Dolly Molly fick glädjefnatt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • me_trixie
    • December 2004
    • 350

    Dolly Molly fick glädjefnatt

    När jag slängde en liten bit fläskkarré i burken. Hon for fram och lekte med den som en hund med en trasa. Sen blev det samling vid pumpen för botior, pansarmalar och en dvärggurami och köttbiten försvann snabbt. Men ingen pratar om att man ger kött till sina fiskar det är räkmix och sånt. Är det OK med köttslamsor också?
  • Paula&Jimmy
    • April 2005
    • 397

    #2
    Jag läste i BTN boken om Malawi att det inte är att rekommendera att ge kött från varmblodigt djur, då det inte är samma fetter som finns i köttet, det är svårare för fisken att smälta och kan tydligen skada tarmarna på den.. - långa loppet!

    Testa istället att ge färsk kaviar, eller rom. Om du köper hela räkor och ger dom rommen, så tror jag nog att dom blir väldigt lyckliga av det med. Det handlar om variation för att dom ska bli glada.

    Lycka till!

    /P
    Proffsiga amatörer (...?)


    Paulas zoon

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Malet oxhjärta har ju använts sedan lång tid tillbaks men är ju omdiskuterat som foder. Tycks fungera dock eftersom det fortfarande används.

      Själv föredrar jag söndersmulade räkor eftersom jag tycker räkmixen skitar ner för mycket.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Paula&Jimmy
        • April 2005
        • 397

        #4
        Ursprungligen postat av erikthur
        Malet oxhjärta har ju använts sedan lång tid tillbaks men är ju omdiskuterat som foder. Tycks fungera dock eftersom det fortfarande används.
        Citat ur BTN-boken
        Foder och matning
        Alla djur är anpassade (mage, tarm-system, tänder, kroppsform etc.) till en viss sorts föda. I naturen äter fiskarna bara den föda som de är anpassade till (det finns inget annat). Detta låter kanske självklart för de flesta av oss, men en del verkar glömma detta när det gäller våra akvariefiskar, eftersom de i akvarium oftast äter vad de får (även ohälsosamt foder). Fiskar kan inte veta om ett foder är bra för dom eller inte (i sjön finns ingen valmöjlighet) utan det är upp till den som matar att ge dem ett foder som i så hög grad som möjligt liknar deras naturliga foder till sammansättningen.

        Fiskar är kallblodiga (växelvarma) djur och kan därför inte tillgodogöra sig fett från vambloda djur (däggdjur) lika bra som fett från kallblodiga djur. Istället kommer det förstnämnda fettet lagras i fiskens lever. Inom matfiskodling har det t.ex. visat sig att lax får leverskador av för höga koncentrationer av fett från däggdjur. Oxhjärta och kycklingdelar och andra produkter från varmblodiga djur är därför inte lämligt foder för några fiskar.





        får inte bort fetstilen.... ---------------------------------------------------
        Så står det, och där ser ni hur det påverkar djuren.. så att det är farligt direkt är inte sant, men det kan skada fisken i långa loppet. Ni kanske tror den dör av ålder, eller någon sjukdom.... vem vet..

        Förretsten, om räkmix skitar ner för mycket så har du nog inte lyckats med den.. har du gjort den själv? För den brukar inte skita ner om man lyckas med blandningen...

        Proffsiga amatörer (...?)


        Paulas zoon

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          All sanning står nog inte i den heliga skrift och ej heller i BTN-boken.
          Det finns många olika åsikter här i världen därför finns det många olika böcker att läsa. Men det är ju bra att ni läser er till kunskap i det gamla tryckta mediet. Jag tycker det är alltför många som bara frågar utan att försöka ta reda på något själva i det här forumet.
          Jag har aldrig själv använt oxhjärta men jag vet att t ex Anders Cassel (legendarisk killiot som bl a skrivit boken Killis) använde det ibland. En del Diskusfolk använder det nuförtiden. Och det var på tapeten i ett matförsök som diskuterades för ett tag sedan. Jag ska söka reda på den och återkomma.
          Vad gäller räkmixen gjorde jag den själv och jag vet att andra som håller killis tycker detsamma som jag och matar bara med den dagen innan vattenbyte.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Här försöket med fiskfoder som diskuterades på Harbards initiativ tidigare:

            Och här den tråden:
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Paula&Jimmy
              • April 2005
              • 397

              #7
              Självklart ska man inte tro på allt man läser, men det låter ganska logiskt tycker jag. Jag matar mina bara med räkmix, artemia och lite rom ibland. Pellets använder jag bara när dom ska få kämpa lite för maten då den flyter runt i hög fart i strömmarna..

              Alla gör som man själv vill, jag tänkte bara citera så att me trixie skulle få svar på sin fråga.

              Ang. räkmix så misslyckades vi rejält med våran.. då skitade den ner, men vi fick testa en lyckad mix och den skitade inte ner.. så det var bara ett tips

              Kom tillbaka om du hittar tråden... känns som om vi har tappat trådens startare, men men.. ändå intressant
              Proffsiga amatörer (...?)


              Paulas zoon

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Ursprungligen postat av Paula&Jimmy
                Kom tillbaka om du hittar tråden... känns som om vi har tappat trådens startare, men men.. ändå intressant
                Ursprungligen postat av erikthur
                Här försöket med fiskfoder som diskuterades på Harbards initiativ tidigare:

                Och här den tråden:
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=61452
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • me_trixie
                  • December 2004
                  • 350

                  #9
                  Tillbaka! Nu står jag här med ett gäng kräftstjärtar till kvällen fisksoppa (nej nej inte på mina akvariefiskar ). Då kommer nästa fråga - varför gör man räkmix - kan man inte slänga i skalade hela räkor bara? Dom gillar ju faktiskt att äta upp döda kompisar varför inte räkor el som just nu kräftstjärtar?

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #10
                    Ursprungligen postat av me_trixie
                    Tillbaka! Nu står jag här med ett gäng kräftstjärtar till kvällen fisksoppa (nej nej inte på mina akvariefiskar ). Då kommer nästa fråga - varför gör man räkmix - kan man inte slänga i skalade hela räkor bara? Dom gillar ju faktiskt att äta upp döda kompisar varför inte räkor el som just nu kräftstjärtar?
                    Kräftstjärtar/räkor/musslor mm är väl ok att mata med rent som godis om dom får annan kost också. Det är inte bra att mata för ensidigt.
                    Sen så är fiskar olika. En del äter och mår bäst av foder med mest protein medan andra behöver vegetabiliskt foder och somliga sorter mår bäst av en blandning. Det är därför hemgjord räkmix är rätt bra/bekvämt. Man blandar i det som fisksorterna man har mår bäst av och tillsätter vitaminer och kanske spirulina/astraxhantin mm. Ärtor är bra vegetabiliskt foder med mycket näring och fibrer. Därför brukar man oftast, tror jag, använda det.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • me_trixie
                      • December 2004
                      • 350

                      #11
                      Ok tack! Recept då:
                      Paula&Jimmy talar om en lyckad mix - kan man få ta del av tipset? Eller har Sonja (eller nån annan) ett bra tips på en bra mix som inte skitar ner?

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        #12
                        Den finns här på Zoopet. Det var Kjell med några vänner som "hittade" på den. Jag brukar halvera receptet och ha i musslor också.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • me_trixie
                          • December 2004
                          • 350

                          #13
                          varför musslor?

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            #14
                            För att jag vill att det ska vara många olika saker i mixen som fiskarna tycker om. Dessutom luktar musslorna gott och hela mixen verkar bli mer aptitlig, sen så har jag mycket Corydoras och dom lever naturligt av småkryp dom hittar i botten. Jag antar att det slinker ner en del små skaldjur och tror därför att mina Corydoras mår bra av musslor.
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            Arbetssätt...