Frystorkade.. ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    Frystorkade.. ?

    Någon som vet om det går att få tag på detta foder på våra breddgrader? Kallas Freeze Dried Blackworms i USA.

  • Tobbe R
    • May 2009
    • 654

    #2
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Någon som vet om det går att få tag på detta foder på våra breddgrader? Kallas Freeze Dried Blackworms i USA.

    http://aquaticsuppliers.com/Freeze-d...-FDBW00010.htm
    Har jag aldrig sett men jag har 30 år gamla frystorkade Tubifex liggande här någonstans. Ganska populära om jag för skojs skull slänger i en tablett men jag är väldigt tveksam om fodervärde.

    /Tobbe

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #3
      Ja, jag har också lite frystorkade foder som snacks ibland. De jag länkade till är det dock många som har som basfoder åt diskus i usa istället för oxhjärta. Väldigt bra protein och näringsinnehåll och skräpar inte ner vattnet så mycket.

      Kommentar

      • Niklas8
        • April 2010
        • 62

        #4
        Har inget svar på din fråga men tipsar och föreslår att du odlar maskarna själv. Säkert både godare och nyttigare färska. förvisso lite bökigare att mata med.

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #5
          Ursprungligen postat av Niklas8
          Har inget svar på din fråga men tipsar och föreslår att du odlar maskarna själv. Säkert både godare och nyttigare färska. förvisso lite bökigare att mata med.
          Jag har tänkt tanken, men hittade detta dokument och drog slutsatsen att det är krångligt och inte ger de mängder jag önskar...

          Kommentar

          • Niklas8
            • April 2010
            • 62

            #6
            OK, samma artikel som inspirerade mig. Men särskilt krångligt tycker jag inte det är. Jag odlar mina i ett vanligt akvarium med ett gäng uppväxande ancistrus och några räkor. När hela botten "svajjar" då är det dags att skörda. Har ingen aning om hur mycket eller effektivt akvariet producerar maskar men det blir en del.

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              #7
              Mycket intressant Niklas! Kan du tänka dig att beskriva lite mer, kanske länka in lite bilder?

              Vad fick du maskarna ifrån?
              Hur säkerställer man att att de är rena?
              Vad matar du med?
              Hur är akvariet inrett?
              Hur mycket kan du skörda och hur dtort är akvariet? 1 msk om dagen? 1 msk i veckan?
              Hur fångar du dem?

              För att föda upp 10 diskusar behövs några msk per dag....

              Kommentar

              • Niklas8
                • April 2010
                • 62

                #8
                kan inte erbjuda några bilder tyvärr men akvariet är på 100 liter. Botten är en blandning av matjord och akvairegrus (ca 3-5mm). Akvariet var från början ett försök till experiment med low-tech växtakvarium, därav bottenblandningen... Inrett med vallisneria som tokväxer, lite stenar och rötter -normal akvarieinredning helt enkelt. Jag matar inte maskarna specifikt utan de får leva på vad fiskar o räkor lämnar kvar (och förmodligen deras avträde med)
                Jag har för mig odlingen uppstod spontant av överlevande maskar. Ett tag drev jag upp coydoras i karet. När deras fiender försvann började de helt enkelt bli väldigt många.
                En matsked om dagen skulle nog gå för hårt odlingen men kanske en i veckan. jag använder det mest som foder för att pigga upp mina corydoras inför lek. Men en matsked är mååånga maskar o andra sidan.

                Jag tror man skulle kunna producera mkt mera om man inte hade fiskar och räkor att ta hänsyn till. de tål ju inte hur mkt mat som helst. Att få upp dem är enkelt man bara håvar upp en skopa grus som lägger i en bytta med lite vatten. sen skakar man om och maskarna flyter upp och börjar genast klumpa ihop sig. sen suger jag upp dem med pipett.

                Kommentar

                • Niklas8
                  • April 2010
                  • 62

                  #9
                  Just ja, jag hittade maskarna i en göl. Var ute o letade lite sten och när jag lyfte på en i en liten damm så myllrade de fram ett gäng maskar

                  Kommentar

                  Arbetssätt...