Vilken sorts mygglarver?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #16
    När jag bjöd mina fiskar på upptinade svarta mygglarver så åt i stort sett ingen fisk någonting.
    Annat det när de får LEVANDE svarta eller vita mygglarver.
    Jag börjar bli mer och mer övertygad att räksmul (inte räkmix) är överlägset dessa frysta naturprodukter...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • gogar
      • November 2003
      • 365

      #17
      Nej, mina simmar också mest runt och undviker svarta mygglarver. Röda, trots deras brister, äts med otrolig aptit.
      Döda insekter, räksmul, räkrom (från skivan), gräshoppor, och annat levande smått är gott.
      Mvh Håkan
      - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

      Kommentar

      • join4t
        • October 2003
        • 854

        #18
        Hur gör man "räksmul" erikthur?
        "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #19
          Vad jag menar med räksmul är helt enkelt att man smular sönder en skalad räka.
          Är fiskarna riktigt små (yngel) så gör man istället räkriv.
          Man tar då en skalad (eller oskalad) räka och river lagom stora bitar med rivjärn.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #20
            Det varierar väldigt mycket med svarta, men jag håller med om att det verkar som om de tål frysning sämre än röda - antagligen har de tunnare kroppsvägg.

            En sak som gör svarta mygglarver mindre populära är att de ofta är fångade för sent på säsongen och har blivit puppor ("kommatecken"), och såna brukar inte fisk vara särskilt förtjusta i ens som levande.

            Annars, så här års är det ju vita mygglarver som gäller.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            Arbetssätt...