Katastrof, fiskarna dör en efter en! (långt)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Salta Katten
    • March 2008
    • 740

    Katastrof, fiskarna dör en efter en! (långt)

    (Uppdatering 11/8: Nu har det blivit bättre tror jag, se inlägg 10. Låter ursprungstexten vara kvar, någon annan kanske får liknande problem.)

    Ett av mina akvarium har blivit ett riktigt katastrof-kar! Vet inte om detta skulle postas här eller i Akvarievatten eftersom jag inte vet vad felet är, men jag provar här.

    Akvariet startades upp förra våren, först med några mollys som fick sällskap av en liten grupp microrasbora kubotai efter några månader, och där har även gått Red Crystal-räkor ett tag. Allt funkade bra. Tre av kubotaierna dog, men med många månader emellan och utan tecken på sjukdomar för övrigt, så det var inget jag oroat mig över direkt.

    Men för några månader sedan skaffade jag ett större akvarium dit mollyna skulle flytta. Samtidigt skaffade jag 8 kubotai till (hade fyra kvar sedan tidigare). Dessa fick gå i karantän 2 veckor och verkade pigga och glada, dock något mindre och tunnare än mina "gamla", men de var väl yngre också. Och nu börjar det gå totalt åt h-e.

    Mollyna var hopplösa att fånga. Det slutar med att jag får plocka upp alla växter för att få tag i dem. Passar på att trimma bort lite döda blad osv. Dags att flytta in de nya kubotaierna. När jag flyttat alla och tror jag räknat fel, för en fattas, ser jag att det ligger en döing kvar i karantänskaret. Shit!

    Det går några veckor, allt verkar lugnt ändå. Några av kubotaierna är mindre och magrare än resten. Alla är pigga. Javaormbunken ser dock inte alls frisk ut (skriver om den här), den ruttnar blad för blad, jag städar så gott det går men det ligger ändå döda småbitar här och där och är hinna på ytan. Efterhand börjar nya blad dyka upp. Efter ett par månader har ett par små klena kubotaier försvunnit. 9 kvar.

    Skaffar ett par påfågelgobys. De får ett par krukor att gömma sig i. Sedan får de ett par kompisar. Som dör. Skrev om dem här. Tänkte att de var något fel på just dem, nya och stressade av flytten eller nåt.

    Nu börjar kubotaierna gå åt, kanske en i veckan eller en varannan vecka. Vissa är bara borta, andra simmar konstigt och är mörka i färgen, de avlivar jag. Vissa är små och magra ett tag innan de dör, men alla verkar ändå pigga och beter sig normalt, tills de börjar simma snett eller försvinner. Inget fenklibb, sår, flämtande, kliande eller annat konstigt. Plockar ur gobisarnas kruka, det enda som är ganska nytt i akvariet.

    Så är plötsligt de två kvarvarande påfågelgobisarna borta, en död, en puts väck. Börjar ana oråd ordentligt nu! Tar bort alla bruna växtdelar jag hittar, städar lite extra (inte filtret).

    I lördags hade jag tre kubotaier kvar, bra i hullet, pigga. I söndags vinglade en runt. Jag saltade karet. Den blev inte bättre. Jag avlivade. Idag kommer jag hem och har bara en kvar.

    Vad gör jag nu? Vill inte ha en ensam stimfisk. Vill inte skaffa fler fiskar innan jag vet att problemet är löst. Avlivar? Medicinerar? Mot vad?

    Mina andra akvarier funkar bra, så det är nog inte kranvattnet. Ytan rör sig, filtret är ingånget. Jag matar så alla får och de äter upp på 5 minuter, matar dock inte varje dag. Byter 30 % i veckan, om jag varit upptagen eller bortrest har det ibland gått mer, 10-14 dagar mellan vattenbyte. (De har varken dött mer eller mindre då). Inredningen är kvar sedan allt funkade bra, Biltema-sand, ett par rötter, växter. Ett Fluval 2+-filter. Göder med PMDD vid vattenbyte.

    Har testat vattnet, senast i söndags. pH 8, kH 3, nitrit 0, nitrat ca 20, ammonium/ammoniak 0-0,2 ppm (svåravläst). Inget som borde ha ihjäl en massa fisk väl? Fattar inte vad jag gör för fel!
    Senast redigerad av Salta Katten; 11 August 2009, 15:29. Anledning: Uppdatering
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Har du slamsugit sanden någon gång? Och är det blästersilikat du använt som bottenmaterial? Hur ligger temperaturen?
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

      #3
      Jag tror att när du började riva med växter och böka runt löste du upp ämnen som "legat begravt" i sanden. Blästersanden är oftast inte så hälsosam, varken att andas in när man blästrar eller att ha i akvariet. Blästersand kan även innehålla glas. I just Biltemas sand hittar du Magnesium oxid 47-50%, Silica eller Silicon dioxid 40-42%, Järnoxid 7-8%, Aluminium sulfat 0,4–0,5 % och Kalcium oxid 0,2 %.
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

      Kommentar

      • Salta Katten
        • March 2008
        • 740

        #4
        Ursprungligen postat av C.Ciklid
        Har du slamsugit sanden någon gång? Och är det blästersilikat du använt som bottenmaterial? Hur ligger temperaturen?
        //Camilla
        Nej, det är den vanliga gamla ljusa sanden, typ sandlåda, inte aluminiumsilikat. Jo, visst har jag slamsugit ibland, oftare förr tror jag. Planterat om har jag gjort också, helt och hållet någon gång förra året, utan problem. Mindre planteringar också, mest förr innan akvariet blev "färdigt". Det har aldrig ställt till något förut...

        Tempen brukar ligga på 27 större delen av året, nu när det blev sommar gick den upp till 30 så jag tog av täckglas och den heltäckande rampen, så nu har den gått ner igen.

        Jag kan tänka mig flera såna grejer som skulle kunna trassla till det ett tag om man har otur, typ döda växtrester, igensatt filter med sänkt flöde, varmt vatten osv, men allt sånt har bara varit kortare perioder, och även när det rättats till fortsätter trasslet.

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #5
          Hur stort kar pratar vi om? du skriver ett fluval 2 filter detta är väl lagom för typ 40liters kar (liten filtermassa har jag fått för mig?) och sen döda växtdelar onödigt hög temperatur tidvis, min misstanke är iaf att även om filtret är inkört så är det i minsta laget för din belastning och under mindre gynsamma tillfällen som vid döda växtdelar tex orkar det inte och en hinna på ytan kombinerat med hög temp ger dåligt med syre i vattnet mm. sammanlagt många saker som samverkar till fiskdöd men skulle kunna åtgärdas med ett kraftigare filter med större filtermassa, detta är iaf min teori och hade själv liknande problem tills jag bytte upp mig i filter och körde ett aquael fan 3+ i ett 100liters kar (utan filterkorgen) och har aldrig haft några problem efter detta
          är väl många som moddar sina fluval filter för att få större filtervolym?

          Kommentar

          • Salta Katten
            • March 2008
            • 740

            #6
            Det är 63 liter.

            Jag trodde också det kanske kunde vara växten som ruttnade som överbelastade, hinna på ytan var det bara två gånger, några dagar-max en vecka åt gången, men det låg ju små små bitar som var svåra att få upp. Men sedan städade jag noggrannare, fick bort allt sånt.

            Det konstiga är ju att den senaste månaden, kanske längre, har jag inte haft några dåliga växter och få små fiskar, om det var överbelastning borde det ju blivit bättre, eller?

            Jo, man kan modifiera filtret, men då måste jag ju kasta ut den gamla, och det tordes jag inte när jag redan hade problem...

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #7
              Ursprungligen postat av Salta Katten
              Det är 63 liter.

              Jag trodde också det kanske kunde vara växten som ruttnade som överbelastade, hinna på ytan var det bara två gånger, några dagar-max en vecka åt gången, men det låg ju små små bitar som var svåra att få upp. Men sedan städade jag noggrannare, fick bort allt sånt.

              Det konstiga är ju att den senaste månaden, kanske längre, har jag inte haft några dåliga växter och få små fiskar, om det var överbelastning borde det ju blivit bättre, eller?

              Jo, man kan modifiera filtret, men då måste jag ju kasta ut den gamla, och det tordes jag inte när jag redan hade problem...
              jo känns rimligt att inte börja modda filtret när man redan har problem, men om du nu inte har några problem med dåliga växter så borde det gå bra, bara va väldigt försiktig med matningen precis innan och veckorna efter modden så går det nog bra, kanske va extra noga med vattenbyten just då oxå.
              Om det va överbelastning som jag tror så kanske det funkar nu men du ligger då onödigt nära gränsen att få problem i framtiden.
              Finns en variant till (säkert ännu fler) som kan va vettig och det är ett litet hamburgerfilter (filterhörna) och bygger du ett sånt (kan göras ganska litet och av tunn matta) så kan du stoppa ditt befintliga filter bakom och tappar på så vis inga bakterier utan får bara fler och fler

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                #8
                Bara en liten tanke med: När du rev om i karet kanske filtret sattes ner i effekt pga slam som yrdes upp, vilket gör att det blir dålig cirkulation (även om ytan rör sig betyder det inte att cirkulationen vid bottnen är bra), växterna ruttnar= dålig vattenkvalité, hög temperatur= dålig syresättning på vattnen och bra bakterier dör.

                Regnbågsgobyn trivs bäst i mjukt vatten och ett pH på 6-7. Vist tål den högre temperaturer (28-29), men hittat info om att den i vanliga sällskaps akvarium trivs bäst med lite lägre temperaturer. Vissa har även haft svårt med maten till den då de helst tar levande foder. Flingfoder är helt uteslutet. Här hittade jag en sida om en hel del info om dem. http://www.zookoll.se/dp_artiklar.ph...t&id=22&site=1

                Kubotai trivs i strömt vatten och äter även den levande foder i form av snäckor och vissa frysmixer. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1031&SOK=1

                Och vad det kommer till sanden. Infon om innehåll i sanden är just Biltems blästersand.
                //Camilla
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                • Salta Katten
                  • March 2008
                  • 740

                  #9
                  Tack för input, alltid bra att ha någon/några att bolla med!

                  Ursprungligen postat av C.Ciklid
                  Bara en liten tanke med: När du rev om i karet kanske filtret sattes ner i effekt pga slam som yrdes upp, vilket gör att det blir dålig cirkulation (även om ytan rör sig betyder det inte att cirkulationen vid bottnen är bra), växterna ruttnar= dålig vattenkvalité, hög temperatur= dålig syresättning på vattnen och bra bakterier dör.
                  Tänkte också på det, men jag tycker det är så konstigt att det inte blivit bättre då? För nu är växterna som är kvar fina, och tempen var inte så hög när detta började, 27. Det är det som gör mig så förvirrad, det som var fel i början är ju bra nu, men fiskarna verkar det inte bli bättre med ändå.

                  Men i så fall kanske jag skulle göra ett rejält vattenbyte, byta eller modifiera filtret för säkerhets skull, skaffa några rasboror till så stackarn slipper vara helt ensam, försöka köra in akvariet på nytt, och hålla tummarna? Microrasbora kubotai är väl inte en optimal inkörningsfisk, men han blir ju stressad och mår dåligt utan kompisar också.

                  Det värsta är ju om det skulle vara någon smitta, för då lär det ju bli samma sak igen oavsett... Tar emot att skaffa fisk, eller flytta över någon till det akvariet nu.

                  Ursprungligen postat av C.Ciklid
                  Regnbågsgobyn trivs bäst i mjukt vatten och ett pH på 6-7. Vist tål den högre temperaturer (28-29), men hittat info om att den i vanliga sällskaps akvarium trivs bäst med lite lägre temperaturer. Vissa har även haft svårt med maten till den då de helst tar levande foder. Flingfoder är helt uteslutet. Här hittade jag en sida om en hel del info om dem. http://www.zookoll.se/dp_artiklar.ph...t&id=22&site=1

                  Kubotai trivs i strömt vatten och äter även den levande foder i form av snäckor och vissa frysmixer. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1031&SOK=1
                  Mjukt vatten har jag, 7,5-8 i pH. De får både flingor och frysfoder. Påfåglarna åt flingor också, men inte så entusiastiskt. De 2 första som dog var så nya, om de äter dåligt borde det väl ta rätt lång tid innan det händer något?

                  Ursprungligen postat av C.Ciklid
                  Och vad det kommer till sanden. Infon om innehåll i sanden är just Biltems blästersand.
                  //Camilla
                  Det är deras nya sand det står om på deras hemsida, tidigare sålde de två andra sorter, dels svart blästersilikat och vanlig "sandlådesand", som massor av folk hade i akvarier. Det är den gamla jag har. Jag har även haft red crystal i det akvariet förra året utan problem, och de ska vara väldigt känsliga för metaller och fel sorts sand, så sanden är jag nästintill helt säker på att det inte är.

                  Kommentar

                  • Salta Katten
                    • March 2008
                    • 740

                    #10
                    Kan ju uppdatera med vad som hänt sedan sist:

                    Jag satte i ett innerfilter till, det blev rejäl fart i akvariet men kubotaierna gillar ju det. Åkte på semester i 3 veckor och förväntade mig ett helt tomt akvarium när jag kom hem, men nädå, den lille rackaren levde och såg helt frisk ut!

                    Körde en behandling med Myxazin då jag hört att det kunde vara någon bakterieinfektion. Några dagar senare håvade jag över 5 endlers och släppte i, allt ser bra ut än så länge (efter en vecka). Ska vänta en eller ett par veckor till, verkar allt bra då törs jag släppa i några nya fiskar och flytta tillbaka endlersarna till "Amerikakaret".

                    Kommentar

                    • C.Ciklid
                      • February 2005
                      • 12055

                      #11
                      Bara hålla tummarna på att vad det nu var är borta nu. Vad det gäller undernäring av fiskar så kan det endast ta någon till några dagar innan en fisk med dåligt hull dör pga. flytt/stress osv. Affärer brukar inte vara så duktiga på att mata sina fiskar ordentligt, framförallt de fiskar som är i beroende av kött. Låt karet gå ett tag till för att hålla lite koll på det. Ev. tillsätta någon mer fisk som kanske inte kostar många kronor.
                      //Camilla
                      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                      Kommentar

                      • Johan Ågren
                        • March 2009
                        • 113

                        #12
                        Tänkte hänvisa till den här tråden och de svaren, men så såg jag att du hade uppgraderat innefiltret redan: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=132981
                        Inga täckglas/lock på ditt akvarium - för fiskarnas skull!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...