Mat som skitar ner vattnet lite/inget?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BengtO
    • May 2005
    • 216

    #16
    Ursprungligen postat av fifi
    Torrfodret är ju anpassat till fisken - de som tillverkar fiskmat vet ju om att fisk ska äta den liksom Det är ju därför det finns så mycket artburkar i fiskmatsväg med: diskusfoder/guppyfoder/kampfiskfoder m.m. Samtidigt så är det bra med variation men detta är ju en självklarhet.

    Men ifall fiskarnas tarmar inte skulle kunna ta upp nyttigheterna i maten så skulle ju ingen akvariefisk ha levt över ett år utan dö av mineral/vitaminbrist, och med tanke på att det finns ganska många akvarister som matar med torrt fiskfoder låter det ganska bisarrt att fiskmaten inte skulle vara fiskanpassad.

    Så med risk för att låta oförskämd så förstår jag inte alls vad du ville ha sagt mer än att säga emot..
    För mig handlar det inte om vad som är rätt eller fel. Utan foder som skitar ner vattnet. Självklart kan fiskarnanas tarmar ta upp näring ur torrfoder men kan de ta upp allt? vad händer annars? En tanke- ett vanligt nybörjarfel är att mata för mycket "de är ju så hungriga". En fisk (eller annat djur) som är van att äta näringsfattig kost äter mycket. Kan de märka någon skillnad på om de får näringsberikad kost eller inte? Knappast. Sen är inte levande/fryst godis. Då är de godisätare i naturen.
    Bägge metoderna fungerar uppenbarligen och det viktigaste är ju att var och en är nöjd, inte "vem som har rätt" Sedan är det ju alltid bra att veta eventuella konsekvenser.
    Jag matar som sagt enbart med levande och frst foder, mina fiskar trivs, växer och förökar sig. Även sk arter med guldvalör(Sarf)

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Jag förstår din vinkling av frågan, och jag matar själv med nästan uteslutande fryst foder till mina fiskar. Det blir en del algtabletter till mina malar samt torrfoder till mitt kar som jag har på övervåningen, men det är av ren lathet.
      Dagens torrfoder är inte som det var när jag började med akvarium för 30 år sedan, utan har utvecklats i samma takt som övriga djurfoder. Det finns fördelar och nackdelar med både fryst och torrt foder såsom näringsinnehåll, pris, smidighet vid matning mm. Det är lite svårt om man kör med en foderautomat och bara har fryst foder och att försöka få igång fisk som är kräsna tycker jag är lättare med frysta mygglarver. Sedan att det finns olika kvalitéer på fryst foder är nog en allmän kunskap men jag tror det viktiga är att man finner en balans på vilket foder man själv gillar att ge fisken och som de äter.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #18
        Ursprungligen postat av astfors
        I början när jag körde igång mitt kar, så sa dom i djur affären att ett vanligt all-around foder med färg koncentrat (Tetra Pro Colour) för att få fiskarna färgglada. Sen så hade jag en ancistrus med i starten och då rek. dom mig Tetras tabletter för botten levande fiskar, eftersom det inte fanns några alger för "blowjob" att käka på/upp i början.

        Sen när jag träffade på Lustgårdens Zoo så rekommenderade dom mig att varva lite emellan fryst och torr foder.

        Så jag har provat deras egna räkmix, som jag ändå måste säga vara populär i akvariet, sen så har jag provat svarta mygglarver som även den varit populär.
        Men det var när jag provade röda mygglarver och artemia som det blev kaos i karet och vattnet nästan "kokade".

        Däremot något som i min åsikt var skit föda var cyclops, dels så skitade det ner som bara den och fiskarna tyckte inte alls om det.
        Samma här. Cyclops var det inte alls populärt hos mina fiskar. Jag tror också på att variera och varva mellan torrfoder och fryst och levande. Som torrfoder kör jag med JBL:s Novo Color, JBL:s Novo Vert (för de fiskar som även behöver vegetabilier) och algtabletter. Som fryst blir det plankton, artemia och svarta mygglarver (uteslutar röda mygglarver helt). Och som levande ger jag dem nykläckt artemia.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #19
          Ursprungligen postat av BengtO
          Sen är inte levande/fryst godis. Då är de godisätare i naturen.
          I naturen äter de mycket mer varierat och som Kjell redan påpekat så äter de många gånger om dan, medens de i akvariet får mat relativt sällan och - om de bara får fryst och levande - ganska ensidigt. Dessutom kan en del av de levande smådjuren som vi ger dem innehålla mycket mindre näring än de de äter i naturen, eftersom i naturen finns mer som dessa små djur kan äta.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Knyttet
            • December 2006
            • 646

            #20
            Jag tror på variation i fiskarnas mathållning. Ser inte levande och fryst som godis, men man ska nog inte ge bara en och samma sorts fryst/levande hela tiden.
            min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #21
              Jag matar mina fiskar med fryst artemia, hemgjord räkmix, nykläckt artemia, grindalsmask och på försommaren håvat levandefoder. Dom får inget flingfoder alls. Fiskarna lever, lever, lever och lever. Har en kardinaltetra som är långt över 10 år nu, antagligen 12 och pansarmalar som är 10-12 år så jag tror inte att mina fiskar mår sämre än såna som får flingfoder/torrfoder. Inte får dom mat varje dag heller utan fastar på helgerna.

              Dom enda som får torrmat/pellets som tillskott är räkorna
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #22
                Ursprungligen postat av Sonja
                Jag matar mina fiskar med fryst artemia, hemgjord räkmix, nykläckt artemia, grindalsmask och på försommaren håvat levandefoder. Dom får inget flingfoder alls. Fiskarna lever, lever, lever och lever. Har en kardinaltetra som är långt över 10 år nu, antagligen 12 och pansarmalar som är 10-12 år så jag tror inte att mina fiskar mår sämre än såna som får flingfoder/torrfoder.
                Då är det extraviktigt att variera. Och en del fiskar, som tex botior, barber, guramis och ungfödare behöver även en del vegetabiliskt. Men det visste du säkert redan.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #23
                  Ursprungligen postat av batski
                  Då är det extraviktigt att variera. Och en del fiskar, som tex botior, barber, guramis och ungfödare behöver även en del vegetabiliskt. Men det visste du säkert redan.
                  Japp, varierat blir det och jag har inga botior, barber eller guramis, men däremot lite vildguppys. Dom knaprar alger emellanåt
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #24
                    Ursprungligen postat av batski
                    Då är det extraviktigt att variera. Och en del fiskar, som tex botior, barber, guramis och ungfödare behöver även en del vegetabiliskt. Men det visste du säkert redan.
                    Räkmixen innehåller ju en hel del vegetabiliskt och det fodret står ju lite emellan "fryst" och "torrfoder".
                    En stor nackdelen med allt fryst foder (även räkmix) är att många vitaminer (t.ex. C) håller sig väldigt kort tid i frysen - bara några få veckor.
                    Om man därför ger fiskarna enbart fryst/eller nästan enbart fryst bör man tillsätta vitaminer. Det finns (eller fanns i alla fall förr) vitaminpreparat i handeln som just var avsett för fryst foder. Man låter då det frysta fodret ligga några minuter i detta innan man matar (det suger då åt sig vitaminerna).
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #25
                      Jag har något fiskvitamin, fast använder det nog inte tillräckligt mycket. Det är i droppform i alla fall. Brukar blanda ner det i räkmixen men det är kanske onödigt om det förstörs så fort. Säkert bättre att droppa direkt på maten.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Knyttet
                        • December 2006
                        • 646

                        #26
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Det finns (eller fanns i alla fall förr) vitaminpreparat i handeln som just var avsett för fryst foder. Man låter då det frysta fodret ligga några minuter i detta innan man matar (det suger då åt sig vitaminerna).
                        Vilket bra tips!
                        min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                        Kommentar

                        • Knyttet
                          • December 2006
                          • 646

                          #27
                          Ursprungligen postat av Sonja
                          Japp, varierat blir det och jag har inga botior, barber eller guramis, men däremot lite vildguppys. Dom knaprar alger emellanåt
                          dina guppys kanske gillar hackad spenat också, mina äter gärna det har jag märkt nu har det ju iofs också varit fryst så jag vet inte hur det blir med vitamininnehållet
                          min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                          Kommentar

                          Arbetssätt...