Gurka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #16
    till morrhoppa: du får nog fortsätta att lägga ner saker när du har haft lyset släckt ett tag. ancistrusar har jättebra luktsinne så han kommer säkert fram efter ett tag! det är bra att som du gör dela upp tabletterna/grönsakerna så att han kan ha chans att gå till en dom andra inte äter på. så gör vi med vår och han äter bra

    koka broccolin eller ärtorna lite lätt innan du ger dom så blir dom mjuka och lättare att äta. kom ihåg att ta bort det lilla skalet runt ärtan också.
    / Ebba

    Kommentar

    • morrhoppa
      • October 2006
      • 755

      #17
      Senast jag gav broccoli så fick jag en massa infusorier i akvariet så det får jag nog glömma bort innan jag försöker med det igen...

      Jag brukar spola ärtan under varmt vatten samtidigt som jag tar bort skalet så den tinar, det borde väl också fungera?

      Vad skönt då märker han att det finns mat i vattnet i alla fall?
      Man blir inte vuxen bara äldre!

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #18
        en grej som vår ancistrus gillar mycket är brysselkål. man kan köpa djupfrysta, och sen dela en sån liten rund kålboll i fjärdedelar, det räcker med att tina och koka en sån fjärdedel i cirka 1 minut. sen låta den svalna och lägga ner när lyset är släckt. vår satt och åt på den i flera timmar i sträck. sådan brysselkål har liksom flera "lager" som lossnar lätt när ancistrusen gnager, så prova med det nån gång om du har lust
        / Ebba

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #19
          Ursprungligen postat av toccata
          en grej som vår ancistrus gillar mycket är brysselkål. man kan köpa djupfrysta, och sen dela en sån liten rund kålboll i fjärdedelar, det räcker med att tina och koka en sån fjärdedel i cirka 1 minut. sen låta den svalna och lägga ner när lyset är släckt. vår satt och åt på den i flera timmar i sträck. sådan brysselkål har liksom flera "lager" som lossnar lätt när ancistrusen gnager, så prova med det nån gång om du har lust
          liksom min ancistrus gillar jag också brysselkål så det kanske bir middag för två...
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • haggan
            • October 2004
            • 246

            #20
            Intressant tråd, har precis skaffat ancistrus.
            Fortfarande en dum nybörjare
            http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

            Kommentar

            • Härja
              • March 2007
              • 298

              #21
              hur ska man skära gurkan? jag la i en skiva utan skal. men malen verkar inte få grepp om den...
              www.nittionio.com
              mina egna fotografier

              Kommentar

              • Intercepter
                • January 2006
                • 962

                #22
                bara att dela en bit och stoppa i , tryck gärna en sked igenom den så den blir kvar på botten , mina mumsar för fullt på den med skal

                Kommentar

                • morrhoppa
                  • October 2006
                  • 755

                  #23
                  Ursprungligen postat av toccata
                  en grej som vår ancistrus gillar mycket är brysselkål. man kan köpa djupfrysta, och sen dela en sån liten rund kålboll i fjärdedelar, det räcker med att tina och koka en sån fjärdedel i cirka 1 minut. sen låta den svalna och lägga ner när lyset är släckt. vår satt och åt på den i flera timmar i sträck. sådan brysselkål har liksom flera "lager" som lossnar lätt när ancistrusen gnager, så prova med det nån gång om du har lust
                  Det får jag testa Får be mamma köpa hem lite sånt, hon tror väl att jag håller på att bli nyttig nu när jag vill att hon ska köpa hem både ärtor och brysselkål
                  Man blir inte vuxen bara äldre!

                  Kommentar

                  • elinj
                    • July 2007
                    • 1100

                    #24
                    håller med haggan,, har två st men jag vet så lite om dom

                    Kommentar

                    • C.Ciklid
                      • February 2005
                      • 12055

                      #25
                      Ursprungligen postat av elinj
                      håller med haggan,, har två st men jag vet så lite om dom

                      Lite info om dem.
                      //Camilla
                      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                      Kommentar

                      • fredd
                        • February 2007
                        • 3360

                        #26
                        Tänkte vara lite hygglo tidigare idag, och mata malarna med lite gurka. Dom går i mitt 240liters malawi kar. Skar av en rätt stor bit, och körde på en gaffel. Den åkte ner till botten och låg där i 10min, sen bestämde jag mig för att kika på en film då inget hände. 2 timmar senare när jag kommer ner ser jag att en hongi hane har färgat ut, och lagt beslag på gurkan. Så fort någon annan invånare kommer för nära, jagar han bort dom för att visa att det är hans gurka. Men, när han jagar bort dom som kommer för nära, åker 2-3 andra dit fort som satan och käkar på gurkan tills han kommer tillbaka. Den lilla malen verkar också rätt sugen på gurka, så han smyger sig sakta framåt mot gurkan hela tiden. Han rör sig så lite och sakta att hongin inte ser han förrens han är på gurkan. Vissa gånger får malen stanna, och andra gånger jagar han bort malen.
                        Bifogade filer
                        www.frfoto.tk

                        Kommentar

                        • Zunken
                          • April 2005
                          • 13

                          #27
                          gav gurka till min pleco o 3 gigantiska guldfiskar. Det passade inte alls. Ingen rörde den på ett dygn...
                          ärtor funkar på guldfiskarna men inte på plecon (som jag frågat om i annan tråd) har ätstörningar.
                          /Ia

                          Kommentar

                          Arbetssätt...