Mat som skitar ner vattnet lite/inget?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • xDREAM
    • August 2007
    • 8

    Mat som skitar ner vattnet lite/inget?

    Hej..


    Vad finns det för man man kan använda som skitar ner vattnet så lite som möjligt har ciklider och mal.

    Tack på förhand
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Matar du inte mer än fiskarna äter upp inom ett par minuter så är det inte maten som skitar ner karet utan fisken som skiter. Är det inkomster så blir det utgifter.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Daniel Blom
      • June 2003
      • 1670

      #3
      Skygga, nattaktiva malar kan behöva mat som inte löser upp sig direkt. Jag matar med New Life Spectrum (NLS) och det är kanonbra.
      Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
      och framgången är given.
      Samuel Clemens
      Mina bilder

      Kommentar

      • lordi.4ever.94
        • September 2007
        • 117

        #4
        Jag andvänder röda mygglarver, det skiter inte ner vattnet nånting!
        // lordi.4ever.94

        Kommentar

        • Nils Holmström
          • November 2004
          • 2195

          #5
          Jag tycker i allmänhet at mat i pellets/kulform skitar ner mindre än flingfoder.
          Frågan är ju, vad är det för skit, fiskbajs, eller överbliven mat? fiskbajs är inte så mycket att göra åt, men överbliven mat är ett problem som är enkelt avhjäpt: mata mindre.
          222 liter Malawi

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Som flera har skrivit så handlar det först och främst om att inte mata för mycket och detta gäller oavsett vilken mat man använder.

            Sedan är det dessutom som så att vissa foder löser sig/ruttnar snabbare än andra. Speciellt vad gäller nattaktiva malar så är det viktigt att fodertabletterna löser sig långsamt som Daniel skriver.
            Hur snabbt ett torrfoder ruttnar beror på vilka binde-/konserveringsmedel som finns i det - här får man testa sig fram (lägg lika mycket av olika sorter i några glas och testa hur lång tid det tar innan det blir "mögel" på fodret). Rent allmänt kan man dock säga att fryst foder ruttnar snabbare än torrfoder (fryst innehåller ju i regel inget binde-/konserveringsmedel).

            Ytterligare en aspekt är att man skall använda foder som fiskarna kan tillgodogöra sig i så hög utsträckning som möjligt. Annars går ju det mesta av fodret rakt genom fisken och kommer ut som skit. Därför bör man ge fiskarna foder som till sitt innehåll är rätt lika det foder de får i sin naturliga miljö.
            Ett exempel på detta är ju att många matar diskus med oxhjärtefoder och i sådana akvarier är det ofta mycket skitigt.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av lordi.4ever.94
              Jag andvänder röda mygglarver, det skiter inte ner vattnet nånting!
              Jag vill inte göra dig ledsen, men röda mygglarver skiter visst ner vattnet. Ammoniumet som bildas syns ju inte, så vattnet kan faktiskt vara smutsigt utan att det syns. Och som Kjell säger så ruttnar fryst foder snabbare än torrfoder. Röda mygglarver är inte heller så nyttiga för fiskarna och kan även orsaka allergier hos människor (jag har hört att de skulle födas upp i avloppsvatten). Dessutom blir det en väldigt ensidig kost för fiskarna.

              Så om jag vore du skulle jag byta ut de röda mygglarverna mot något nyttigare och näringsrikare, som t ex artemia eller plankton, plus att jag skulle börja variera kosten genom att även mata med torrfoder. Torrfoder innehåller ju en massa olika näringsämnen, vitaminer och mineraler som fiskarna behöver.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • peter_m_jonsson
                • April 2006
                • 451

                #8
                Jag kör granulat från JBL, och dom funkar bra. Kommer dessutom med fiffigt doseringslock. Annars gillar mina fiskar hikkaris maltabletter och seras granulat, och dom grisar inte ner vattnet. Rent allmänt brukar jag undvika flingfoder eftersom det blir mycket små partiklar i vattnet som tar tid att filtrera bort.

                Kommentar

                • BengtO
                  • May 2005
                  • 216

                  #9
                  En undran,,, i naturen äter väl våra fiskar div insekter, maskar, fisk och grönt. Ett förhållandevis proteinfattigt foder. Vad händer när vi proppar i dem torrfoder fullspäckat med protein och annat nyttigt? Är deras magar, tarmar anpassade att ta åt sig detta eller blir det "näringsläckage" i vattnet? Matar själv aldrig med annat än fryst och levande, tycker att det känns bättre. Åsikter??

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av BengtO
                    En undran,,, i naturen äter väl våra fiskar div insekter, maskar, fisk och grönt. Ett förhållandevis proteinfattigt foder. Vad händer när vi proppar i dem torrfoder fullspäckat med protein och annat nyttigt? Är deras magar, tarmar anpassade att ta åt sig detta eller blir det "näringsläckage" i vattnet? Matar själv aldrig med annat än fryst och levande, tycker att det känns bättre. Åsikter??
                    Om tarmarna anpassas till torrfoder detta så beror det snarare på vad torrfodret är tillverkat av (animaliska- eller vegetabiliska) än på proteinhalten. Om proteinhalten är häg handlar ju bara om att dra ner på mängden foder. Ger man dom i akvarium bara fryst eller levande så innehåller det ju mest vatten och då måste man mata mycket mer. I naturen så äter de ju under nästa hela sin vakna tid - så om man bara kör levande foder i akvariet så måste det bara vara levande foder som håller sig i liv en hel dag annars räcker det inte till. Eller så får man mata med fryst kanske 10 gånger om dagen för att de skall få i sig tillräckligt.
                    Då är det mer praktiskt att mata en gång per dygn med torrfoder
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • BengtO
                      • May 2005
                      • 216

                      #11
                      Nja.. fiskarna äter hela tiden när de hittar något att äta. Hittar de mycket äter de mycket, hittar de inget så.... Om jag matar ordentligt 1gång/dag tror jag inte de behöver fortsätta äta den dagen. De flesta fiskar klarar sig utan mat ganska länge p.g.a matbrist i naturen, en vecka är ju inget problem. Jag tror att de äter så mycket de bara kan (och får) för att kunna klara sig till nästa gång tillfälle ges att äta.
                      Men vad jag undrar är om de överhuvudtaget kan tillgodogöra sig så mycket av allt som torrfoder innehåller och vad händer med vattnet om de inte kan? Hur vet du att tarmarna kan anpassas så mycket?

                      Kommentar

                      • Knyttet
                        • December 2006
                        • 646

                        #12
                        Ursprungligen postat av BengtO
                        Nja.. fiskarna äter hela tiden när de hittar något att äta. Hittar de mycket äter de mycket, hittar de inget så.... Om jag matar ordentligt 1gång/dag tror jag inte de behöver fortsätta äta den dagen. De flesta fiskar klarar sig utan mat ganska länge p.g.a matbrist i naturen, en vecka är ju inget problem. Jag tror att de äter så mycket de bara kan (och får) för att kunna klara sig till nästa gång tillfälle ges att äta.
                        Men vad jag undrar är om de överhuvudtaget kan tillgodogöra sig så mycket av allt som torrfoder innehåller och vad händer med vattnet om de inte kan? Hur vet du att tarmarna kan anpassas så mycket?
                        Det som kan hända med vattnet är väl t ex nitrit, och det märker man ju om man kör vattentest
                        min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                        Kommentar

                        • fifi
                          • August 2006
                          • 695

                          #13
                          Ursprungligen postat av BengtO
                          Nja.. fiskarna äter hela tiden när de hittar något att äta. Hittar de mycket äter de mycket, hittar de inget så.... Om jag matar ordentligt 1gång/dag tror jag inte de behöver fortsätta äta den dagen. De flesta fiskar klarar sig utan mat ganska länge p.g.a matbrist i naturen, en vecka är ju inget problem. Jag tror att de äter så mycket de bara kan (och får) för att kunna klara sig till nästa gång tillfälle ges att äta.
                          Men vad jag undrar är om de överhuvudtaget kan tillgodogöra sig så mycket av allt som torrfoder innehåller och vad händer med vattnet om de inte kan? Hur vet du att tarmarna kan anpassas så mycket?

                          Torrfodret är ju anpassat till fisken - de som tillverkar fiskmat vet ju om att fisk ska äta den liksom Det är ju därför det finns så mycket artburkar i fiskmatsväg med: diskusfoder/guppyfoder/kampfiskfoder m.m. Samtidigt så är det bra med variation men detta är ju en självklarhet.

                          Men ifall fiskarnas tarmar inte skulle kunna ta upp nyttigheterna i maten så skulle ju ingen akvariefisk ha levt över ett år utan dö av mineral/vitaminbrist, och med tanke på att det finns ganska många akvarister som matar med torrt fiskfoder låter det ganska bisarrt att fiskmaten inte skulle vara fiskanpassad.

                          Så med risk för att låta oförskämd så förstår jag inte alls vad du ville ha sagt mer än att säga emot..
                          Senast redigerad av fifi; 12 September 2007, 16:51.
                          mvh
                          Fifi

                          I'm so cute, I poop rainbows.

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av BengtO
                            Men vad jag undrar är om de överhuvudtaget kan tillgodogöra sig så mycket av allt som torrfoder innehåller och vad händer med vattnet om de inte kan? Hur vet du att tarmarna kan anpassas så mycket?
                            Du borde lyssna på det som Kjell och fifi säger. Det är en myt att fryst-och levandefoder skulle vara bättre ur näringssynpunkt än torrfoder. Som du själv skriver så är fiskarnas kost i naturen ofta ganska varierad. Den variation kan man inte efterlikna med bara ett fåtal matsorter är en ganska ENSIDIG kost, vilket innebär att fiskarna inte kommer att få i sig t ex alla mineraler och vitaminer de behöver. Fryst-och levandefoder är godis snarare än mat.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • astfors
                              • February 2007
                              • 35

                              #15
                              I början när jag körde igång mitt kar, så sa dom i djur affären att ett vanligt all-around foder med färg koncentrat (Tetra Pro Colour) för att få fiskarna färgglada. Sen så hade jag en ancistrus med i starten och då rek. dom mig Tetras tabletter för botten levande fiskar, eftersom det inte fanns några alger för "blowjob" att käka på/upp i början.

                              Sen när jag träffade på Lustgårdens Zoo så rekommenderade dom mig att varva lite emellan fryst och torr foder.

                              Så jag har provat deras egna räkmix, som jag ändå måste säga vara populär i akvariet, sen så har jag provat svarta mygglarver som även den varit populär.
                              Men det var när jag provade röda mygglarver och artemia som det blev kaos i karet och vattnet nästan "kokade".

                              Däremot något som i min åsikt var skit föda var cyclops, dels så skitade det ner som bara den och fiskarna tyckte inte alls om det.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...