semesterfoder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maanha26
    • November 2004
    • 36

    semesterfoder

    Skall resa bort 2 veckor. Har två akvarium. Ett med tigerbarber och pansarmal och ett med blåciklider och segelfenspleco. Hur gör man på bästa sätt med fodret under denna tid. Finns ju sånt här foder man kan stoppa i som löser upp sig efter hand. Hur går det med vattnet då. Funkar det eller äter fiskarna ihjäl sig på en gång. Några goda råd hade varit varmt välkomna.
    ah
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av maanha26
    Skall resa bort 2 veckor. Har två akvarium. Ett med tigerbarber och pansarmal och ett med blåciklider och segelfenspleco. Hur gör man på bästa sätt med fodret under denna tid. Finns ju sånt här foder man kan stoppa i som löser upp sig efter hand. Hur går det med vattnet då. Funkar det eller äter fiskarna ihjäl sig på en gång. Några goda råd hade varit varmt välkomna.
    De kan inte äta upp det med en gång eftersom det löser sig efterhand - dock är min erfarenhet av de flesta s.k. semesterfoder att det är tämligen värdelöst.
    Är fiskarna i bra kondition så klarar de sig utan utan mat i 14 dagar.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • maanha26
      • November 2004
      • 36

      #3
      semesterfoder

      Ok, men omjag nu ändå väljer att lägga i semesterfoder så innebär det inga risker eller? Tänker på nitrit o s v.
      ah

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Allt man lägger i vattnet innebär risker för nitrit. Därför är det bättre att inte mata när man är borta och inte kan övervaka det.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Håller med övriga talare. Semesterfoder orsakar mer problem än det löser.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Tascha
            • September 2002
            • 231

            #6
            Håller med kjell.
            14 dagar brukar gå bra.
            Risken finns dock att ett par fiskar går åt men vad gör man.
            Det bästa vore ju om du har någon som kan mata dom en eller två gånger i veckan.
            /Roger

            Kommentar

            • plizken
              • April 2004
              • 1293

              #7
              Om du nu bestämmer dig för att någon ska mata dom så är det viktigt att inte mata för mycket. Fiskarna ska inte ha mera mat bara för att dom inte ätit på ett tag. Det kan ställa till det ordentligt i akvariet.

              Inte mer än vanligt trots att dom inte ätit på ett par dagar alltså.
              Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

              Kommentar

              • smurfmats
                • February 2003
                • 3538

                #8
                jag körde med foderautomat...
                tråden om fjärilars lek!

                Kommentar

                • fredrikakesson
                  • November 2003
                  • 1363

                  #9
                  Håller med föregående talare.Har en Ehiem automat riggad för jämnan.2 små matningar per dag i vanliga fall och en per dag när jag inte är hemma..Oerhört praktisk om man som jag rätt vad det är åker bort några dagar...
                  Fredrik

                  Kommentar

                  • Gibbis
                    • January 2005
                    • 80

                    #10
                    Jag måste fråga en sak om foder automater då, Hur mycket mat kan man ladda dem med? Alltså hur länge kan man vara borta?
                    // Caroline

                    Kommentar

                    • swetrot
                      • April 2003
                      • 966

                      #11
                      Det finns automater som gör att du kan glömma bort att mata fiskarna under ett par månader i alla fall, men de behöver sina vattenbyten. I akvarier med växter brukar också de behöva tuktas en smula under så pass lång tid. Jag skulle verkligen inte rekommendera att lämna ett akvarium helt utan vård under mer än 3-4 veckor.

                      Kommentar

                      • Triana
                        • January 2005
                        • 840

                        #12
                        om du låter någon annan mata så lägg upp portioner och berätta vilka dagar... göm sedan matburken för att undvika... "vad syn det är om er, ni måste vara så hungriga."

                        *Mina älsklingar skulle nog få gå utan mat heldre än att ge det till mamma igen.. det första akvariet klarade hon av.. men nu är det olika levandefoder ur byttor och burkar hon inte har en aning om att de finns och hon mår BRA av att INGET veta.*

                        Kommentar

                        • fredrikakesson
                          • November 2003
                          • 1363

                          #13
                          Jag skulle lätt och ledigt få i en hel burk mat.Ett tips är att köpa ett granulat foder till automaten istället för vanligt flingfoder.Anledningen är att flingorna lätt kladdar ihop sig.Jag kör med aquatic nature´s foder.Funkar kanon.Dessutom inbillar jag mig att det skitar ner mindre än dom vanliga fling fodren.Bifogar länk till "min" automat och det foder jag kör med.
                          Fredrik


                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Väldigt fiffigt! Men en sån foderautomat skulle inte få plats under min heltäckande lysramp va?

                            En annan fråga är hur länge kan man skita i att byta vatten, när man är bortrest alltså. Det är inte så svårt att få en kompis komma och mata firrarna 3 ggr/veckan, men jag skulle nog inte be någon byta vatten...
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8078

                              #15
                              Det är just därför du inte skall mata i karet. Ingen mat=inga vattenbyten.
                              MVH
                              Magnus
                              min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...