Är algtabletter nödvändiga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ann60
    • June 2005
    • 21

    Är algtabletter nödvändiga?

    Hej alla experter! Måste man egentligen köpa asdyra algtabletter till sina älsklingar när man ändå har rätt gott om alger i akvariet? Innehåller algtabletterna några andra näringsämnen? Fiskarna är väldigt förtjusta i dem och det är riktigt underhållande att se hur de tampas om bitarna, men bortsett från att det roar mig, behövs de? För övrig matar jag med flingor, kör olika sorter så att de inte ska bli kräsna. Och så får de frysta larver av olika slag ett par ggr i veckan. Har frågat i akvarieaffären men de ser bara undrande på mig och jag känner mig som något som katten släpat in. Men det får mig bara att misstänka att det är bra marginaler på sådana produkter...
  • sunkan aspidoras
    • June 2005
    • 925

    #2
    Det beror på vilka fiskar man har! algätande fiskar som sugmalar, mollys, kyssgurami osv bör man ge tillskott av algtabletter då den form av alger dem äter är otillräcklig, dem äter inte alla de alger du upplever att du har i karet. Man ska också vara lite försiktig med mygglarver till algätande fiskar för det kan skada deras mage o tarm...

    Kommentar

    • mmm
      • June 2004
      • 901

      #3
      Det är nog lite olika i olika kar.
      Men jag har aldrig matat med algtabletter och mina ancistrusar klarar sig bra ändå. (Har även Peckoltia Pulcher som också klarar sig bra än så länge). Har en del alger men ändå inte jättemycket. Däremot så äter det (åtminstone ancistrusarna) av rester av annan mat jag matar med, t.ex. räkmix och det verkar räcka för dem.
      Så det är absolut inget måste med algtabletter utan det kan gå bra ändå... Sen kan det som sagt vara olika förutsättningar i olika kar, t.ex. om inte så mycket mat når ner till botten...
      Senast redigerad av mmm; 27 June 2006, 13:28.
      /Mattias

      Kommentar

      • Birgitta W
        • October 2005
        • 2764

        #4
        Jag ger mina otocinclusar algtabletter varannan dag, och hoppas dom äter lite alger också...
        Jag har egentligen inte otosarna för att dom ska äta alger utan för att dom är så söta och roliga!
        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

        Min zoon :
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

        Kommentar

        • freakazoid
          • June 2006
          • 241

          #5
          Asdyra? Mina som jag ger till malarna kostar runt 50 öre/st. Inte så värst farligt...

          Kommentar

          • Birgitta W
            • October 2005
            • 2764

            #6
            Köpte nya idag, dom kostade 70:- för 200 st, inte så farligt tycker jag...
            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

            Min zoon :
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

            Kommentar

            • Ann60
              • June 2005
              • 21

              #7
              ok, bra! Tack för alla svar!

              Kommentar

              • amazonfarmen
                • June 2006
                • 508

                #8
                Ursprungligen postat av Ann60
                Hej alla experter! Måste man egentligen köpa asdyra algtabletter till sina älsklingar när man ändå har rätt gott om alger i akvariet? Innehåller algtabletterna några andra näringsämnen? Fiskarna är väldigt förtjusta i dem och det är riktigt underhållande att se hur de tampas om bitarna, men bortsett från att det roar mig, behövs de? För övrig matar jag med flingor, kör olika sorter så att de inte ska bli kräsna. Och så får de frysta larver av olika slag ett par ggr i veckan. Har frågat i akvarieaffären men de ser bara undrande på mig och jag känner mig som något som katten släpat in. Men det får mig bara att misstänka att det är bra marginaler på sådana produkter...
                Kan inte låtabli att le när du tycker att maltabletterna är dyra, men att du bär hem mängder med vatten i frysfodret reflekterar du inte över

                Självklart så ska du ge dina malar ett korrekt foder med tanke på vad för malar du har, för alla malar är inte algätare, eller kanske inte överlever på detta.

                Så det första du bör göra är att tareda på vad din/dina malar verkligen kräver för att måbra och försöka tillgodose detta.

                Kan nämna att vi ger våra malar mellan 1-8 högkvalitativa bottentabletter /dag /fisk beroende på storlek.

                www.goc.se kan vara ett bra tips att läsa på.

                //Calle
                www.goc.se

                Kommentar

                • Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

                  #9
                  Jag tycker det är dyrt, jämfört med de pellets jag betalar en dryg hundring för tre liter. Det får i princip alla mina akvatiska djur, förutom att räkorna även får typ algtabletter

                  Kommentar

                  • MalawiMannen

                    #10
                    Har du alger i karet o du matar så är risken att dom ite gör sitt jobb
                    1 tablett räcker säkert i veckan om du nu inte har mkt malar

                    Kommentar

                    • amazonfarmen
                      • June 2006
                      • 508

                      #11
                      Ursprungligen postat av Erik...
                      Jag tycker det är dyrt, jämfört med de pellets jag betalar en dryg hundring för tre liter. Det får i princip alla mina akvatiska djur, förutom att räkorna även får typ algtabletter
                      Vet inte vad du matar med för foder som kostar ca 100:-/3liter, men är skeptisk om detta är ett bra foder som innehåller allt dina fiskar verkligen behöver för att må bra.

                      Vi resornerar att har vi inte råd att ge våra fiskar ett bra foder, så får vi antingen ha mindre fiskar eller så lägga av med hobbyn.

                      Men alla har vi olika åsikter.

                      //Calle

                      Ps,, du dricker väl bara vatten ? för läsk är ju mycket dyrare... Ds
                      www.goc.se

                      Kommentar

                      • amazonfarmen
                        • June 2006
                        • 508

                        #12
                        Ursprungligen postat av MalawiMannen
                        Har du alger i karet o du matar så är risken att dom ite gör sitt jobb
                        1 tablett räcker säkert i veckan om du nu inte har mkt malar
                        Har man en icke algätande mal och har alger i karet, då ska den inte få mat enligt ditt resonemang, för malar ska ju äta alger!?

                        Matar du dina troffar, eller får dem överleva på alger i karet? för troffar är ju algätande.

                        Frågan är om man ska ha fisken till att (förhoppningsvis) överleva, eller att må bra.

                        //Calle
                        www.goc.se

                        Kommentar

                        • Erik...
                          • May 2006
                          • 1459

                          #13
                          Ursprungligen postat av amazonfarmen
                          Vet inte vad du matar med för foder som kostar ca 100:-/3liter, men är skeptisk om detta är ett bra foder som innehåller allt dina fiskar verkligen behöver för att må bra.

                          Vi resornerar att har vi inte råd att ge våra fiskar ett bra foder, så får vi antingen ha mindre fiskar eller så lägga av med hobbyn.

                          Men alla har vi olika åsikter.

                          //Calle

                          Ps,, du dricker väl bara vatten ? för läsk är ju mycket dyrare... Ds
                          Du kan va helt lugn, jag har koll på näringsbehovet, jag matar mycket med dammpellets för att få mer fyllnadsämnen, jag är helt och hållet av samma åsikt, har man inte råd med ett djurs välmående, oavsett om det är fisk, katt häst osv, ska man inte ha djuret, allra helst om det rör sig om en så löjlig kostnad som fiskmat.

                          Däremot matar jag med över en liter pellets i månaden, vore ingen höjdare om pellets kostade som algtabletter.

                          Kommentar

                          • amazonfarmen
                            • June 2006
                            • 508

                            #14
                            Ursprungligen postat av Erik...
                            Du kan va helt lugn, jag har koll på näringsbehovet, jag matar mycket med dammpellets för att få mer fyllnadsämnen, jag är helt och hållet av samma åsikt, har man inte råd med ett djurs välmående, oavsett om det är fisk, katt häst osv, ska man inte ha djuret, allra helst om det rör sig om en så löjlig kostnad som fiskmat.

                            Däremot matar jag med över en liter pellets i månaden, vore ingen höjdare om pellets kostade som algtabletter.
                            Nu har du hittat en billigare (lågpris) variant av foder till dina fiskar, det finns självklart någon sorts foder som man kan mata malar med som är billigare, kanske betfor?

                            Dock så är jag skeptisk till om foder avpassat för en kallvattenfisk är lika bra till en fisk som lever under andra betingelser.

                            Dock så ser vi stor skillnad på våra fiskar beroende på vad vi matar dem med och vi har provat många olika foder som ska vara så bra, men det har inte gett det resultatet vi har önskat.
                            Framförallt så skitar vissa foder ner väldigt mycket i akvariet, vilket man får kompensera med mycket vattenbyte, som i sin tur kostar.

                            Åter igen så är en viktig fråga:
                            Vad är syftet med akvariet?
                            Ska fiskarna bara lyckas att överleva, eller vill man att dem ska måbra, växa och därmed föröka sig?

                            Och mitt svar på grundfrågan (Är algtabletter nödvändiga?) i denna tråden är NEJ, men en fisken måste få det den verkligen behöver och det kan i vissa fall vara RÄTT bottentabletter (EJ alltid algtabletter bara för att det är en mal).

                            Vi gör av med ca 1,5kg (KILO!) bottentabletter /månad, Granulat har jag inte koll på.
                            Därför är självklart priset en del i fodervalet, men man får inte glömma slutresultatet/slutkostnaden.

                            //Calle
                            www.goc.se

                            Kommentar

                            • Erik...
                              • May 2006
                              • 1459

                              #15
                              Ursprungligen postat av amazonfarmen
                              Nu har du hittat en billigare (lågpris) variant av foder till dina fiskar, det finns självklart någon sorts foder som man kan mata malar med som är billigare, kanske betfor?

                              Dock så är jag skeptisk till om foder avpassat för en kallvattenfisk är lika bra till en fisk som lever under andra betingelser.

                              Dock så ser vi stor skillnad på våra fiskar beroende på vad vi matar dem med och vi har provat många olika foder som ska vara så bra, men det har inte gett det resultatet vi har önskat.
                              Framförallt så skitar vissa foder ner väldigt mycket i akvariet, vilket man får kompensera med mycket vattenbyte, som i sin tur kostar.

                              Åter igen så är en viktig fråga:
                              Vad är syftet med akvariet?
                              Ska fiskarna bara lyckas att överleva, eller vill man att dem ska måbra, växa och därmed föröka sig?

                              Och mitt svar på grundfrågan (Är algtabletter nödvändiga?) i denna tråden är NEJ, men en fisken måste få det den verkligen behöver och det kan i vissa fall vara RÄTT bottentabletter (EJ alltid algtabletter bara för att det är en mal).

                              Vi gör av med ca 1,5kg (KILO!) bottentabletter /månad, Granulat har jag inte koll på.
                              Därför är självklart priset en del i fodervalet, men man får inte glömma slutresultatet/slutkostnaden.

                              //Calle
                              Nu får du väl tagga ner "lite". Vare sig trådstartaren eller jag har nämnt ordet mal tidigare i den här tråden. Betfor, vad har det med saken att göra?

                              Jag har redan sagt att jag vet vad jag håller på med, antar att du inte har en aning om vad jag har för djur. Jag har bara 14 akvarier, jag har inte en enda mal för tillfället. Inte en enda.

                              Om du inte kan läsa ett helt inlägg tycker jag att du ska hålla dig ifrån sådana påhopp som du gjort mot mig.

                              Att ta mig som en symbol för felaktig utfodring bara för att du inte kan inse att man kan hålla på med andra fiskar/djur än malar och diskus, klent, fel val.

                              Att du gör nybörjargrejen att klassa fisk som kallvattens och icke kallvattens, i en fråga om näringsbehov, snacka om öppet mål, efter dina påhopp, inte så smart. Exakt vad är det för skillnad näringsvärdesmässigt på en sländlarv, mygglarv eller fisk beroende på klimat? Är du riktigt säker på att algerna i dina algtabletter är samlade naturliga alger från amazonas? Tror du verkligen att alla "kallvattensfiskar" har samma näringsbehov?

                              Kan vara på sin plats att du ber om ursäkt, tydligt, utan nått underförstått "du är iaf dum".

                              Kommentar

                              Arbetssätt...