Bortrest en vecka, klarar sig fiskarna utan mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    Bortrest en vecka, klarar sig fiskarna utan mat?

    Vi skall ev. vara hemifrån en vecka senare i höst och som det ser ut har jag ingen som kan mata våra fiskar. Mina Mbunas är inga problem, men fiskarna i sonens akvarium är jag inte lika säker, jag har för mig att man brukar säga att friska fiskar klarar en vecka utan mat. Fiskarna är;
    Corydoras venezuleanus
    Otocinclus vittatus
    Paracheirodon innesi
    samt
    Caridina cf. cantonensis 'Crystal red'

    Behöver de stödmatas under veckan?

    EK
    Senast redigerad av Erikderek; 22 September 2014, 17:59.
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    #2
    att dem klarar sig en vecka utan mat tror jag säkert dem gör men vet ej om det är så bra om man säger så , jag har sett i någon zoobutik att man kan köpa sån "autofeeder" eller vad man nu ska kalla det som man matar viss mängd varje dag om jag minns rätt kostade inte mer än 200-300 kr , kanske kan vara något?

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Absolut helt stormsäkert bergfast säkert att de klarar sig en vecka. De kommer dessutom att må bättre efter veckan än innan.
      Ingen chans i världen att det är dåligt på något enda sätt över huvud taget. Punkt.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Helene&Andreas
        • January 2009
        • 1336

        #4
        Ursprungligen postat av Bluewing
        Absolut helt stormsäkert bergfast säkert att de klarar sig en vecka. De kommer dessutom att må bättre efter veckan än innan.
        Ingen chans i världen att det är dåligt på något enda sätt över huvud taget. Punkt.
        Helt riktigt!

        Kommentar

        • Erikderek
          • March 2013
          • 718

          #5
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Absolut helt stormsäkert bergfast säkert att de klarar sig en vecka. De kommer dessutom att må bättre efter veckan än innan.
          Ingen chans i världen att det är dåligt på något enda sätt över huvud taget. Punkt.
          Konkret svar, mkt bra.

          När det gäller mina Mbunas är jag endast orolig att Demasoni döden skall fortsätta när jag inte är hemma...

          EK
          Senast redigerad av Erikderek; 22 September 2014, 18:03.
          Vardagsrum akvariet - Malawi
          Projekt; Ny generation - SA

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #6
            Ursprungligen postat av Bluewing
            Absolut helt stormsäkert bergfast säkert att de klarar sig en vecka. De kommer dessutom att må bättre efter veckan än innan.
            Ingen chans i världen att det är dåligt på något enda sätt över huvud taget. Punkt.
            De får en "hälsovecka"
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • blaze1337
              • July 2014
              • 646

              #7
              pause nu , har jag missat något eller är det något bra o ha svält vecka för fiskar? isåfall hur ofta och vad är det som är bra med det?

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av blaze1337
                pause nu , har jag missat något eller är det något bra o ha svält vecka för fiskar? isåfall hur ofta och vad är det som är bra med det?
                Det är bara positivt om man hoppar över matningen en dag i veckan, men att då och då helt hoppa över matningen en hel vecka är det inget positivt med.
                Dock som redan sagts, att göra det någon enstaka gång är helt OK och betydligt bättre än att låta en granne/vän mata fiskarna för då blir det ofta för mycket mat i akvariet samtidigt som tillsynen är dålig och det kan få ödesdigra konsekvenser
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • blaze1337
                  • July 2014
                  • 646

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Det är bara positivt om man hoppar över matningen en dag i veckan, men att då och då helt hoppa över matningen en hel vecka är det inget positivt med.
                  Dock som redan sagts, att göra det någon enstaka gång är helt OK och betydligt bättre än att låta en granne/vän mata fiskarna för då blir det ofta för mycket mat i akvariet samtidigt som tillsynen är dålig och det kan få ödesdigra konsekvenser
                  ok tack för infon kjell
                  Senast redigerad av blaze1337; 22 September 2014, 19:04.

                  Kommentar

                  • Christer5

                    #10
                    Om det är bra eller inte med en vecka utan mat måste i första hand bero på konditionen på fiskarna innan man startar.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Christer5
                      Om det är bra eller inte med en vecka utan mat måste i första hand bero på konditionen på fiskarna innan man startar.
                      Jo, helt klart men det funkar för fiskar i normalkondition.
                      Yngel kan dock behöva mat lite oftare.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Christer5

                        #12
                        Men att tvärsäkert hävda att det är nyttigt för fiskarna tycker jag är fel.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #13
                          Ja dräm till bara. Har man fel ska det svida. Det var och är min upplevelse när jag gav rådet men upplever mig härmed tillrättavisad ordentligt och offentligt. Kommer att stå i skamvrån hela kvällen och enbart skriva försynta råd i fortsättningen. Jag lovar.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Christer5

                            #14
                            Dina råd är alltid uppskattade,det vet du.

                            I det här fallet tycker vi dock olika och det är inget konstigt med det

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Nu ska vi inte vara såna
                              Det är väl bra om det finns lite olika åsikter - och som sagt en vecka utan matning funkar utan problem i 99% av fallen om det inte sker alltför ofta. Om detta är vi nog alla överens utom........
                              Ja faktiskt utom för lagstiftarna för enligt djurskyddslagstiftningen så skall alla djur (dit räknas fiskarna) ha daglig tillsyn
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...