något man bör akta sig för när man fångar i damm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #31
    En sån har jag i ett av mina små kar med guppy nu. Man blir nästan mörkrädd när man ser den röra sig, jaga och käka. Om jag var 5 cm stor skulle jag göra på mig. På ett dygn dödade den 30 paddyngel och sedan började den käka fisk. Nu verkar fiskarna ha lärt sig att hålla sig borta för det försvinner inte fler och jag ser inte den sitta och mumsa på fisk heller. Så jag flyttade den till ett annat kar med naiva fiskar. Får se om den gillar dom. (Jag har alldeles för många guppys. Det blir lätt så.)

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #32
      Ta inga fler padd eller grodyngel. Dom är som fridlysta
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #33
        Ursprungligen postat av eriahl
        Ta inga fler padd eller grodyngel. Dom är som fridlysta
        Sant. Förlåt. Fast dammen som de kom från ska bli motorväg så det kanske inte spelar så stor roll att jag tog 30 av tiotusentals paddyngel. Vanlig padda (Bufo bufo).

        MEN! Du har rätt. De är fridlysta.

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #34
          Är det någon som vet att det bara finns vanlig padda där och inga andra arter. Får man göra så även om bara paddorna finns där förresten? Säg att det finns stor salamander där oxå annars och vissla oskyldigt
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #35
            Vanlig padda är också fridlyst - liksom alla andra grod- och kräldjur.
            Man kan inte vara mer eller mindre fridlyst.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #36
              Skall dammen bli motorväg spelar det ingen roll om det finns större vattensalamander i den. Som min botaniklärare anmärkte när jag berättade om det bestånd skogsknipprot som utplånades när Visättra Sporthall byggdes: "Inga blommor är fridlysta förutsatt att man plockar dem med en grävskopa".
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #37
                Tänker på det här jag läste. Men det är kanske som blommorna. Kör över dom med grävskopor, lastbilar mm så är det ok. Men lyft upp en och titta på så jäklar ligger man illa till


                Gävle:
                Visa er salamandrar, nu ska ni räknas

                [08-05-24]

                Mattias Sterner på jakt efter salamandrar. Mellan slutet av april och mitten av juni förökar de sig i vattnet genom att lägga rom som de sedan lindar in i vattenväxter. När äggen kläcks simmar ynglen ut och äter mygglarver för att klara sig. Foto:


                GÄVLE Mattias Sterner inventerar antalet salamandrar i Gävleborg.
                Han tar sig till damm efter damm och räknar dem.
                - Den större salamandern håller på att försvinna, säger han.

                Mattias Sterner håller just nu på att kontrollera hur många salamandrar det finns i vattnen i länet. Inventeringen gör han för länsstyrelsens räkning.
                Med en håv i högsta hugg följer han stranden till en kolafärgad damm och håller konstant utkik efter rörelser under vattenytan.
                Han kliver ner med vadar stövlarna i vätan och tar sig mot mitten, hela tiden med blicken fäst vid bottnen på dammen.
                Snart når vattnet en bra bit över knäna.
                Plötsligt stannar han till.
                - Där, säger han och sänker långsamt och försiktigt håven i vattnet, knycker till och drar upp redskapet.
                Något sprattlar i nätet.
                - En större salamander, den kan bli uppåt 20 centimeter lång, säger han.
                När han tagit sig till stranden igen börjar han vrida och vända på fångsten och konstaterar den vara av hankön. Ryggen är gråsvart och magen har en skarpt gulsvart färg.
                - Salamandern är giftig, äter du den mår du riktigt dåligt, säger han.
                - I normala fall åker jag runt till fem-sex dammar med pannlampa och lägger ut fällor på kvällen. Vid gryningen vittjar jag fällorna och räknar hur många salamandrar som fångats in. Sen könsbestämmer jag dem och släpper dem fria igen.
                För tre år sedan gjorde han sin första inventering av djuren i Gävleborg. Kontrollen han gör nu är en fortsättning på den förra. Han gör inventeringen därför att länsstyrelsen vill ha reda på hur mycket djuren minskar till antalet.
                Vissa indikatorer pekar på att minskningen är kraftig.
                - Vi misstänker att det framför allt är skogsbruket som gör att djuren håller på att försvinna. Men också gödslet som släpps i skogen är en bidragande orsak.
                Ibland händer det även att fiskar tar sig till en damm och eliminerar en hel population där, säger Mattias Sterner.
                Samtliga medlemsstater i EU är skyldiga att skydda den större salamandern.
                - Om någon förstör ett område där djuret finns kan personen få ordentliga bötesstraff, säger han. Medan han pratar doppar han djuret i vattnet då och då.
                - Salamandern måste ha väta eller fukt, annars torkar den ut och dör, säger han.
                Till sist släpper han den fri att simma iväg strax under vattenytan.
                "I normala fall åker jag runt till fem-sex dammar med pannlampa och lägger ut fällor på kvällen. Vid gryningen vittjar jag fällorna"

                Lars Wigert
                026-159610
                lars.wigert@gd.se

                En mindre vattensalamander. Dessa kan bli upp till tio centimeter långa och livnär sig på grodyngel och mygglarver. Foto:
                Fällorna Mattias använder är petflaskor med öppningen in i flaskan. Han fäster ett snöre vid fällan och slänger ut den.  Salamandern kryper in genom öppningen och kommer inte ut sen, säger han. Foto:
                Mattias visar upp den större vattensalamandern som han nyss fångat med håven. Den är förklarad utrotningshotad. Foto:
                Den större vattensalamandern har en skarp gulsvart färg på magen. Mattias fångar dem, art- och könsbestämmer dem och släpper dem sedan fria igen. Foto:
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #38
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Skall dammen bli motorväg spelar det ingen roll om det finns större vattensalamander i den. Som min botaniklärare anmärkte när jag berättade om det bestånd skogsknipprot som utplånades när Visättra Sporthall byggdes: "Inga blommor är fridlysta förutsatt att man plockar dem med en grävskopa".
                  så sant - så sant
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #39
                    Skall dammen bli motorväg så kan man ju alltid smussla ut yngel i hemlighet till likande dammar runtikring; kanske inte tillåtet men det är definitivt bättre för paddorna eller hur?
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    Arbetssätt...