Hur mycket matar ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maleficum
    • January 2008
    • 89

    #16
    Ursprungligen postat av virrepinne59
    Är ju ganska ny på det här på akvariefiskar så jag frågade i akvarieaffären hur mycket mat dom skulle ha,blev nästan lite chockad när dom sa en flinga per fisk/per dag,kan det stämma?Har inte samvete att ge dom så lite(tycker synd om fiskarna) så dom får två gånger per dag och dom äter upp maten på två minuter,kanske tre/fyra flingor per fisk om nu alla hinner att äta innan maten är uppäten men det verkar fungera,ingen har dött än
    Det där har jag också hört. Men vad för storlek på flingor då? I en nyöppnad börk är det ju jättestora och så blir de ju mindre och mindre ju längre ner i burken man kommer. Dessutom hur skulle jag göra i mitt ena kar då? Har ett 20 tal neoner, 10 glödbansdstetror, sju platy, minst 20 vuxna endlers, en kampfisk, två vuxna ancistrusar, två nästan vuxna, massor av ansictrus yngel i varierad storlek och massor med ednlersyngel. Ska jag stå coh räkna varje flinga och varje fisk? dessutom kommer de lite långsammare fiskarna inte få nån mat eftersom säkerligen kommer flertalet sno åt sig flertalet flingor innan alla är framme för mat. Kan ju funka kanske om man har nån enstaka fisk som inte är så glupsk.

    Själv matar jag "efter behov". Matar inte varje dag, ibland kanske fler gånger om dagen, ibland flera dagar på rad. Lite varierad mängd men ofta så mycket så man ser att alla har chans att få något. Och sen blir det lite olika sorters mat. Akvariet med yngel får oftare än det med slöjstjärtarna tex. Så länge de är runda om magen, inte tjocka och inte magra, så känns det som det funkar.
    He who fights and runs away will live to fight another day.
    (\_/) (\_/)
    (^^) (^^)
    (’’)(’’) (’’)(’’)

    Kommentar

    Arbetssätt...