Sida om att kläcka Artemia.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Ursprungligen postat av Dre
    har du kvar denna sida?
    Jag håller på att flytta mina sidor till wordpress, men just denna sida finns också här på zoopet:
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • drd
      • March 2004
      • 5586

      Ursprungligen postat av NIC
      Funkade inte denna gången heller.. Nu bär det av till zoogiganten...

      Lyckades du kläcka några till sist igentligen Nic ?
      ________________________________________________

      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        Suveränt, tackar. Jag ser att du inte har någon syresten eller liknande, flera jag talat med säger just att det inte behövs om vattenytan är hyggligt stor.

        Men de flesta verkar också säga att det inte gör något om kläckta artemiaägg skal följer med i yngelkaret. Ett råd jag nu följer är att bara kläcka artemia ungefär som du nämner och sedan skopa i en deciliter vatten var 2-3 timme i yngelkaret med saltvatten och äggskal allt i ett och det är från en mycket pålitlig källa!

        Jagh har matat mina 50 yngel ett par doser på detta sätt och de är tydligt röd-bruna om magen. Fylld med artemia!

        Jag har en film på alla 1000 yngel i min 936liter projekttråd, om ni vill se. 50 av dessa är flyttade alla andra är nu uppätna.
        Senast redigerad av DaRe; 31 December 2009, 16:49.
        Checking out...

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          Kan man ha glasspaketet på ljusrampen för att få en jämn temperatur?
          Jätte bra och pedagogisk sida!
          Ska testa att kläcka Artemia efter nyår
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            Jag sattë upp en laddning i förrgår och jag har nu en massa artemia, men väldigt mycket okläckt. Kanske var det för mörkt, jag hade också ett lock på burken som var dubbelt så stor som en glassburk. Nu tänkte jag ställa glassburken på värmegolvet och ställa en lampa som lyser in i den.

            Jag har ingen syresten.
            Checking out...

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              Måste man ha syresten?
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                Ursprungligen postat av Dre
                Ett råd jag nu följer är att bara kläcka artemia ungefär som du nämner och sedan skopa i en deciliter vatten var 2-3 timme i yngelkaret med saltvatten och äggskal allt i ett
                Det låter ineffektivt, men funkar det för dig så... Anledningen till att man kanske inte vill ha äggskal i karet, eller vattnet från artemiaburken, är att yngel ofta är känsliga mot salt och bakterier, och det finns massor av bägge i artemiaburken. Det är också därför man vanligen sköljer artemian, för att få bort salt & bakterier.

                Ursprungligen postat av Nubi
                Kan man ha glasspaketet på ljusrampen för att få en jämn temperatur?
                Ja, förutsatt att det inte blir FÖR varmt. Försök hålla äggen mellan 20 och 30 grader.

                Ursprungligen postat av Nubi
                Måste man ha syresten?
                Nix. Det ska inte vara syresten med "glasslåde" metoden, däremot om man kläcker i PET flaska.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  Funkar och funkar, idag är första dagen som jag någonsin matat med artemia.
                  Och jag är intresserad av alla råd jag kan få, men det verkar finnas en gedigen erfarenhet vad gäller att bara hälla i äggskal och artemia rätt i.

                  Jag kanske ändå ska göra som du föreslår och dela burken och belysa från sidan så slipper man skalen och kanske hitta på ett sätt att suga upp artemian. Känns lite krångligt att sila och skölja, hmm får se hur ambitiös jag orkar vara denna gång.
                  Checking out...

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    Jag har nu matat med detta ett par veckor utan större problem, men jag ser att när jag följer anvisningarna så är det ändå svårt att få med all artemia på den ljusa sidan, en hel del stannar påskalsidan. Jag funderar på om det går att mörka ned den sidan mer genom att måla locket svart eller liknande. Någon som har erfarenhet av en lösning på detta?

                    iofs så åker säkert 90% över till den ljusa sidan, men man vill ju optimera.
                    Checking out...

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      Jag skulle testa med att måla hela sidan nr 1 i svart och se vad som händer, ju mörkare det är på ena sidan desto större chans att få över alla artemior till sida nr 2

                      Kan man frysa ner artemia efter kläckning?
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        Visst kan man det men varför då? Kläcka lagom är bättre. Man skall kunna hålla levande nykläckt artemia i kylskåpet i upp till en vecka om man nu vill kläcka med större mellanrum. Jag har testat detta själv tidigare men det är bekvämare att kläcka regelbundet.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          När man gör räkmix och vill ha lite gott och blandat i mixern så är det bra å veta att artemian går att frya ner
                          Hur förvarar man de i kylskåpet och vad är kläcka lagom mängd?
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            Lagom mängd - det man vill mata med - i och för sej kan man ha klart för sej att ganska stora fiskar gärna äter nykläckt artemia med. 2004 lyckades jag dra upp några nothos upp till fullvuxen storlek på enbart nykläckt artemia men det är inte något jag vill rekommendera eller göra om idag - men det går...
                            I kylskåpet i en liten bytta med samma salthalt som kläckningsvattnet.
                            Finessen med artemian är att den är vid liv och lockar till att bli uppäten.
                            Och räkmixen görs mycket bättre med räkor från frysdisken på Bengtssons t ex...
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              Ursprungligen postat av erikthur
                              Lagom mängd - det man vill mata med - i och för sej kan man ha klart för sej att ganska stora fiskar gärna äter nykläckt artemia med. 2004 lyckades jag dra upp några nothos upp till fullvuxen storlek på enbart nykläckt artemia men det är inte något jag vill rekommendera eller göra om idag - men det går...
                              I kylskåpet i en liten bytta med samma salthalt som kläckningsvattnet.
                              Finessen med artemian är att den är vid liv och lockar till att bli uppäten.
                              Och räkmixen görs mycket bättre med räkor från frysdisken på Bengtssons t ex...
                              Tack! räkmix är gott och blandad
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              • Gäst

                                Ursprungligen postat av Neptun
                                Till hur många fiskar/yngel räcker ett kryddmått artemia?
                                jag har hört att ett 1 gram ägg är ca. 250000 ägg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...