Flytande mat => sjunkande.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TurboAnimal
    • March 2007
    • 118

    Flytande mat => sjunkande.

    Provat att mata med squash/zucchini/courgette och
    skivorna flyter länge.

    Rå potatis i skivor sjunker ganska snabbt, men squash skivan liknar mest en räddningsring från simsällskapet nu, när den guppar på ytan.

    Har ni tips på rolig mat tex grönsaker osv och hur man enkelt fixar lunchen till firrarna.
    Majs, gurka, potatis, squash, tomat, melon ... fler tips ? På sånt man oftast ändå har hemma för eget bruk och som firrar också gillar

    Har ganska många mer bottenlevande djur nu och de reser till ytan (läs maten) i mindre sällskap, så det vore nog mera praktiskt att få maten nerlevererad till botten dvs att den sjunker.
    Gillar gula fiskar
    95 liters tråden Projekttråden - Genom vägg
  • Norpis
    • November 2004
    • 305

    #2
    Kör nått tungt (typ sked) genom squashen/potatisen och se hur den dalar rakt ner...

    Kommentar

    • Dysnomia
      • April 2004
      • 1692

      #3
      Broccoli är väldigt poppis här hos alla fiskarna. Eftersom inte bara fiskarna i huset gillar det utan även vi människor, så finns det ofta hemma..
      Gröna, skalade ärtor. Förvälld morot.
      Skånetös i Dalarna
      MIN ZOON!

      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #4
        När jag matar med gurka och squash som inte vill sjunka så skär jag ett snitt och trär genom en tesked så ligger den snällt på botten.
        Broccoli och brysselkål är oxå godis för malarna, lätt förvällda så sjunker dom oxå ner till botten. Skalade frysta ärtor är oxå smaskens.
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • Dysnomia
          • April 2004
          • 1692

          #5
          Är det bara jag som misslyckas med att sticka bestick genom gurka osv? *S* Går en stund, tills glupska akvarieinvånare knaggt ur det godaste och sen har jag flytande boj som snäckorna kastar sig efter med livet som insats...
          Jag kanske har fel teknik?
          Skånetös i Dalarna
          MIN ZOON!

          Kommentar

          • Öronräv
            • March 2007
            • 754

            #6
            stick besticket tvärs genom gurkbiten, så att du spetsar kanten också
            There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

            http://oeronraev.bilddagboken.se/

            Kommentar

            • Dysnomia
              • April 2004
              • 1692

              #7
              Ahhhh.. Tack! Har nog mest träffat "mjukdelarna" innan..
              Skånetös i Dalarna
              MIN ZOON!

              Kommentar

              • erikmoose
                • November 2005
                • 120

                #8
                Vilka grönsaker frysta el färska skall man förvälla/koka...
                MVH
                Erik Tinnerwall

                http://www.eriksgallery.com

                Kommentar

                • patdah
                  • November 2007
                  • 659

                  #9
                  Jag tycker att grönsaker som flyter gör vattnet skitigt så jag använder oftare grönsaker som sjunker. Flytande grönsaker verkar dessutom ätas upp snabbare. L-malar har långa tarmsystem för att kunna plocka upp så mycket näring som möjligt från det dom äter.

                  Gröna ärtor har mina stora malar svårt att äta men ynglen verkar älska ärtor oavsett om dom är skalade eller inte... I många grönsaker sitter det mesta av energin i skalet eller i eventuella kärnor så därför skalar jag inte ärtorna... det tar längre tid för malarna att äta upp ärtorna och jag ser hellre att mina malar är sysselsatta än passiva. Om man kikar på en gurkskiva som mina större malar har varit på nångon timma så är det nästan bara kärnorna dom har käkat upp.
                  /Patrik

                  I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                  Kommentar

                  • Dysnomia
                    • April 2004
                    • 1692

                    #10
                    Förväller det mesta. Men jag anar att det är en "smaksak" och inte nödvändigt.
                    Skånetös i Dalarna
                    MIN ZOON!

                    Kommentar

                    • lidin
                      • December 2007
                      • 1

                      #11
                      när jag köpte växter sist fanns de en ring i krukan som tyngd,jag sparade dom som sänke till mina gurkor,fäster dom med påsförslutare

                      Kommentar

                      • mayday
                        • November 2005
                        • 2085

                        #12
                        förväller du grönsakerna så förstör massor av vitaminer o antioxidanter osv ...
                        så låt bli o koka de de kan
                        ______________________________________________

                        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                        Kommentar

                        Arbetssätt...