Hur mycket matar ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Barr
    • July 2004
    • 194

    Hur mycket matar ni?

    Jag hittade lite gammla inlägg i forumet som relaterade till hur mycket man ska mata fiskar, och jag blev lite förvånad över vissa uppfattningar om detta.

    Så jag tänkte att det skulle vara intressant med en tråd om hur mycket ni matar era fiskar. Inte nödvändigtvis varför just denna mängd skulle vara lagom eller rätt, bara helt enkelt hur mat firrarna får. För att få lite statistik.
  • gizmogirl
    • August 2006
    • 2214

    #2
    Jag matar en gång om dagen och växlar mellan flingfoder, levande foder och fryst foder samt att pansarmalarna får tabletter.Varannan dag får ancistrusarna ärtor eller algtabletter.

    Kommentar

    • oskarwallin
      • February 2008
      • 1080

      #3
      jag matar två gånger om dagen, en gång på morgonen med lite flingor och en mal tablett..
      en gång på kvällen och då kör jag ½ Bit artemia och en ny mal tabl innan jag släcker akvariumet
      60,58 liter
      **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
      *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Jag matar max en gång om dagen och hoppar helt över matningen 1-2 dagar i veckan.
        Jag matar aldrig mer än att maten blir uppäten på 10 minuter - med undantag för maltabletter som ju löser sig långsamt och därför räcker längre
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Snowflingsan
          • September 2006
          • 132

          #5
          Jag matar 2 ggr per dag och ger dem bara så mkt de äter upp på någon minut. De får flingfoder (vanligt eller enbart vegetabiliskt), diskusspellets, krillpellets eller röda mygglarver. Lägger också ner en bottentablett om dagen. Brukar variera så att fiskarna inte får samma mat två gånger i rad.

          Kommentar

          • Suz
            • September 2007
            • 48

            #6
            Matar en gång per dag med flingor eller fryst foder. Undantaget är till yngel och ungfiskarna, dom får lite mat flera gånger per dag.

            Kommentar

            • Barr
              • July 2004
              • 194

              #7
              Tack för responsen Men förutom hur ofta ni matar så tycker jag att det även är intressant vilken mängd mat dom får. Nu blir det ju lite trixigare med antal och typ av fiskar, men lite för att klargöra skillnaden hur mycker det skiljer i hur mycker mat våra fiskar får totalt. T.ex. om jag ger en ruta mygglarver varannan dag till 30 tigerbarber eller en liten nypa flingor till 10 guppys varje dag och så vidare. Skulle detta vara görbart?

              Kommentar

              • JLi
                • December 2004
                • 773

                #8
                Beror litet på hur jag arbetar. Är jag hemma får de mat 2 gånger/dag är jag på arbetet får de mat först efter 21 på kvällen. De får rätt små portioner åt gången. Ca 1 dag i veckan, de dagar jag gör vattenbyte blir de utan mat. På sommaren då vi är rätt mycket på stugan händer det sig att de vissa perioder får mat bara ca 2 gånger / veckan. Jag varierar med flingor, tabletter och djupfryst.
                h. Johan

                Kommentar

                • TheRoblin
                  • July 2007
                  • 310

                  #9
                  Det beror nog lite på vilka fiska man har i karet!!!

                  Jag matar en gång på "morgonen" och på kvällen två-tre mycket små håvor ( för att undvika skit i karet och "mata algerna") samt olika maltabletter då och då!

                  Kommentar

                  • Ramnissan
                    • October 2007
                    • 514

                    #10
                    Jag matar alla karen utom ena discuskaret 1 gång om dagen. Discuskaret matar jag 4-5 gånger per dag. Men de är ju på tillväxt och där byts det 70% vatten morgon och kväll också.

                    Kommentar

                    • oaken
                      • September 2006
                      • 901

                      #11
                      En gång per dag, men inte på lördagar och söndagar.

                      Kommentar

                      • Amaro
                        • January 2007
                        • 1709

                        #12
                        det är många som ställer denna fråga.

                        Min uppfattning är att man inte ska följa någon annans rutiner eller den "rekomenderade" rutinen, vad det nu än är. I början så ska man självklart mata metodiskt, 1-2 gånger per dag kanske. Detta för att man från början inte har vad jag kallar "känslan" för fiskarna, akvariet och balansen i helhet.

                        Efter ett tag så märker du dock genom nått "sjätte sinne" hur mycket som är okej, hur mycket som behövs, hur mycket belastning karet/filtret och allt annat inblandat klarar av.

                        Jag känner mina fiskar och jag förstår mig på balansen i mitt kar. Därför så matar jag inte med någon speciell rutin, jag går mer på känsla. En del dagar matar jag mycket, det kan gå åt ca 6-7 frysta räkor och 2-3 gurkskivor till mitt 450L (rovfiskar och malar)

                        Andra dagar märker jag att fiskarna är tillräckligt mätta, då får de lite flingfoder och lite annat.

                        Jag tycker detta är viktigt då fiskar ute i naturen inte får i sig foder varje dag, en del dagar går de utan. Och det är knappast ca samma tid varje dag som de får mat. Därför så tycker jag fiskarna beter sig mer naturligt genom att man skapar variation. Variation på foder, matningstillfällen, vart man placerar maten etc.

                        Kan tex nämna att min ormhuvudsfisk ibland får sitt käk på botten, ibland bland växter, ibland vid ytan och ibland även över ytan då den hoppar upp och fångar räkbiten detta stimulerar fisken mer enligt mig.

                        Har man därefter ett vanligt sällskapsakvarie så kan jag förstå att man känner att det inte spelar någon större roll, men jag tycker endå att mitt sätt är en "metod" som gör det hela mer personligt, man studerar fiskarna mer och stimulerar dem till att bete sig mer naturligt, vare sig vilken fisk det handlar om.
                        Senast redigerad av Amaro; 16 March 2008, 02:06.
                        If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                        Kommentar

                        • Sansiken
                          • November 2007
                          • 47

                          #13
                          Jag ´matar mina fiskar med ett fingernyp flingfoder.
                          Kraaamaer från Sannis

                          Kommentar

                          • Sansiken
                            • November 2007
                            • 47

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Jag matar max en gång om dagen och hoppar helt över matningen 1-2 dagar i veckan.
                            Jag matar aldrig mer än att maten blir uppäten på 10 minuter - med undantag för maltabletter som ju löser sig långsamt och därför räcker längre

                            Det ska ta 3 min för de att äta upp de.
                            Kraaamaer från Sannis

                            Kommentar

                            • virrepinne59
                              • April 2008
                              • 1

                              #15
                              Är ju ganska ny på det här på akvariefiskar så jag frågade i akvarieaffären hur mycket mat dom skulle ha,blev nästan lite chockad när dom sa en flinga per fisk/per dag,kan det stämma?Har inte samvete att ge dom så lite(tycker synd om fiskarna) så dom får två gånger per dag och dom äter upp maten på två minuter,kanske tre/fyra flingor per fisk om nu alla hinner att äta innan maten är uppäten men det verkar fungera,ingen har dött än

                              Kommentar

                              Arbetssätt...