Sida om att kläcka Artemia.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • uffe
    • January 2002
    • 865

    #46
    japp,har en sån hemma,funkar jättebra bara du har tillräcklig belysning i akvariumet så dom nykläckta simmar ut mot ljuset,det står konstant hundratals yngel framför utsläppet på kläckaren o tar artemian direkt dom simmar ut.
    // Uffe

    Kommentar

    • Lenita
      • June 2003
      • 850

      #47
      Det låter ju kanon då, en sån ska jag nog skaffa vad det lider. Tack för svaret!
      ____________________________________
      Pax vobiscum!

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        #48
        Om man beslutar sig för att använda sig av glassburksmetoden ska man inte syresätta vattnet på nåt vis alls då ?

        Där stod inget om det på mikesmachine hemsidan


        När jag startade en sån sats i glassburk så ser jag att en del ägg kommit igenom bottenspringan så dom är på båda sidorna locket.
        Iofs så rörde jag pyttelite i vattnet o det skulle jag kanske inte gjort.

        // Matte
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #49
          E de nån som testad metoden att kläcka som står på hemsidan jag skrev i ovan inlägg ?

          Jag satte igång en sån igår o idag har det kläckts ett gäng jävla små räkor.
          Men jag tycker inte där e så många som jag föreställde mig att dom skulle bli.

          Jag vetifan vad det var för äggsort dock, köpte lösvikt av BL diskus igår.
          Annars gjorde jag som receptet föreskriver i mikesmachinesidan.

          När jag lyser på ena sidan glasspaketen så simmar dom dumma räkorna inte till det stället som e belyst ändå tycker jag utan dom e spridda över hela paketet och är obefintliga att få upp.

          // Matte
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #50
            Hur gick det? Redde det upp sig?

            Det brukar bli en sjujäkla massa artemia av ett kryddmått, och de brukar vara rätt snabba på att simma till ljuset och ställa sig i en tät svärm.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Daniel_c
              • October 2002
              • 53

              #51
              Luftning??

              Hej!
              Skall precis till att kläcka lite ägg, men skall man ha luftning i denna metoden??

              /Daniel

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #52
                Ursprungligen postat av Daniel_c
                Hej!
                Skall precis till att kläcka lite ägg, men skall man ha luftning i denna metoden??
                Nej
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Daniel_c
                  • October 2002
                  • 53

                  #53
                  Hur gör man med de ägg som flyter?? är det bara att låta de vara?
                  /Daniel

                  Kommentar

                  • Guy Palm
                    • March 2002
                    • 5720

                    #54
                    Rör om lite grand och låt dem sedan vara. De kommer att kläckas ändå.

                    Guy
                    Guy
                    ,Poecilia,SKS,GOC,

                    Kommentar

                    • Daniel_c
                      • October 2002
                      • 53

                      #55
                      Tackar för infon!!

                      /Daniel

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #56
                        Jag rör aldrig om - finessen med Azurs metod är att skalen skall avskiljas från själva nauplierna genom att nauplierna simmar ut mot ljuset.
                        Rör man om virvlar ofta okläckta ägg och skal ut till området där man skördar nauplierna.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • plizken
                          • April 2004
                          • 1293

                          #57
                          Jag gjorde faktiskt en riktigt trevlig variant av Azurs lilla glassbyttekläckare.

                          Jag skar lite glas så jag kunde bygga mig ett litet 1,5L "akvarium", sedan skar jag till en liten mellanvägg som delar av det lilla karet i två delar.

                          Jag använde glas till skiljeväggen men det är nog enklare med en plexiskiva (med fördel mörk eller svart.) eller dylikt för i mitten på skiljeväggen gjorde jag ett hål som jag stoppade in en liten stump VP-rör i. Limmade fast röret i skiljeväggen och skiljeväggen i karet och snickrade till en kork så den passade i röret.

                          Ena sidan klädde jag med svart gaffatejp utvändigt så att den andra sidan skulle vara ljusare. i med äggen i den tejpade sidan, vänta tills dom är kläckta och sen dra ut korken. förhoppningsvis ska artemian simma över till den ljusare sidan. =)

                          Jag har länge irriterat mig på att skal och okläckta ägg antingen hamnar på botten eller flyter på ytan av burken men nu kanske jag kan lura igenom artemian mitt i karet istället för vid botten och på så sätt slippa alla skalbitar.

                          Jag kan tyvär inte säga om det fungerar då den laddningen artemia jag köpte nu är totalt obrukbar. 0% kläckning.
                          Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                          Kommentar

                          • lenis3
                            • June 2004
                            • 2254

                            #58
                            hej!

                            nu har jag minsann letat fram en bra tråd..

                            bra sida azur!


                            jag har nu köpt mina allra första artemiaägg och sedan jag läste på din sida azur blev det hela lite enklare och mer begripligt..allt jag nu måste inhandla är den där silen


                            när jag läste på min burk trodde jag man behövde en värmare typ i en petflaska.. men icke

                            ok jag kan ju lika gärna sätta igång med glass burken nu då..

                            men en fråga, ska burken alltid ha ljus på sig? även på natten? behövs verkligen konsant ljus?
                            Min zoon
                            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                            Kommentar

                            • erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

                              #59
                              Svar nej...
                              Ljuset behövs för att artemian skall hitta rätt...
                              Men det behövs inte hela dygnet runt.
                              Killies is a lifetime passion

                              Kommentar

                              • lenis3
                                • June 2004
                                • 2254

                                #60
                                hej!

                                satt igång odlingen igår, dock läste jag ditt svar om ljuset Erikthur imorse så jag hade en lampa över hela natten..
                                Min zoon
                                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                                Kommentar

                                Arbetssätt...