Vilken tillverkare gör det bästa fodret?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tricella
    • October 2002
    • 1052

    Vilken tillverkare gör det bästa fodret?

    <b>Jag undrar vilken tillverkare som har det bästa fodret?

    Det finns en uppsjö av olika producenter till fiskfoder som marknadsför sitt foder som just det perfekta för dina fiskar men jag tror inte att alla håller den kvalitet de vill få oss att tro och inte heller håller den kvalitet som är önskvärd. Därför vill jag finna "guldkornen" i denna djungel av fodertillverkare.

    Jag har testat en del olika tillverkare och en del har varit bra, en del mindre bra...och en del tyvärr rätt värdelösa.

    Någon som vet eller tycker något?</b>

    Detta ämne finns även på Ciklid.se :http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3553
  • gurkan
    • March 2003
    • 632

    #2
    sera som torrfoder och hikari som algfoder
    corydoras.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det lär inte finnas några större tester i ämnet. Ett sätt att testa skulle vara att smula ner lite foder i ett litet glas med vatten och sedan jämföras hur mycket de olika fodren har smutsat ner efter någon vecka. Jag testade på det viset för ett antal år sedan när jag odlade men det resultatet är knappast relevant idag.
      Sedan är det ju också så att olika foder är olika bra för olika fiskar och en annan sak som är mycket viktig är förvaringen. Fel förvarat så försvinner de flesta näringsämnen mycket snabbt.
      Akvaristiska hälsningar
      kjell
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Haleli
        • August 2003
        • 413

        #4
        Hej Tricella !
        Det viktiga måste bli att hitta det/de foder som dina respektive fiskar tycker om att äta och mår bra av. Det spelar ju ingen roll hur bra och näringsriktigt ett foder är om dina fiskar inte äter det, eller hur ? De stora fodertillverkarna forskar och utvecklar sina produker och håller hög kvalité, så låt fiskarna avgöra smakligheten !
        Kjell´s förslag att lägga foder i ett litet glas med vatten någon vecka för att se hur mycket det smutsar ner, tror jag inte kan vägleda dig till vilket foder som är bäst-för förmodligen matar du väl inte för en vecka i taget direkt i akvariet ?
        Lycka till !
        Lisa

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Kjell´s förslag att lägga foder i ett litet glas med vatten någon vecka för att se hur mycket det smutsar ner, tror jag inte kan vägleda dig till vilket foder som är bäst-för förmodligen matar du väl inte för en vecka i taget direkt i akvariet?
          Kul, skämt va.
          Just in case, någon inte förstod skämtet. Man matar självklart inte för en vecka utan för en ännu längre period!!!! Eftersom oavsett hur lite man än matar så blir det alltid lite mat över och med många bäckar små.....
          Men självklart så är detta bara en av många aspekter man kan ha på vilket foder som är bäst.
          Såg förresten att du i ditt inlägg på ciklid.se hade angett några foder som rätt värdelösa. Ett av dem anser jag faktiskt vara ett av de absolut bästa så nog finns det olika åsikter i ämnet.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Tricella
            • October 2002
            • 1052

            #6
            Aquatic Nature anser jag vara en av de fodersorter som skräpar ner absolut minst, men det var egentligen inte frågan som jag önskar svar på...

            Stora tillverkare som Sera och Tetra har ju sedan tidigare en stor marknad, men deras produkter räknar jag mest som "allfiskfoder" för sällskapsfisk. De säljs också på dagligvaruhandel såsom ICA och Coop. Detta behöver inte betyda något negativt.

            Jag ville med denna fråga få fram olika synpunkter och erfarenheter så skriv mer...

            Vilket foder använder du? och vilka misstag har du gjort med andra fodersorter?

            Jag har dålig erfarenhet av t ex Hikari då fiskarna inte verkade gilla "doften"...och jag har god erfarenhet av t ex Aquatic Nature.

            Kjell: Kan det hända att du syftade på O.S.I. som ett av de bästa fodren? Jag kan hålla med om att de håller hög kvalitet, men mina fiskar var inte direkt galna i dessa...

            Kommentar

            • JR
              • April 2003
              • 2112

              #7
              att fiskar gillar doften / blir galna av ett foder har inget att göra med hur bra / dåligt det är alls...
              --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
              http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

              Kommentar

              • TaNk girL
                • July 2003
                • 153

                #8
                Apropå foder i dagligvaruhandeln: en kompis köpte en burk "Best friend allfoder" till sina ungfödare. De små rackarna tog fodret i munnen och SPOTTADE SEDAN UT DET. Därefter vägrade de att befatta sig med fodret igen.
                ***Var ska man lägga näsan om inte i blöt?***

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  • November 2002
                  • 1595

                  #9
                  mina fiskar äter inte räkmix, är det ett dåligt foder då?

                  O.S.I är mina favoriter iallafall. Bara för att dom är dyrast. Då måste dom ju vara bäst eller? Jag lever gärna i tron att det är så då kan jag sova lugnt om nätterna.
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • JR
                    • April 2003
                    • 2112

                    #10
                    variera matningen med flera olika foder, så blir det nog bäst!
                    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                    Kommentar

                    • Haleli
                      • August 2003
                      • 413

                      #11
                      Hej Orm !
                      Om dina fiskar inte äter räkmix så är det väl ett dåligt foder för dom ? Lägg lite räkmix i ett litet glas vatten några veckor så får du bedöma själv hur bra det är !!
                      Räkmix har blivit överreklamerat som foder till all fisk.
                      Fortsätt att ge dina fiskar ett foder som dom vill äta !
                      Lycka till
                      Lisa

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Om fiskar inte äter ett foder så är det i första hand ett tecken på 1/ att de får för mycket mat
                        2/ att det är ett nytt foder som de inte är vana vid
                        Däremot inte ett tecken på att det ur hälsosynpunkt för fisken är ett bra eller dåligt foder. Lika lite som den mat vi människor gillar bäst är ett bevis på att det är den hälsosammaste födan.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • malawi´n
                          • August 2003
                          • 1643

                          #13
                          jag har hört att tetra pro ger god vattenkvalité, sen om den är bra för fiskarna vet man aldrig...
                          Björn Forsberg

                          Kommentar

                          • Sunny_67
                            • January 2003
                            • 146

                            #14
                            Hej!!
                            Jag använder nästan uteslutande Tetra´s produkter. Just därför dom är lätttillgängliga. Och kompletterar med fryst foder typ mygglarver.
                            Till mina corydoras och andra algätande fiskar använder jag
                            Tetra PlecoMin vilket dom gillar.
                            Tetra Menu med olika doserings fack(flingfoder)
                            Tetra Min och Tetra Rubin. Har inga problem med fiskar som inte äter.
                            Det enda misstag jag gjort är att ha inhandlat TetraMin Baby (smulat flingfoder) verkar inte som om firrarna ser det.
                            + att jag tycker att det skräpar ner vattnet.
                            Tackar för en intressant sträng....
                            http://www.babbel.biz

                            Kommentar

                            • Thomaslj
                              • May 2003
                              • 704

                              #15
                              Kjell:

                              Men om inte fiskarna äter fodret för de inte är vana vid det, hur får man de att bli vana vid det? Mina fiskar bara simmar fram o luktar på min räkmix, smakar en liten tugga och sen låter fiskarna bli maten så får man ta o plocka upp det. Har provat ett par ggr med räkmix utan resultat.

                              Bör man låta bli o mata dom med deras älskade röda mygglarver några dar och bara lägga i räkmix så de måste äta det fodret tills de vänjer sig. Eller hur får man dom o bli vana vid ett nytt foder?
                              http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...