock vara hög några dagar till.

                              Hur ofta tycker ni att jag bör göra vattenbyte med tanke på saltnivån?
                              32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                              Kommentar

                              Arbetssätt...