något man bör akta sig för när man fångar i damm?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquastyle
    • August 2006
    • 126

eriahl:
    Jag har matat i princip alla ciklider jag hållit med levande foder direkt från trädgårdsdammen.
    Mest har jag hållit sydamerikanska ciklider, men även afrikanska.

De tar gärna skalbaggar o liknande, redan innan de är fullvuxna. Ibland går de ej i gapet på dem, så de simmar runt med benen utstickande från munnen ett tag.

Kommentar

• eriahl
      • April 2004
      • 5681

Tuffa fiskar du har/haft. Dykarbaggarna är ju rätt tuffa dom oxå
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• erikthur
        • March 2004
        • 9953

Stannade skalbaggarna kvar för att bli uppätna är frågan?
        Jag hade en liten fisklös damm i Bälinge med massor av små skalbaggar...
        Men även en del mygglarver - därför införskaffade jag 3 Shubunkin...
        Inom något dygn hade alla skalbaggar checkat ut.
        De ville inte inta sin plats i näringskedjan som Torsten på Fyris Zoo uttryckte det.
        Killies is a lifetime passion

Kommentar

• eriahl
          • April 2004
          • 5681

En dykarbagge på 3-4cm ger sig nog inte utan lite motstånd dom små odjuren. Men larverna är nog värre på att mumsa på allt som kommer i närheten, i friheten sas, det måste ju bara vara middagen om det rör sig.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• ansjo
            • November 2005
            • 29967

Jag skulle även akta mig för att ramla i vattnet .
            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Vic
              • November 2006
              • 1533

var ute nyss och fångade.
              fick en delsvarta mygglarver, något artemialiknande som Endlerserna fick kämpa med för att fånga och sen fick jag något som såg ut som ett mussepigg huvud..
              men så fick jag också något vitt, väldigt smalt, ca en halv centimeter som liknade en tarmmask:S den simmade ungefär som mygglarverna så det var kanske en vit?
              Mvh Viktor

Apistogramma för hela slanten!

Kommentar

• erikthur
                • March 2004
                • 9953

På musse pigg gissar jag på cyklops - som jag brukar beskriva som ett backande yngel (äggsäckarna ser ju ut som ögon ju). Vita masken är nog just en vit mask av något slag. Vita mygglarver är inte vita utan genomskinliga.

Kommentar

• wierdalien
                  • February 2003
                  • 936

Vita mygglarver fångas i djupa klara kalla vatten så det är väldigt tveksamt om du har fått något sådant (men man vet ju aldrig).
                  -----------------------

Kommentar

• erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

Ursprungligen postat av wierdalien
                    Vita mygglarver fångas i djupa klara kalla vatten så det är väldigt tveksamt om du har fått något sådant (men man vet ju aldrig).
                    Man kan ibland hitta enstaka vita mygglarver i vatten som borde innehålla svarta. Iaf fall hände det mej när jag försökte utforska Jönköpings närområde för några vårar sedan. Men som sagt det var endast enstaka...

Kommentar

• Vic
                      • November 2006
                      • 1533

Ursprungligen postat av erikthur
                      På musse pigg gissar jag på cyklops - som jag brukar beskriva som ett backande yngel (äggsäckarna ser ju ut som ögon ju). Vita masken är nog just en vit mask av något slag. Vita mygglarver är inte vita utan genomskinliga.
                      jag menade genomskinlig. den rörde sig som mygglarver, fast var smalare och längre. musse pigg beskrivningen passade perfekt då den hade två gulesäckar i ändan. utvecklas dessa djur till något senare i sitt liv?
                      Mvh Viktor

Apistogramma för hela slanten!

Kommentar

• erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

Musse Pigg är och förblir Musse Pigg.
                        Det är ju mamman till kommande generationer Cyklops.
                        Tja, mygglarver blir puppor (som också är påtagligt rörliga) och sedan...

Kommentar

• wierdalien
                          • February 2003
                          • 936

läste tidigare om någon som skaffade sig 2 stora tunnor å satte på tomten. ta tydligen i lite gamla löv i botten + lite hö. fyllde sedan tunorna med vatten och efter några dagar la han i cyklops fångade i en dem. Efter ett tag hande cyklopsen förökat sig massor och han hade levande foder i flera månader. kanske unde vara nått?
                          -----------------------

Kommentar

• erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

Jag har ibland håvat in en del levande från min lilla damm på 1 kubik.
                            Förra året plockade jag in till tomten material från min svarta mygglarvspöl för att få till stånd svarta mygglarver senare på sommaren. Det blev mest en gråsuggeodling av det försöket. Men ett antal slamflugelarver hann förgylla tillvaron för mina fiskar. Cyklops fanns också men inte i tillräckliga mängder och enstaka mygglarver. Men jag ämnar göra om försöket i sommar men börja mer rent och syftet blir då att att locka till sej myggorna osv...

Kommentar

• Limia1
                              • December 2006
                              • 325

Vuxna myggor uppskattar inte solljus, vind och torka.

Så jag tror, att ett lite större skuggigt buskage, gärna med några större träd i närheten av dammen. Ökar chanserna att få myggen att trivas.

Sen vet jag inte vad ev. grannar kan tycka om en odling av stickmyggor på andra sidan staketet i och för sig.

MVH/Anita

Kommentar

• Azur
                                • March 2003
                                • 12946

Svärföräldrarnas regnvattentunnor står mitt i en södervägg, och är fulla med mygglarver hela sommaren. Jag har försökt övertala dem att släppa ner en Xenotoca (de har en stor "xenotoca-odling" med 60-talet fiskar) i vardera tunnan, men de är för rädda om fisken...

Anyway... Jag tror det kan vara lockande för myggen om man häller lite blomgödning i vattnet och ställer det i solen - deras larver lever av att filtrera växtplankton, och i en gödslad regnvattentunna blir det snabbt grönvatten.
                                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

Arbetssätt...