semesterfoder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #16
    Ursprungligen postat av Tropfrog
    Det är just därför du inte skall mata i karet. Ingen mat=inga vattenbyten.
    MVH
    Magnus
    Jo, men hur trevligt är det för fiskarna att svälta så mycket att några kanske tom dör?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #17
      Inga friska fiskar dör av 3 veckor utan mat. Däremot kan många friska fiskar dö pga övermatning/undarvattenbyten.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av batski
        Ursprungligen postat av Tropfrog
        Det är just därför du inte skall mata i karet. Ingen mat=inga vattenbyten.
        MVH
        Magnus
        Jo, men hur trevligt är det för fiskarna att svälta så mycket att några kanske tom dör?
        Mångdubbelt fler fiskar dör pga övermatning än pga svält.
        Matar man skall man också sköta vattenbytena. Om en fisk skulle pga utebliven matning i 14 dar så är den i dålig kondition redan från början.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Du var några sekunder snabbare Tropfrog
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • fredrikakesson
            • November 2003
            • 1363

            #20
            Nä det är klart.Den fick inte plats under min heller.Men jag gjorde ett hål och automaten står uppepå.Funka kanon!.Men som Kjell skrev så är det bättre att låta dom svälta än att mata ihjäl dom.
            Fredrik

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #21
              Ok, men låt oss säga att man har en kompis som kommer och matar dem var tredje dag. Hur länge kan man då vänta med vattenbyte?
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #22
                Det beror helt på antal fisk, hur mycket mat, vilken typ av mat, om du har växter osv.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • maanha26
                  • November 2004
                  • 36

                  #23
                  semesterfoder

                  Intressanta inlägg! Kan man sammanfatta det såhär: Om man ber någon mata fiskarna kanske 2-3 ggr/vecka samt gör ett större vattenbyte innan man sticker i väg,låt säga,2 veckor skulle detta kunna funka ganska bra, eller?
                  ah

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #24
                    Problemet är att den som matar inte har en aning om vad som är tillräckligt eller för mycket. 9 fall av 10 tycker dom att det verkar snålt och ökar mängden. Men visst det KAN funka. Men att låta bli att mata funkar och då slipper man schansa.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #25
                      Ursprungligen postat av Tropfrog
                      Problemet är att den som matar inte har en aning om vad som är tillräckligt eller för mycket. 9 fall av 10 tycker dom att det verkar snålt och ökar mängden.
                      Jo, det är just därför man ska göra iordning färdiga portioner och gömma burken
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Åke K
                        • December 2004
                        • 74

                        #26
                        Ett inlägg från en naturakvarist. Anledningen till att många byter vatten ideligen är att man tillsätter gödning. För att slippa kolla gödningsmängden i akvariet byts därför en massa vatten och gödning tillsätts för att matcha vattenbytet. Om ingen gödning tillsätts behöver alltså inget vatten bytas. Vattnet blir inte "dåligt" bara för att man matar, bara matningen sker med måtta.

                        Kommentar

                        • Jeza
                          • January 2003
                          • 379

                          #27
                          Vattnet kan väl bli "dåligt" om man inte har ett bra biologiskt filter, oavsett hur måttligt man matar?!
                          Orcae Ita!

                          Kommentar

                          • Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8078

                            #28
                            Det vanligaste i akvarium är att man byter vatten för att få bort det nitrat som fiskarnas avföring bildar i samband med ett biologiskt filter. Vad Åke utgår ifrån är att ett akvarium där man har så mycket växter att inga nitrater ansamlas i karet, vilket inte torde var standard i de flesta hobbykar. Men även i ett sådant kar kan man få bekymmer med om man låter någon utan den fingertoppskänslan som behövs sköter karet under semestern. Tillochmed det omvända, dvs ingen mat på flera dagar, kan ge bekymmer då makroämnena helt enkelt tar slut och framförallt cryptocoryne men även andra växter helt enkelt ruttnar bort.

                            Har man ett fiskkar låt bli att mata, det är det bästa.

                            Har man ett växtkar av lowtechtyp så se till att någon matar ungefär så mycket som du gjort innan så att balansen inte förstörs.

                            I mitt hightechkar är semesterna inga problem. Jag byter normalt bara vatten en gång i månaden och har både ph controller och automatgödning. Jag lämnar det som det står och ber någon kompis att rensa ut växter en gång i veckan så att det inte blir överväxt. Om han vill kan han mata sammtidigt, oavsett hur myckt han matar så är det inga problem då denna kvävekällan är en väldigt liten spelare i detta högljuskar.

                            I normala hightechkar utan gödningsautomatik bör man minska ljuset avsevärt innan man åker och lära sig hur mycket gödning som går åt med det nya ljuset. Innan du åker byter du mycket vatten och tillsätter 2-3 dubbel gödningsdos. Be sedan en vän att mata måttligt så att både fiskarna och växterna får "mat".

                            Som ni ser beror det lite på vad man har för setup. Jag skulle aldrig drömma om att be någon kompis mata i mitt tanganyikakar när jag är borta, riskerna med matning är mycket större än riskerna med svält.
                            MVH
                            Magnus
                            min zoon

                            Kommentar

                            • Åke K
                              • December 2004
                              • 74

                              #29
                              Nu fick jag igång honom igen. Ha-ha.

                              Svaret är nog att ingen kan veta på förhand pga alla okända variabler. Bästa sättet är att göra ett fingerat försök med koll av vattenvärden mm under tiden. Inte för att jag tror att det kan hända så mycket på några semesterveckor, lyssna inte för mycket på skräckhistorierna.

                              Fingertoppskänsla för att sköta ett akvarium??? Sånt trams, jag sköter mitt med armbågarna och nästan med förbundna ögon. Ett akvarium i biologisk balans är självstyrande, det klarar stora svängningar i det mesta.

                              Kommentar

                              • Tropfrog
                                • October 2002
                                • 8078

                                #30
                                Nu fick jag igång honom igen. Ha-ha.
                                Eller var det kanske jag som fick igång dig?
                                MVH
                                Magnus

                                PS, Åke, du har pm.DS
                                min zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...