Flingfoder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    Flingfoder

    Min handlare vill inte ens ta ordet flingfoder i sin mun, jag ger mina fiskar räkmix som de äter med aptit. När jag ibland ger flingfoder fullständigt anfaller de maten så det skvalpar vatten på väggarna. Varför älskar de flingfodret så väldans? Trodde jag var duktig när jag gav räkmix, men nu börjar jag undra? Har tidigare diskuterat frågan här och fått svaret att flingfoder är minst lika bra för fiskarna. Sedan verkar några tycka det är noll näring?
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det innehåller väl smakämnen som gör att fiskarna tycker att det luktar gott så det i sig innebär ju inte att fodret är dåligt eller bra för fiskarna.
    Vet inte varför någon skulle tycka att det är noll näring - det är ett bra typ av foder som passar de flesta fiskar och de flesta kommersiella foder (flingor, tabletter, pellets, granulat) är helt OK - de är bara "förpackade" på olika sätt och innehåller bra mycket fler näringsämnen än t.ex. frysfoder.
    Jag matar jag med flingor kombinerat med frysta cyclops (som jag tycker är det bästa frysfodret). Men räkmix är också bra (måste jag ju säga eftersom det var jag som uppfann det) men det är jag idag för lat för att hålla på och tillverka
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • henrikl
      • November 2012
      • 639

      #3
      Trodde man gjorde räkmix för att spara pengar....de andra fodertyperna som finns är precis lika bra( gäller kvalitets märken).....jag körde räkmix ett tag men slutade för jag tyckte det smutsade ner för mycket...
      2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
      Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

      Kommentar

      • Juni
        • February 2014
        • 613

        #4
        Om du är för lat för att göra räkmix kan du köra förbi Halmstad och ta med en halv frys med räkmix. Följde ditt recept och kommer ha mat länge.....
        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

        Kommentar

        • henrikl
          • November 2012
          • 639

          #5
          Ursprungligen postat av Juni
          Om du är för lat för att göra räkmix kan du köra förbi Halmstad och ta med en halv frys med räkmix. Följde ditt recept och kommer ha mat länge.....
          jag har läst att fryst räkmix har en hållbarhet på ca 3 månader i frys. Efter det börjar vitaminer och näringsämnen att försvinna.
          2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
          Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

          Kommentar

          • Juni
            • February 2014
            • 613

            #6
            Oh herregud! Då har inte mina fiskar inte fått näring sedan i Julas!! Hur hittar jag något att läsa om detta?
            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

            Kommentar

            • henrikl
              • November 2012
              • 639

              #7
              Här är en länk där informationen står under användning. Det står att man inte ska tillverka mer än som går åt på 3-4 månader...

              2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
              Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av Juni
                Oh herregud! Då har inte mina fiskar inte fått näring sedan i Julas!! Hur hittar jag något att läsa om detta?
                Det är främst vissa vitaminer som förstörs. sedan har det under årens lopp varit en hel del diskussioner om just detta men på den tiden som jag tillverkade räkmix så gjorde jag aldrig mer foder än att det gick åt på 2-3 månader och jag använde då något som kallades för "stabiliserat C-vitamin" eftersom det sas att just C-vitamin hade väldigt kort hållbarhet i fryst form men att det stabiliserade fanns kvar i några månader.Det finns (fanns i alla fall) dock preparat i handeln som är avsedda att tillsättas fryst foder precis innan man matar - detta foder är främst avsett för dem som matar mycket med frysfoder .
                Här är Zoopets (mitt) gamla recept på räkmix https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=181
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Juni
                  • February 2014
                  • 613

                  #9
                  Det är detta recept jag gått efter även om det på bilden är svårt att avgöra om man gör räkmix eller tillverkar hasch (har någon berättat för mig) Hjälper det om jag tar flytande vitaminer i dropp form på varje tinad portion? Jag har nämligen mängder av räkmix och mina firrar fullkomligt älskar denna gröna sörja. Det skitar ner onödigt mycket, så när det är slut kommer jag gå över till annat foder, i flingform. Om det ändå inte spelar någon roll näringsmässigt känns det onödigt att klabba med det!
                  Jag har funderat på botten filter men fick då stränga order om enbart fryst foder, vad finns det för anledning till detta?
                  Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Om du behöver tillsätta extra vitaminer beror väl främst på om du enbart matar med frysfoder. Bra torrfoder innehåller ju de vitaminer som fiskarna behöver som om man växlar mellan de bägge fodertyperna så behöver man inte tillsätta extra vitaminer.

                    Vad som menas med bottenfilter kontra fryst vet jag inte riktigt
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Juni
                      • February 2014
                      • 613

                      #11
                      Tack för länken henrik. Om det funkar med vitamindroppar på mixen i efterhand får jag köra på det. Annars kommer jag ha Halmstads gladaste fiskmåsar, och bli utsedd till "årets värsta granne" av Vi i villa! Det kostar att ligga på topp!!
                      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                      Kommentar

                      • KristianE
                        • April 2012
                        • 1443

                        #12
                        Jag tycker gott du kan mata med din räkmix, men köp någon burk med annat foder också och variera dig.
                        Variation tror jag är nyckeln till all bra kosthållning oavsett djurslag (givetvis finns der ju djur som har special utvecklats för specifik mat men jag pratar mer generellt).

                        Jag matar mina fiskar mycket med räkor av den enkla anledningen att det skulle bli för dyrt och skitigt med bara pellets och den typen av standardfoder.
                        //Kristian
                        Följ mitt 1440l SA projekt på
                        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                        Kommentar

                        • Tobbe R
                          • May 2009
                          • 654

                          #13
                          Ursprungligen postat av Juni
                          Oh herregud! Då har inte mina fiskar inte fått näring sedan i Julas!! Hur hittar jag något att läsa om detta?
                          Du kan vara lugn, det är ytterligare en Zoopet-myt som cirkulerar. Frysning är antagligen den bästa metoden att bevara näringsämnen och vitaminer, torrfoder som hela tiden utsätts för syre är betydligt sämre.

                          Vad gäller vitaminer har man kontrollerat halten i frysta livsmedel, uppgifterna är tillgängliga om man försöker bredda sitt läsande utanför akvaristiken. C-vitaminhalten i frysta grönsaker är sämre än i färska men det är i huvudsak beredningen innan frysningen som förstör denna, inte frysningen i sig. En annan sak är om fiskar över huvud taget behöver c-vitamin, de flesta djur kan bygga det själv i kroppen, undantag är t.ex människan och marsvinet.

                          Mata du på med räkmixen, att då och då blanda med fryst eller torrfoder kan man göra för säkerhets skull.

                          Tobbe

                          Kommentar

                          • Juni
                            • February 2014
                            • 613

                            #14
                            Perfekt! Det är så jag gör idag. Jag står där sårad och ser hur det slänger sig över flingfoder, när jag slitit med min räkmix. Otacksamma jävlar!
                            De äter dock allt, slänger någon i hela räkor eller är det finfördelat som gäller?
                            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                            Kommentar

                            • Juni
                              • February 2014
                              • 613

                              #15
                              Måste fråga handlarn om varför det inte gick med flingfoder och botten filter, eller om det är så att verkligen ogillar flingfoder av någon anledning. Alla hans kar är väldigt rena och friska och jag skulle skaffa vilket filter som helst om jag fick mitt kar att se ut som hans!
                              Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...