Bortrest en vecka, klarar sig fiskarna utan mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #16
    Nej det är helt i sin ordning. Vänner ska kunna vara raka om så behövs Men min upplevelse är att de fiskar jag har är i utmärkt skick efter en vecka och har fått samma råd jag gett från andra.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Helene&Andreas
      • January 2009
      • 1336

      #17
      man brukar säga att friska fiskar klarar en vecka utan mat

      Låter som att hans fiskar iallafall är i normalkondition, och då är inte en vecka något problem.
      Men som Kjell säger... Har man yngel är det lite värre...

      Kommentar

      • Christer5

        #18
        Utom Christer5 menar du Kjell,kan hålla med om att det säkert funkar men att vara tvärsäker så att man rekommenderar detta är inte jag.
        Senast redigerad av Gäst; 22 September 2014, 20:53.

        Kommentar

        • Christer5

          #19
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Ja dräm till bara. Har man fel ska det svida. Det var och är min upplevelse när jag gav rådet men upplever mig härmed tillrättavisad ordentligt och offentligt. Kommer att stå i skamvrån hela kvällen och enbart skriva försynta råd i fortsättningen. Jag lovar.
          När du ändå är igång med löften så kan jag lova, som jag tidigare bestämt mig för, att inte delta i Zoopets trådar.Kunde dock inte hålla mig den här gången.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #20
            Nu ska vi ta det lilla lugna Christer. Mitt inlägg var tänkt som ett skämtsamt sätt att ångra sig över mitt första inlägg som också var tänkt som lite överdrivet. Är på glatt humör och upplevde det som ett vänligt käbblande. Jag kommer att skriva för fullt här på Zoopet och tycker du ska göra detsamma. Jag pratar så här när jag är bland vänner. Det är obotligt. Varannat inlägg från mig är ju överdrivet i viss mån.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #21
              Ursprungligen postat av Christer5
              När du ändå är igång med löften så kan jag lova, som jag tidigare bestämt mig för, att inte delta i Zoopets trådar.Kunde dock inte hålla mig den här gången.
              Väldigt OT, men får man fråga varför?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • blaze1337
                • July 2014
                • 646

                #22
                wie rookien tänkte rätt (syftar på mig då) ,


                och Christer5 vet ej varför du ej skulle delta i zoopets trådar du brukar som jag läst oftast ge bra råd =)

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #23
                  Hellre en vecka utan mat/tillsyn än en vecka med matning/tillsyn från vänner och bekanta.. Möjligtvis om man känner någon annan seriös akvarist..

                  ditt råd är helt rätt blåvinge om man ser till alternativen!

                  ska man reservera sig mot andras misstag så fort man yttrar sig blir det ruskigt svårt att ge råd.. Då får frågeställaren skriva exakt vilka fiskar han/hon har i karet och om någon är i dålig kondition..
                  Senast redigerad av ettfettbranamn; 23 September 2014, 08:24.
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #24
                    Ursprungligen postat av blaze1337
                    wie rookien tänkte rätt (syftar på mig då) ,
                    och Christer5 vet ej varför du ej skulle delta i zoopets trådar du brukar som jag läst oftast ge bra råd =)
                    Eftersom Christer inte svarar än så får jag gissa.
                    Det är ju svårt det här i forum som dessa då allt man vill och tycker uttrycks enbart i text. Ord kan lätt missuppfattas och beroende av ens normala språkbruk så kan ju saker få motsatta betydelser trots att det är samma ord. Så det kommer nog att kunna bli så många gånger igen i alla möjliga trådar, att en skämtsam attityd slår helt fel, folk kan bli arga och besvikna utan att någon menar något som helst illa.
                    Tror vi får acceptera att det blir så ibland. Christer5 och jag gillar varandra sedan länge så det är inga hard feelings så.
                    Jag var lite extra spattig igår och då spratt det till i tangenterna helt av sig självt så att säga.
                    Så jag tror det är bra om vi släpper efterdyningarna och går tillbaka till grundfrågan och den kan väl betraktas som rejält utredd nu och hoppas att Erik tagit ett beslut gällande sitt kar som han känner sig bekväm med.
                    Många av oss brottas ju just vad vi gör när vi ska lämna våra akvarier. En del löser det med foderautomater. Men de kan få fel. För en del år sedan hade jag själv en foderautomat där den blev trasig och skickade ut all mat på ett dygn. Det akvariet mådde uselt efteråt.
                    Men det som kan fungera är:
                    Fungerande foderautomat,
                    Hoppa över matningen en vecka förutsatt att karet är i bra form, fiskarna likaså och att det inte är ungfiskar på uppväxt,
                    Låsa in fiskmaten och hälla upp dagliga doser i medicinkoppar märkta måndag, tisdag etc. som sedan blomvattnare häller i.
                    Så gör jag med mina Diskusar som får mat 3 ggr i veckan under semestrar etc.

                    Det som inte fungerar alls är sk. weekend block med mat som ska ligga i karet över tid. Dåligt för både vatten och fiskar.
                    Den perfekta lösningen är ju annars att alltid vara hemma och vara vänd mot akvariet eller fixa en videoövervakning av karet.
                    Så hoppas Erik hittar sin mest optimala lösning
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #25
                      Det som inte fungerar alls är sk. weekend block med mat som ska ligga i karet över tid. Dåligt för både vatten och fiskar.
                      Ok, jag använder inte dessa semesterfoder (för att de inte behövs) men de har faktiskt i sig en del fördelar. De består ju oftast av en lättlöslig kalk som innehåller små foderbitar. Under perioden så löser sig kalken i vattnet vilket gör att vattnet buffras (vilket är bra), samtidigt som en del foder lösgörs. De "rapporter" om att de har förstört vattnet beror oftast på att folk har lagt i för mycket - dvs med andra ord övermatat. Vet att t.ex. Imazo (sveriges särklassigt största fiskgrossist) har reducerat mortaliteten rejält för räkor genom att ha detta foder i vattnet för nyinkomna räkor.

                      Så som sagt, dessa foder är oftast onödiga men om det är rätt hanterat knappast dåligt
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Juni
                        • February 2014
                        • 613

                        #26
                        Hänger inte med... Först är det så viktigt att fiskarna får mat, två ibland tre gr per dag, helst på fasta tider, olika foder fast väl utvalda... Sedan går det bra att svälta dem en vecka utan problem? Hur noga är det då annars? Då gör det väl inte så mycket om man "glömmer" då och då?
                        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          #27
                          Friska välgödda fiskar klarar sig rätt länge utan mat. Om man ser till naturen så går de ju flera månader med väldigt begränsad mat-tillgång under torrperioder osv. Jag tror inte man behöver hänga upp sig så mycket på en vecka med vuxna friska fiskar.

                          Jag har lämnt mina diskusar utan mat i en vecka (vuxna dock) och det är inga som helst problem. Jag ser hellre att de blir utan mat än att någon foderautomat eller någon annan av misstag skickar en massor med mat som förstör vattenkvalitén och således riskerar fiskarnas liv.

                          Det är min åsikt och "taktik" gällande resor osv iaf.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #28
                            Ursprungligen postat av Juni
                            Hänger inte med... Först är det så viktigt att fiskarna får mat, två ibland tre gr per dag, helst på fasta tider, olika foder fast väl utvalda... Sedan går det bra att svälta dem en vecka utan problem? Hur noga är det då annars? Då gör det väl inte så mycket om man "glömmer" då och då?
                            Nej det gör inte så mycket att man glömmer mata då och då. Jag vet inte var du har läst att fiskarna får mat 2-3 gånger per dag. Själv matar jag en gång per dag och hoppar över en dag i veckan - yngel bör dock ha mat oftare.
                            Fast det är helt Ok att mata 2-3 ggr per dag - det viktiga är att aldtrig mata mer än att all mat äts upp på några minuter.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Juni
                              • February 2014
                              • 613

                              #29
                              Hur mycket mat jag än hystar i, äts det upp inom 15 sek (har bra vatten) begränsar ändå maten till två gr per dag med 3+3 cm räkmix, musslor eller mysis. La i en morot som försvann, och jag antar att den är nedgrävd. Bör jag ta upp den eller kan den självdö?
                              Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                #30
                                Ingen överbliven mat bör lämnas i ett akvarie
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...