Fodertest

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • harbard
    • July 2002
    • 1085

    Fodertest

    Vilket är det bästa fodret?Titta på detta test (läs igenom förutsättningarna och hur man mäter!):
    http://snipurl.com/fodertest
    Det ofta kritiserade oxhjärta är nästan lika bra som daggmask samt förlänger livslängden (!).Djupfryst 'levande' foder är bättre än frystorkat.Ärtor och havre är mycket dåligt.Vitmask(=enkyträer) är också mycket dåligt som enda foder.Bäst är om man blandar daggmask,oxhjärta samt sallad.
    mvh/harbard

    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Ett test som
    1/ enbart gäller guppy som är en omnivor fisk - testresultat gäller alltså enbart för guppy.
    2/ ett test som går ut på att det foder är bäst där föräldrarna producerar flest yngel. Så håller man endast fiskar i ett kommersiellt syfte att få fram så många yngel som möjligt så är det intressant. Detta innebär dock inte automatiskt att en fisk därmed har ett bättre liv.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • harbard
      • July 2002
      • 1085

      #3
      Jo- det var därför jag skrev
      läs igenom förutsättningarna och hur man mäter!
      Just därför att guppy är en allätar så torde resultatet gälla många andra fiskar.Skillnaden i antalet yngel är inget absolut mått på fiskarnas välbefinnande-men en fingervisning.Några slutsatser man torde kunna dra av testet:
      1/ Vi borde alla anlägga en daggmaskfarm
      2/ Diskusodlare som blandar in lite oxhjärta i fodret kanske kan fortsätta med det
      3/ Man skall inte utfodra ensidigt
      4/ Bröd och gröt är bra för människor-men inte som basföda för fiskar
      mvh/harbard
      Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
      Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Jag är beredd att både hålla med och hålla mot.
        Håller med: Hur mycket yngel honorna producerar är väl en väldigt gott mått på hur pass bra fodret verkligen är.
        Håller mot: Guppyn är som sagt allätare och man kan därför inte dra några slutsatser vad gäller många andra arter som kanske inte är allätare på riktigt samma sätt.
        Man bör givetvis göra liknande experiment på några väl valda arter...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Just därför att guppy är en allätar så torde resultatet gälla många andra fiskar.
          Javisst. Den helt förkrossande majoriteten av akvariefiskar är allätare eller små rovdjur, så guppy är nog en rätt hyfsat måttstock för de flesta (dock troligen inte t.ex. mbuna, Tropheus eller Pleco).
          Skillnaden i antalet yngel är inget absolut mått på fiskarnas välbefinnande-men en fingervisning.
          Ja, en ganska god sådan, skulle jag tro.
          Några slutsatser man torde kunna dra av testet:
          1/ Vi borde alla anlägga en daggmaskfarm
          Japp. Daggmask regerar, fast med små fiskar är det jobbigt att hacka tillräckligt fint.
          2/ Diskusodlare som blandar in lite oxhjärta i fodret kanske kan fortsätta med det
          Pjaaa... Jag matade med sånt i början av min akvaristiska bana, så jag vet att man kan sabba fiskarnas magar med det. Det sägs att det krävs att man har varmt vatten, 28-30 grader, så fettet inte stelnar i fiskarnas tarmar.
          3/ Man skall inte utfodra ensidigt
          Halleluja. Detta, precis som det mesta i tabellen, är väl egentligen rätt självklart...
          4/ Bröd och gröt är bra för människor-men inte som basföda för fiskar
          Det är inte en särskilt bra basföda för människor heller.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • harbard
            • July 2002
            • 1085

            #6
            Jaså Azur-
            Det är inte en särskilt bra basföda för människor heller
            är du en sån där 'grottmänniska' som utesluter mejeri-och spannmålprodukter ur kosten :-) ?
            http://www.staffanlindeberg.com/ http://w1.860.telia.com/~u86010756/paleodiet.html
            mvh/harbard
            Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
            Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ursprungligen skickat av harbard
              Jaså Azur-
              Det är inte en särskilt bra basföda för människor heller
              är du en sån där 'grottmänniska' som utesluter mejeri-och spannmålprodukter ur kosten :-) ?
              Visst inte, men vill du ha maximal tillväxt på människa så är det fett och protein som regerar för oss också...

              Men det var en liten sidotrackning, nu tillbaks till handlingen!
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Nu är inte fiskar människor och det är faktikst rätt stor skillnad mellan varm- och kallblodiga djur.
                Testet i sig är också oerhört litet - tre par för varje foderslag ger inte någon statistisk säkerhet överhuvudtaget. Sedan är det ju också av mycket stort intresse att en test fortgår över en mycket lång period (en fisks livstid).
                Man kan ju mycket snabbt få en fisk att leka och producera stora kullar men det säger ju inte något vare sig om avkommans kvalité eller om det i det långa loppet är bra för fisken.
                Till exempel så är det ju bevisligen som så att höns som sitter i trånga burar producerar betydligt mer ägg än de fria hönsen - men det är ju inte något bevis för att hönsen i de trånga burarna har det bättre.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Magnus W
                  • March 2003
                  • 247

                  #9
                  Ursprungligen skickat av harbard
                  Det ofta kritiserade oxhjärta är nästan lika bra som daggmask samt förlänger livslängden (!)
                  Jag kan inte låta bli att undra hur resultatet hade blivit om oxhjärtat hade bytts ut mot t.ex. torsk, musslor eller räkor.

                  -- MW
                  Plats här för fyndig signatur

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    In the testing of beef heart it was found that feeding this material, even every other day, prolonged the guppy’s life from 25% to 50%.
                    ??????????????????
                    Förlängdes deras liv jämfört med om de inte fick nån mat alls eller
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
                      Testet i sig är också oerhört litet - tre par för varje foderslag ger inte någon statistisk säkerhet överhuvudtaget.
                      Det snygga var ju den crossover som gjordes för de lågproducerande paren:
                      All low producing pairs were given earthworms at the end of the above test and all quickly gave results as in # 1
                      17: Earthworms and dry food 194 93 101
                      18: Earthworms, beef heart and lettuce 221 107 113


                      Jag känner ju till den statistiska regeln att allting närmar sej genomsnittet men här var det ett rejält överslag som i alla fall övertygar mej. Bara en snabblick på antalet yngel (fixera inte på det låga antalet par i det här fallet) säjer mej att vi dessutom säkerligen har statistikt säkerställda resultat.

                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • dgqlof
                        • November 2003
                        • 1344

                        #12
                        Jag har ofta funderat varför enkyträer inte är så bra mat medan daggmask är det. Skillnaden är ju i princip bara storleken och färgen. Kan det vara tarminnehållet som gör skillnaden? Det skulle vara intressant om de haft med enkyträer fodrade med högproteinfoder, t.ex. sojamjöl eller fiskmjöl, i tabellen.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...