Flingfoder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henrikl
    • November 2012
    • 639

    #16
    Ursprungligen postat av Tobbe R
    Du kan vara lugn, det är ytterligare en Zoopet-myt som cirkulerar. Frysning är antagligen den bästa metoden att bevara näringsämnen och vitaminer, torrfoder som hela tiden utsätts för syre är betydligt sämre.

    Vad gäller vitaminer har man kontrollerat halten i frysta livsmedel, uppgifterna är tillgängliga om man försöker bredda sitt läsande utanför akvaristiken. C-vitaminhalten i frysta grönsaker är sämre än i färska men det är i huvudsak beredningen innan frysningen som förstör denna, inte frysningen i sig. En annan sak är om fiskar över huvud taget behöver c-vitamin, de flesta djur kan bygga det själv i kroppen, undantag är t.ex människan och marsvinet.

    Mata du på med räkmixen, att då och då blanda med fryst eller torrfoder kan man göra för säkerhets skull.

    Tobbe
    Det går att läsa att en grönsak som fryses direkt efter skörd ner till -30 bevarar vitaminer i ett år. Tinas varan och fryses om är rekomenderad hållbarhet 3 månader.

    Senast redigerad av henrikl; 13 September 2014, 15:55.
    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

    Kommentar

    • Tobbe R
      • May 2009
      • 654

      #17
      Ursprungligen postat av henrikl
      Det går att läsa att en grönsak som fryses direkt efter skörd ner till -30 bevarar vitaminer i ett år. Tinas varan och fryses om är rekomenderad hållbarhet 3 månader.

      http://www.djupfrysningsbyran.se/om_...agor_svar.html
      Och från samma källa:

      Djupfrysningen är den hittills mest skonsamma metoden för att förlänga hållbarheten hos livsmedel - smak, lukt, näringsvärde och konsistens bevaras på ett överlägset sätt

      Tobbe

      Kommentar

      • henrikl
        • November 2012
        • 639

        #18
        Ursprungligen postat av Tobbe R
        Och från samma källa:

        Djupfrysningen är den hittills mest skonsamma metoden för att förlänga hållbarheten hos livsmedel - smak, lukt, näringsvärde och konsistens bevaras på ett överlägset sätt

        Tobbe
        Det stämmer också att det är. Har Juni djupfryst räkmixen gjord på färska grönsaker ner till 30 minus när den tillverkades så är den ju hållbar ett år...
        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

        Kommentar

        • Tobbe R
          • May 2009
          • 654

          #19
          Ursprungligen postat av Juni
          Måste fråga handlarn om varför det inte gick med flingfoder och botten filter, eller om det är så att verkligen ogillar flingfoder av någon anledning. Alla hans kar är väldigt rena och friska och jag skulle skaffa vilket filter som helst om jag fick mitt kar att se ut som hans!
          Vare sig det är akvarier eller annat är det många som håller fast vid sina fixa idéer utan rationella skäl. Torrfoder för 30-40 år sedan var inte bra, det enda korrekta för en ansvarsfull akvarist var att gå ut och fånga levandefoder. Idag är det betydligt bättre kvalité och inga problem med att mata enbart med torrfoder.
          Det kan vara så att vissa fiskar inte blir lekmogna utan levandefoder men för den dagliga utfodringen räcker det gott. Räkmix är bra därför att du har koll på råvaran + att det blir billigare än köpefoder.

          Annat torrfoder kan vara lite trams, Dr Bassleers t.ex. innehåller bra råvaror men till vissa foder tillsätter han ingredienser från alternativmedicinen, t.ex. Aloe Vera. Det finns inte det minsta belägg att det skulle vara bra för människors hälsa men det har fått sådant rykte och då måste det vara bra för fisk också eller hur?

          Här på Zoopet har vi Kjell som envist håller fast vid att fryst foder har lågt näringsinnehåll och vägrar förstå att vatteninnehållet i födan kan man bortse ifrån, det åker bara rakt igenom fisken.

          Om man i så stor utsträckning som möjligt försöker efterlikna den föda fisken får i naturen går man antagligen inte alltför mycket vilse, och då menar jag de näringsämnen födan innehåller, inte nödvändigtvis exakt samma djur eller alg som i naturen.

          Tobbe

          Kommentar

          • RickardK82
            • August 2013
            • 230

            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Det är främst vissa vitaminer som förstörs. sedan har det under årens lopp varit en hel del diskussioner om just detta men på den tiden som jag tillverkade räkmix så gjorde jag aldrig mer foder än att det gick åt på 2-3 månader och jag använde då något som kallades för "stabiliserat C-vitamin" eftersom det sas att just C-vitamin hade väldigt kort hållbarhet i fryst form men att det stabiliserade fanns kvar i några månader.Det finns (fanns i alla fall) dock preparat i handeln som är avsedda att tillsättas fryst foder precis innan man matar - detta foder är främst avsett för dem som matar mycket med frysfoder .
            Här är Zoopets (mitt) gamla recept på räkmix https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=181
            Vad är likheten med ärtor och det gröna fiskarna äter i det vilda.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Ursprungligen postat av RickardK82
              Vad är likheten med ärtor och det gröna fiskarna äter i det vilda.
              Gör dig inte löjlig nu - dom äter inte heller grönländska räkor. Där håller jag med Tobbe när han skriver
              Om man i så stor utsträckning som möjligt försöker efterlikna den föda fisken får i naturen går man antagligen inte alltför mycket vilse, och då menar jag de näringsämnen födan innehåller, inte nödvändigtvis exakt samma djur eller alg som i naturen.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • RickardK82
                • August 2013
                • 230

                #22
                Asså jag skoja inte. Jag undrar verkligen. Tycker räkmix är kanon. Men hur tänkte du från början när du kom receptet?

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Ursprungligen postat av Tobbe R
                  Här på Zoopet har vi Kjell som envist håller fast vid att fryst foder har lågt näringsinnehåll och vägrar förstå att vatteninnehållet i födan kan man bortse ifrån, det åker bara rakt igenom fisken.
                  Tobbe
                  Så står det i alla fall angivet om man om man läser innehållsförteckningrana på resp. foder
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #24
                    Ursprungligen postat av Juni
                    Måste fråga handlarn om varför det inte gick med flingfoder och botten filter, eller om det är så att verkligen ogillar flingfoder av någon anledning.
                    Det är väl kanske som så att flingor skitar ner vattnet mer än frysfoder (bortsett från räkmix då) och bottenfilter är ett mindre effektivt filter än andra filter och om man har ett foder som smutsar ner så krävs ett effektivare filter.

                    Alla hans kar är väldigt rena och friska och jag skulle skaffa vilket filter som helst om jag fick mitt kar att se ut som hans!
                    Eller så lägger du ned lika mycket tid på att hålla akvarierna rena
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #25
                      Ursprungligen postat av RickardK82
                      Asså jag skoja inte. Jag undrar verkligen. Tycker räkmix är kanon. Men hur tänkte du från början när du kom receptet?
                      Jag har alltid varit en testare (eller var det i alla fall förr) - dvs jag hade 10 akvarier med samma typ av fiskar och körde olika foder och testade vad som funkade bäst (bäst färger, skitade ner minst, minst sjukdomar etc.).

                      Så har jag gjort när jag testat olika mediciner, olika filtermaterial etc. etc. Så jag var mer en praktiker och jag samarbetade mycket med Lasse Forsberg som var (och är) en jäkligt duktig teoretiker. Så han presenterade olika teorier och jag testade och höll inte hans teorier så reviderade han dom.

                      Jag brukar skämsamt säga att "Lasse vet alltid varför hans fiskar dör, men jag har inte en susning varför mina fiskar aldrig dör." Nåväl - nu för tiden så testar nog Lasse saker mer än jag.

                      Förresten kan smarta lösningar ibland vara för smarta. Jag testade en gång på 80-talet olika preparat mot glosögon på fiskar och kom på att Desivon i vattnet botade glosögon. Så jag skrev en artikel om detta i Ciklidbladet (det var ju långt före internet var uppfunnet) och det tog ju lite tid innan den publicerades och då visade det sig att under tiden så hade "Desivon" ändrat på något i innehållet så när man droppade detta i vattnet så dog fiskarna Så den artikeln var inte helt lyckad om man säger så. Detta exempel brukar Lasse gärna dra fram när jag nämner det som jag skrev ovan
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Juni
                        • February 2014
                        • 613

                        #26
                        Någon som vill rekommendera något märke på torrfoder för Malawi ciklider? Behöver även tips på långtidsverkande foder inför resor. (vågar inte låta grannar mata, sist ringde de och frågade hur många Matskedar de skulle ha?!)
                        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #27
                          Ursprungligen postat av Juni
                          Någon som vill rekommendera något märke på torrfoder för Malawi ciklider? Behöver även tips på långtidsverkande foder inför resor. (vågar inte låta grannar mata, sist ringde de och frågade hur många Matskedar de skulle ha?!)
                          Vilka Malawi handlar det om?
                          Hur länge skall du vara borta på semester - en vecka är inget problem. Längre tid så rekommenderar jag en foderautomat som man noggrant har testat innan man åker.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Juni
                            • February 2014
                            • 613

                            #28
                            Det är få dagar vid enstaka tillfällen, såg en "golfboll" som utsöndrades sakta. Men misstänker att Venustus hade klippt den hel när jag vänder ryggen till! Mest undrar jag över dagligt torrfoder till Malawi ciklider, Hongi, Venustus, Socolofi , Lombardoi och Ancistrus. Vill ge dem det bästa och kör gärna olika sorter för att altinera. Några förslag?
                            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                            Kommentar

                            • simpson
                              • July 2012
                              • 666

                              #29
                              Ursprungligen postat av Juni
                              Det är få dagar vid enstaka tillfällen, såg en "golfboll" som utsöndrades sakta. Men misstänker att Venustus hade klippt den hel när jag vänder ryggen till! Mest undrar jag över dagligt torrfoder till Malawi ciklider, Hongi, Venustus, Socolofi , Lombardoi och Ancistrus. Vill ge dem det bästa och kör gärna olika sorter för att altinera. Några förslag?
                              Färdigpackade portionspåsar med mat för varje enskild dag är smart om man har någon som kommer och matar. Fördelen med någon som kommer är att de ser att fiskarna verkar pigga och äter upp maten.

                              Givetvis ser man till att resten av fiskmaten inte finns tillgänglig om någon tycker de verkar så hungriga...

                              Kommentar

                              • wanegardh
                                • January 2013
                                • 64

                                #30
                                Dom behöver ingen mat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...