Räkmix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robertn83
    • October 2017
    • 58

    Räkmix

    Denna eviga diskussion....
    Men har i vart fall bestämt mig för att ge det en chans och se om fiskarna gillar det. Har gjort en omgång enligt något grundrecept på ciklid.org.
    Körde agar-agar som bindmedel, men tycker mixen bara blev som ett moln av små partiklar.
    Något tips inför nästa omgång? Är det så enkelt, som att lägga till mer agar-agar?

    Jag värmde vatten, blandade i bindmedel enligt dosering, och blandade sedan allt i smeten.
    Frös när det svalnat i platta fryspåsar.

    Eller är det helt enkelt så, att egen räkmix aldrig blir så "klumpig" som tex köpt, fryst artemia?
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Har inte provat agar-agar men kör med gelatin, och det fungerar bra.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Ursprungligen postat av LoGeek
      Har inte provat agar-agar men kör med gelatin, och det fungerar bra.
      Det körde jag också med när jag uppfann räkmixen någon gång på 80-talet. Originalreceptet från den gången ligger kvar här på Zoopet.
      Sedan beror det ju självklart på vilka fiskar man har för i vilka proportioner de olika skall vara.
      Räkmix dammar nog alltid lite i akvariet, men inte så mycket att det direkt stör (i alla fall inte med min blandning) om man har ett bra filter och sköter vattenbytena.
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 14 February 2021, 10:55.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #4
        Jasså Kjell, det är du som kom på räkmixen. Så kul, olika varianter på den är nästan alltid mina fiskars basföda.

        Kommentar

        Arbetssätt...