Den här tråden handlar alltså om huruvida algtabletter är nödvändiga. Fortsätt gärna med inlägg som håller sig till ämnet! Jag hör i alla fall gärna fler inlägg om just detta tema då jag är i valet och kvalet huruvida jag ska köpa algtabletter till min Ancistrus eller inte.
Är algtabletter nödvändiga?
Kollaps
X
-
Så länge man lär sig, lever man!Ge blod, hela Sverige behöver det!Min nybörjarzon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=874231 -
Ursprungligen postat av ekmanjennyDen här tråden handlar alltså om huruvida algtabletter är nödvändiga. Fortsätt gärna med inlägg som håller sig till ämnet! Jag hör i alla fall gärna fler inlägg om just detta tema då jag är i valet och kvalet huruvida jag ska köpa algtabletter till min Ancistrus eller inte.
Ancistrus har odlats i stor skala i många generationer utan algtabletter och alger, även om det inte är en garanti för att de haft optimala betingelser så har de iaf lyckats ge alla näringämnen som behövs för att sluta generationscykeln.
Om man ger sin mal en tablett några gånger i veckan som tillskott till annan omväxlande föda kan man inte göra så mycket mer för den fodermässigt, om man inte odlar färska alger åt den förståss
Jag har själv odlat Acistrus, även helt utan algtabletter och alger, men det blir mer jobb att ge dem bra mat utan.Kommentar
-
Tack Erik och vad glad jag är att vi kunde komma ifrån den gamla urspårade diskussionen.
Det här med grönsaker... Hur gör man när man ger grönsaker? Jag ger frysfoder i form av bl a grön räkcoctail som ska innehålla en del vegetabiliskt. Men menar du att man kan ge rena grönsker? I så fall hur och vad?
Jag har ingen aning om om jag har alger hos mig, dvs i den mängd som kan vara lämpligt för min ancistrus. Jag har ju en hel drös med algätande växter. Är lite orolig för att min Ancistrus inte får det han behöver. De andra fiskarna är rätt dominanta men han hittar säkert matrester på botten. Hoppas, hur vet man?Så länge man lär sig, lever man!Ge blod, hela Sverige behöver det!Min nybörjarzon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=874231Kommentar
-
Ursprungligen postat av ekmanjennyTack Erik och vad glad jag är att vi kunde komma ifrån den gamla urspårade diskussionen.
Det här med grönsaker... Hur gör man när man ger grönsaker? Jag ger frysfoder i form av bl a grön räkcoctail som ska innehålla en del vegetabiliskt. Men menar du att man kan ge rena grönsker? I så fall hur och vad?
Jag har ingen aning om om jag har alger hos mig, dvs i den mängd som kan vara lämpligt för min ancistrus. Jag har ju en hel drös med algätande växter. Är lite orolig för att min Ancistrus inte får det han behöver. De andra fiskarna är rätt dominanta men han hittar säkert matrester på botten. Hoppas, hur vet man?
På malar kan man se hur deras mage ser ut, den ska vara lite kullig, är den platt eller inåtbuktad så får dem förlite/fel mat eller mår inte bra.
Titta på länken nedan så får du lite mer tips.
Lycka till.
//CalleKommentar
-
Ursprungligen postat av mmmDet är bara att lägga ner. Jag har matat med ärtor och sallad, men det finns mycket annat som också går bra. Ärtorna kan vara bra om man skalar först. Sallad brukar jag ta ett blad, skölja av och stoppa ner. Brukar vara populärt bland ancistrusyngel.
Vet att vissa kokar salladsbladet i några sekunder innan dem lägger ner det.
Dock så kan fel mat göra att dem mår dåligt, läs gärna odlinsartiklarna på www.goc.se för mer info.
//CalleKommentar
-
vad skulle vara exempel på fel mat? vad jag förstår så äter de i alla fall broccoli, gurka, ärtor och sallad. bör man koka all mat innan för att vara på säkra sidan?Så länge man lär sig, lever man!Ge blod, hela Sverige behöver det!Min nybörjarzon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=874231Kommentar
-
Ursprungligen postat av ekmanjennyvad skulle vara exempel på fel mat? vad jag förstår så äter de i alla fall broccoli, gurka, ärtor och sallad. bör man koka all mat innan för att vara på säkra sidan?
Du kan även läsa på artregistret, sök på ancistrus SP
Ang grönsaker har vi bara hört att man ska/bör förvälla dem, vet ej varför, dock så använder vi detta foder ytterst sällan.
Läs gärna forumet på samma sida, där finns mycket att läsa som är intressant.
//CalleSenast redigerad av amazonfarmen; 27 July 2006, 15:07.Kommentar
-
Ursprungligen postat av zeke66He he jag är lat därför är tabbar kanon till mina malar. Orka hålla på med grönsaker .Samma som en själv trycker massa vitamin tablett...Orka leka kaninSå länge man lär sig, lever man!Ge blod, hela Sverige behöver det!Min nybörjarzon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=874231Kommentar
-
Förresten, vad gäller min Ancistrus så ska han få ärtor och broccoli nu! Hmm... kom på att jag fortfarande inte vet om det är en hona eller hane. Inget skägg, men det brukar ju inga bebisar ha. Varken människor eller fiskar. Correct me if I'm wrong!Så länge man lär sig, lever man!Ge blod, hela Sverige behöver det!Min nybörjarzon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=874231Kommentar
-
Alg tabletter är nog inte helt nödvändiga men ger nog ett bra behovs värde för alla sorter fisk i karet.
Mina malar vanliga Ancistrus Sp. L144 Lda08 L204 L201 matas med algtabletter, ärtor, broccoli, gurkar, aburgine, Röda o svarta mygglarver, artemia stora och nykläckta, bosmider, sallads blad, räkmix röd, räkmix grön och daphnier..
och även om vissa malar är veganer så äter de fryst foder...
När det gäller algtabletterna så är de ju enkal att förvara och enkal att ge och de har nog det mesta som sagt för att fylla behovs värdet i mat och vitaminer till all fisk.
Kan ärligt säga att lata varma dagar då får de algtabletter och då är det inte bara malar det är discus till guppy...Siten där alla plantor växer PlantSwap!Kommentar
-
Ursprungligen postat av ekmanjennyJag vill absolut inte klanka ned på dina matvanor men prova att skippa vitaminer i 2 veckor och ät lite blandat frukt och grönt istället. Räcker med 5 om dagen. Två veckor bara... och om du inte märker skillnad så fortsätt med tabletterna. Men om du följer mitt tips så tror jag kanske du kommer komma på att det t o m är ganska gott, förutom att du kommer bli 150 % piggare. Men alla gör självklart som de vill. Förresten... godis är gott!...Brukar passa på att äta det på jobbet men orka hemma
..
Stercus accidit
450L med Tropheus Ilangi
350L Växt och mal akvariumKommentar
-
Jag använder det tex för att jag aldrig har fått alger på mitt stora kar än och det har varit i bruk en bra tid där är bara en mal givitvis andra fiskar där har aldrig bildas grön alger så jag kastar ner några var kväll ålen äter dem också så det funkar fintMvh.PatrikKommentar
Kommentar