Gurka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • woodo
    • January 2007
    • 605

    Gurka

    hej hur får man gurka att sjunka? :P
    ett litet tillägg är att jag inte lyckas få någon av mina malar (2 LDA33, 4 L104,2 ancistrus) att äta grönsaker, än så länge iaf! däremot smaskar skalarerna glatt, som på ALLT annat

    /Oscar
    Senast redigerad av woodo; 15 March 2007, 20:02. Anledning: kom på ytterligare fråga!
    150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Kör en sked igenom gurkan som sedan är fastbunden i ett snöre så det är lättare för dig att ta upp den efteråt.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Ha ha...

      ... en sked?!? Varför inte en gaffel???
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Richard.R
        • December 2006
        • 1872

        #4
        för att malar äter med sked xD
        396L SA biotop
        128L SA biotop
        54L SA biotop
        54L SA biotop

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Ha ha...

          ... bäst å ta silverskeden då...
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • woodo
            • January 2007
            • 605

            #6
            gjort nu.. mina L104or har vågat sig fram och slagits med botiorna om gurkan iaf! undrar om man vågar låta den ligga i hela natten så även ancistrusarna o LDA33orna vågar käka! några tips?
            150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #7
              Ja,

              jag har lämnat gurkan över natten när mina räkor gick tillsammans med firrarna iaf och det gick bra... Ena skivan var helt borta dagen efter... Jag skar halva skivor så att en sida var helt utan skal och tunn... mera lätt tuggad tänkte jag... men jag glömde som sagt att ta fram silverskeden
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Richard.R
                • December 2006
                • 1872

                #8
                men är de inte korkat att mata med gurka? det är väl nästan bara vatten? mata med ngt annat istället typ ärter osv..
                396L SA biotop
                128L SA biotop
                54L SA biotop
                54L SA biotop

                Kommentar

                • smurfmats
                  • February 2003
                  • 3538

                  #9
                  jag tycker squash är matigare än gurka så jag kör med det...
                  tråden om fjärilars lek!

                  Kommentar

                  • Nitra98
                    • June 2005
                    • 1987

                    #10
                    Jag matar också med squash, gurka är ju som sagt bara vatten...Mina malar får dessutom broccoli, brysselkål, skalad majs, skalade ärtor, räkmix och maltabletter.
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • UffeS
                      • January 2007
                      • 59

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nitra98
                      Jag matar också med squash, gurka är ju som sagt bara vatten...Mina malar får dessutom broccoli, brysselkål, skalad majs, skalade ärtor, räkmix och maltabletter.
                      västkustsallad dina fiskar har det mycket bra!
                      Mina sydamerikanska vänner: 4 x Mikrogeophagus altispinosa, 3 x Geophagus steindachneri, 2 x Thorichthys meeki, 2 x Otocinclus affinis, 1 x Ancistrus sp.

                      Kommentar

                      • woodo
                        • January 2007
                        • 605

                        #12
                        går det bra med färsk broccoli eller måste det vara fryst?
                        150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

                        Kommentar

                        • toccata
                          • January 2004
                          • 1238

                          #13
                          fryst broccoli (och andra frysta grönsaker) ÄR ju färska.... dvs, dom är inte tillagade utan bara nerfrysta direkt i färskt tillstånd. men vissa av dessa är dock förvällda, dvs, kokade en väldigt kort stund för att dom ska kunna förvaras bättre i fryst tillstånd. så frysta grönsaker går bra att ge fiskarna.

                          jag tycker man kan koka fryst broccoli, brysselkål eller ärtor en mycket kort stund (1-2 min) så att dom blir lite mjukare, innan man lägger ner små bitar av dessa i akvariet. så har ancistrusen och andra malar lättare att äta av den. mina hade iallafall ingen lust att äta på dom när dom var i "hårt" tillstånd.

                          kom ihåg att skala av det hårda lilla skalet på de gröna ärtorna om du ger sådana, efter att du kokat dessa, så bara den mjuka kärnan finns kvar.

                          kokar man för länge försvinner dock alla vitaminer, högst 1-2 min alltså.
                          / Ebba

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            litet tips från en som kör både med gurka och squasch.

                            jag gör som en del andra, kör en rostfri sked genom dom, så sjunker dom.

                            mina malar tuggar bort mittenbiten, där det är som mjukast, deflyter sedan iväg och skitar ner ganska rejält tycker jag.

                            så jag har börjar skära bort mittenbiten, och har bara kvar ytterkanten, säg 0,5-1,0 cm ring på en vanlig gurka.

                            har även upptäckt att malarna äter mer om man låter gurkan/squaschen ligga i ett glas vatten ca 1 timme innan den åker ner i karet.

                            mina äter inte broccoliblommor....alltså inte toppen på broccolin, men däremot älskar dom stammen, om den är halvkokt.
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • morrhoppa
                              • October 2006
                              • 755

                              #15
                              Ingen som har något tips till mig angående min ancistrus. Han är väldigt blyg och jag är rädd att han inte äter tillräckligt. Jag har försökt bjuda på broccoli (dock bara när lampan var tänd) och han kom fram men jag såg aldrig om han fick något för guppysarna tyckte att det var lajbans gott. Har även försökt med ärtor och algtabletter men har aldrig sett att han ätit något. Algtabletterna har jag lagt ner efter lampan har släkts och i två bitar, en till guppysarna och en till Malte, fast jag såg aldrig om han kom fram och smakade.

                              Han håller sig mest i sina grottor bakom bakrunden (har inbyggda grottor där) och har jag tur så sitter han på undersidan av roten.
                              Man blir inte vuxen bara äldre!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...