Vilken tillverkare gör det bästa fodret?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Men om inte fiskarna äter fodret för de inte är vana vid det, hur får man de att bli vana vid det?
    Svält dom - hoppa helt över att mata 3-4 dagar (de klarar veckor utan mat) - mata sedan lite försiktigt med den nya maten. Vill de inte ha den så hoppa över matningen ytterligare 2-3 dagar och försök igen, funkar det inte avvakta yttreligare 1-2 dagar etc. Till slut så börjar de garanterat äta.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Daniel Odell
      • November 2002
      • 1595

      #17
      blä ja va ironisk, räkmix är ett trevligt foder, mina jaguarer å påfåglar är bara sepe å käkar endast pellets. alla mina andra fiskar får räkmix som stapelfoder
      fish r friend

      Kommentar

      • Framerate
        • July 2003
        • 118

        #18
        Jag får inte kläm på det där med matning. Hur mycket flingfoder jag än ger mina fiskar så blir det absolut inga rester kvar. Inget. Bajs däremot, kan det bli mycket av periodvis, men inte minsta antydan till foderrest någonstans. Ändå tycker jag själv att jag matar för mycket. Skumt.

        Kommentar

        • Haleli
          • August 2003
          • 413

          #19
          Är det någon av er som har siffror på proteininnehållet och fetthalten i ett "basräkmix" ?
          Vore kul att jämföra med vad som anges som krav för de olika fiskgrupperna som ej är växtätare. Fetthalten i ett "basräkmix" tillverkat av endast räkor o gröna ärtor borde vara nära obefintlig.
          Proteinhalten gissningsvis även den mycket låg i förhållande till kommersiella fling- och pelletsfoder. Hur mår fisken då ?
          De flesta fodertillverkare,(torrfoder), håller ungefär 45% Råprotein i sina produkter.Varierad utfodring med innehållsdeklarerat foder känns säkrare för mig och mina fiskar.
          Lisa

          Kommentar

          • maria_n
            • August 2003
            • 35

            #20
            Framerate
            Blir det inte förgiftning i ditt vatten om du matar så mycket/ om hur får du bukt med det ?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Fetthalten i ett "basräkmix" tillverkat av endast räkor o gröna ärtor borde vara nära obefintlig.
              Proteinhalten gissningsvis även den mycket låg i förhållande till kommersiella fling- och pelletsfoder. Hur mår fisken då?
              Det är väl kanske så att räkmixens fett- och proteinhalt ligger betydligt närmare värdena på fiskarnas naturliga foder än vad fling- och pelletsfoder gör.
              Detta innebär självklart inte att man skall avstå från kommersiellt foder bara att man skall vara medveten om detta och mata försiktigt med detta foder.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Framerate
                • July 2003
                • 118

                #22
                Ursprungligen skickat av maria_n
                Framerate
                Blir det inte förgiftning i ditt vatten om du matar så mycket/ om hur får du bukt med det ?
                Kjell skrev att det alltid blir foderrester, hur lite man än matar, det gör mig förvirrad. Jag är nybörjare som snart tippar över till expert för att därefter åka på pumpen rejält och någon gång kanske bli akvarist. Så har jag läst att det går till och just nu balanserar jag alltså mellan pucko och besserwisser. Puckon i mig försöker mata tills fiskarna är mätta och det har jag inte upplevt än därför ifrågasätter besserwissern i mig om det verkligen alltid blir matrester hur lite man än matar och puckon i mig är rädd att fiskarna då alltså får för lite mat i mitt kar eftersom jag inte har minsta lilla synliga matrest. Hängde någon med??
                Eller, hur lite mat vågar man ge? Hur vet man när dom får för lite?

                Kommentar

                • maria_n
                  • August 2003
                  • 35

                  #23
                  Om du matar varje dag så får de inte för lite i alla fall, kolla så att alla fiskarna hann äta bara.Det finns en 2 min regel= mata ej mer än vad de kan äta upp på 2 min, men den litar inte jag på, beror ju på hur mycket fisk man har! om man bara har en fisk så äter den förmodligen ihjäl sig samt att vattnet blir förgiftat.

                  Kommentar

                  • Torstensson
                    • June 2002
                    • 1964

                    #24
                    Framerate, du kanske skulle ta å testa ett annat foder?
                    Om jag bara fick ris att äta varje dag skulle jag definitivt behöva äta upp varenda smula.. *ironi*

                    Jag matar med Aquatic Natures Excel Cichlid pellets, Röda mygg (hua!) Spirulina tabletter, ibland lite flingor mm. Allt för att få en så varierande kost som möjligt. Jag hoppas det bidrar till att alla fiskar får mat som faller dom i smaken..

                    Kommentar

                    • Framerate
                      • July 2003
                      • 118

                      #25
                      Jag matar även med ärtor och majs och det gillar alla varelser i akvariet. Men för mycket blir det nog. Ska köra en diet nu så får vi se...

                      Kommentar

                      • Bilbo
                        • February 2002
                        • 2119

                        #26
                        Använder oxå Aquatic Natures Excel Cichlid pellets, detta efter att jag vunnit en burk på ciklidstämman , dessutom kombinerar jag med räkmix, artemia, och flingfoder (OSI) Mina labyrinter får även röda mygg ibland. Jag använder uteslutande räkmix och krossade pellets som yngelfoder till mina multisar, eftersom flingfodret hade en tendens att ligga kvar på ytan utan att bli uppätet.
                        // Magnus
                        Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                        Kommentar

                        • cri
                          • September 2002
                          • 700

                          #27
                          Jag tror på varierad kost.

                          4-5 olika foder typer, märken, fryst foder och sjunkande/flytande och sushi blad.

                          2min regeln verkar fungera bra för fling foder och 2-3 muns bitar för pellets.

                          Det betyder att man måste observera och ta tid i början men det är väl värt mödan, i all fall om man har stora slöjstjärtar som tycker om all mat. Mer än 1cm avföring betyder överfödning.
                          Mvh, cri

                          Kommentar

                          Arbetssätt...