Sila artemia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #16
    Tidigare gjorde jag väl ett och annat försök inomhus men inga allvarliga sedan jag läste vad denne Ron Schulz skrev i killietalk. Utomhus så hamnar allehanda naturliga näringsbildande föremål i artemiaburken som utgör indirekt föda. Riktig fart på det hela får man oftast inte förrän det blir algblomning och algsporerna finns ju med artemiaäggen.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      #17
      Ursprungligen postat av erikthur
      Tidigare gjorde jag väl ett och annat försök inomhus men inga allvarliga sedan jag läste vad denne Ron Schulz skrev i killietalk. Utomhus så hamnar allehanda naturliga näringsbildande föremål i artemiaburken som utgör indirekt föda. Riktig fart på det hela får man oftast inte förrän det blir algblomning och algsporerna finns ju med artemiaäggen.
      Okej, men tror du då att den Artemiofluid jag länkade till kan funka då menar du? För att skapa algblommning eller hur funkar den?
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #18
        Ingen erfarenhet alls av den produkten. När jag matar moina använder jag en färskjästsuspension vilket ju är sk*tbilligt. Använder den också till nykläckt triops t ex.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          #19
          Sila artemia

          Som du gör själv? Eller vad? Tri.. vad?
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #20
            färskjästsuspension: 1/2 paket färskjäst löst i ung 65 cl vatten räcker ung 2 veckor till moinan just nu. Kostnad i så fall mindre än 2 kr per månad. Använder ett helt paket varje vecka till bananflugorna - fyra ggr "dyrare" - OK behöver oxå 2 dl ättikssprit , 4 plastglas och lite bomull för dom. Men dyrt blir det ju inte i längden. Även mikromask och grindalsmask går att odla billigt men jag tänker inte gå in i detaljer om detta.
            Och så var det Triops
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              #21
              Ursprungligen postat av erikthur
              färskjästsuspension: 1/2 paket färskjäst löst i ung 65 cl vatten räcker ung 2 veckor till moinan just nu. Kostnad i så fall mindre än 2 kr per månad. Använder ett helt paket varje vecka till bananflugorna - fyra ggr "dyrare" - OK behöver oxå 2 dl ättikssprit , 4 plastglas och lite bomull för dom. Men dyrt blir det ju inte i längden. Även mikromask och grindalsmask går att odla billigt men jag tänker inte gå in i detaljer om detta.
              Och så var det Triops
              Aha, där ser man, vanlig jsät röd/blå gissar jag är strunt samma? Men har du lust att rita en skiss eller så för hur du använder plastglasen samt bomull etc.?
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #22
                Mina gamla länkar gäller inte längre - det är något som är dåligt med internet. Det finns ju många olika sätt att odla bananflugor men jag tycker i princip tre olika metoder (vilka jag använt alla). Men nu använder jag "slisket". Kortfattat i ölplastglas följande: 1/2 dl ättikssprit, dito vatten, 2 tsk socker och 1 paket vanlig jäst mixas. Bomull i för att det inte skall flyta runt och så någonting för flugorna att sitta på t ex äggkartongbitar. Täckes med lock av hushållspapper (och gummisnodd). Bilder finns på internet.
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • ApeviaX
                  • December 2005
                  • 1531

                  #23
                  Ursprungligen postat av erikthur
                  Mina gamla länkar gäller inte längre - det är något som är dåligt med internet. Det finns ju många olika sätt att odla bananflugor men jag tycker i princip tre olika metoder (vilka jag använt alla). Men nu använder jag "slisket". Kortfattat i ölplastglas följande: 1/2 dl ättikssprit, dito vatten, 2 tsk socker och 1 paket vanlig jäst mixas. Bomull i för att det inte skall flyta runt och så någonting för flugorna att sitta på t ex äggkartongbitar. Täckes med lock av hushållspapper (och gummisnodd). Bilder finns på internet.
                  Ursäkta om jag inte hänger med riktigt, vilka länkar gäller ej? De du skickade i denna tråd?

                  Denna jästsuspension är alltså till för att odla bananflugor? Var kommer de ifrån om det är "lock" på glaset, och som sagt är det vanlig jäst i fyrkantig gul förpackning som finns med blå/röd text?
                  Hur får man tag i dessa flugor sedan, vill ej ha del flygandes runt...

                  Vad ska jag söka på för att finna bilder?
                  ApeviaX
                  Archocentrus multispinosus
                  "Vattensamlingen"
                  X-Aquatic

                  Kommentar

                  Arbetssätt...