Sila artemia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Sila artemia

    Tja

    Läste nyss in en tråd där det diskuterades lite om salt i akvarium, (sötvatten) och insåg att anledningen till att man silar artemia, utöver att få bort de flytande äggskalen, är ju även att bli av med vattnet som ju är salt. Detta då saltet som tillförs annars stannar i akvariet, och beroende på hur mkt vatten man byter i sina vattenbyten (och hur ofta) så riskerar man att utan att tänka på det höja salthalten i sitt kar?

    Rätta mig om jag har fel, men jag antar somsagt att det är slatet vi vill ha bort, de små äggskalen är rätt harmlsöa och bryts ner av diverse bakterier etc. i filtreringen samt sanden?

    Nicke
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    den mängd salt som fastnar på håven när man tar upp artemian, och det salt som fastnar på artemian är i sammanhanget så lite att det är meningslöst att skjölja.
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      #3
      Jag syftade mest på det salt som finns löst i det vatten som kan komma med när man silar, inte sköljer artemian.

      Jag ex. suger upp artemian som jag för stunden vill använda med ett litet plaströr som sitter kopplat till en bit luftslang.
      En "artemiahävert" och då får jag således med både vatten och artemia samt äggskal.

      Det jag menade var, att jag skulle kunna låta strömmen av vatten som kommer genom häverten att passera ex. en artemiasil, så blir jag av med det i vattnet lösta saltet etc.

      Var kanske otydlig i första inlägegt?
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • olof b
        • March 2005
        • 262

        #4
        Jag silar aldrig Artemia. Jag ser inga som helst problem med att ösa i artemian med skal och saltvatten. Det enda är att man måste byta vatten ganska ofta i akvariet så att salthalten inte blir för hög. Jag ser det som betydligt enklare än att hålla på och sila. I ett yngelakvarium byter man ju ändå vatten ofta.

        Att mata yngel med artemia är i verkligheten busenkelt förutsatt att man inte följer alla märkliga och omständiga råd för hur det ska gå till. Jag lägger bara 1/2 tesked ägg i en vid balja (jag brukar använda en ugnsfast form) med salt (3 msk) och vatten (2 liter). Efter 36 timmar kläcks artemian och då skopar jag ner nån halvdeciliter av soppan åt gången i akvariet. Jag brukar sätta en ny sats varannan dag när jag har små yngel så att jag alltid har nyckläckt artemia.

        mvh

        olof
        Malmö Lund Cycle Chic:
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Skölja artemian är rätt onödigt men man bör inte heller pytsa i kläckvatten om det inte är ganska salt burk man har. Försök dock i möjligaste mån undvika äggskalen - de bryts inte ner så lätt i vare sej vattnet eller ynglens magtarmkanal (!). Men kan bidra till extra bakterietillväxt dock.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            #6
            Ursprungligen postat av erikthur
            Skölja artemian är rätt onödigt men man bör inte heller pytsa i kläckvatten om det inte är ganska salt burk man har. Försök dock i möjligaste mån undvika äggskalen - de bryts inte ner så lätt i vare sej vattnet eller ynglens magtarmkanal (!). Men kan bidra till extra bakterietillväxt dock.
            Aha, ja då får jag helt enkelt fortsätta sila, just av denna anledningen jag frågade, bra att veta.

            Men kan tycka att det är lite knepigt att få bort äggskalen från artemian, de är förvisso små, men så även äggen, får laborera lite med mitt "silset" och se vila dimensioner jag behöver använda.

            Nästa fråga blir huruvida jag behöver ha bubblor igång för att sätta vattnet i rörelse när artemian har kläckts? det är en 0,5 L PET flaska så de virvlar ju runt rätt mkt, således tycker jag mig inte märka någon direkt skillnad när jag matar artemian för att försöka dra upp de till lite större size...

            Kanske får skapa en separat ljuskälla så de simmar bort från äggskalen, sedan är det vara vattnet som sk abort och då kan jag enkelt sila i vad som mer eller mindre...
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Den så kallade glassboxmetoden är även en smart metod att undvika äggskalen. Ingen genomluftning nödvändig då. Artemian kläcks i bakre delen och simmar fram till den ljusare främre delen där man lätt kan suga upp dem.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • ApeviaX
                • December 2005
                • 1531

                #8
                Sila artemia

                Många hävdar det, jag har personligen inte prövat. Men vet (enligt information) att man har högre chans att få större del av de använda äggen att kläckas om man har genomluftning?

                Dessutom är ju inte den ena delen av glassboxen ljusare ön den andra utan artificiellt ljus.
                Får bygga ihop något och testa, för jag kommer behöva artemia.

                Men angående de andra frågorna, om matningen samt huruvida de klarar sig i stillastående vatten? Rumstempererat eller ej etc...
                ApeviaX
                Archocentrus multispinosus
                "Vattensamlingen"
                X-Aquatic

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  om du nu kallar solen för artificiellt ljus har du nog rätt. Man kan lätt ställa boxen så att artemian samlas i den ljusare delen. Artemia klarar sej i stillastående vatten ja - men kanske inte längden i den kläckningsanläggning du använder. artemian klarar sej vad gäller temperaturen från -18 till 40 grader. Har man någon gång kläckt för mycket kan man ställa in dom i kylen i upp till en vecka t ex. Om du inte har någon jättemaffig odling på gång så räcker glassboxmetoden gott. Och sedan finns ju även större boxar än glassboxar...
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Kanske dax att länka till den här mkt informativa sidan:
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      #11
                      Ursprungligen postat av erikthur
                      om du nu kallar solen för artificiellt ljus har du nog rätt. Man kan lätt ställa boxen så att artemian samlas i den ljusare delen. Artemia klarar sej i stillastående vatten ja - men kanske inte längden i den kläckningsanläggning du använder. artemian klarar sej vad gäller temperaturen från -18 till 40 grader. Har man någon gång kläckt för mycket kan man ställa in dom i kylen i upp till en vecka t ex. Om du inte har någon jättemaffig odling på gång så räcker glassboxmetoden gott. Och sedan finns ju även större boxar än glassboxar...
                      Haha, nae jag syftade på om boxen står på en bänk i ex. köket :P Men solen har jag hört ger ifrån sig ljus den med :P

                      Ursprungligen postat av erikthur
                      Kanske dax att länka till den här mkt informativa sidan:
                      http://www.angelfire.com/wa/AquariaW...a.html#Artemia
                      Ja just jävlar, den har jag sett tidigare, men totalt glömt, bra tips. Får läsa lite där, men vet iaf tillräckligt för att starta en sats artemia, så börjar där, sedan får jag etsta mig fram.

                      å fan, de klarar så pass stor växling i temp. men man kanske kunde kläcka i ex. glassbox, med eller utan luftning, och lite då och då sätta vattnet i rörelse för att det inte ska bli alltför stillastående. Ev. tillsätta lite nytt vatten?
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Jag rör aldrig om någon gång i glassboxen men byter vatten helt vid ny kläckningsomgång. Kör två boxar om lott.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • ApeviaX
                          • December 2005
                          • 1531

                          #13
                          Ursprungligen postat av erikthur
                          Jag rör aldrig om någon gång i glassboxen men byter vatten helt vid ny kläckningsomgång. Kör två boxar om lott.
                          Okej, trots den eminenta info. i länken du postade så får du gärna beskriva hela ditt förlopp här, bara för att det delger extra info. att jämföra mellan guiden, min aegna och andra erfarenheter och tillvägagångssätt.

                          Ex. hur mkt salt, hur mkt vatten, vilket typ av salt, temp. på vatten, hur mkt ägg, var placeras boxen, hur mkt låter du de växa, när "skördar" du de, och föder du upp de till vuxen storlek, hur? vad matar du med... osv.

                          Om du så orkar att printa ner vore det kanoners.

                          Nicke
                          ApeviaX
                          Archocentrus multispinosus
                          "Vattensamlingen"
                          X-Aquatic

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Oj. OK - jag tar i msk koksalt till 3/4 liter vatten i rumstemp. Vanligen tar jag 1/2 - 1 ml ägg till kläckning. Boxen i en akvariehylla som vätter mot ett fönster. Skördar nästa dygn och ev även ett dygn senare innan jag sätter om kulturen. Att dra upp till vuxen storlek gör jag bara utomhus sommartid och det är ju mer på skoj - något extra att bjuda på. Men fullvuxen artemia är mkt populärt. Inspirationen till det fick jag från detta inlägg i Killietalk:

                            Och det finns lite strödda erfarenheter här och där i min blogg här på Zoopet.
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • ApeviaX
                              • December 2005
                              • 1531

                              #15
                              Ursprungligen postat av erikthur
                              Oj. OK - jag tar i msk koksalt till 3/4 liter vatten i rumstemp. Vanligen tar jag 1/2 - 1 ml ägg till kläckning. Boxen i en akvariehylla som vätter mot ett fönster. Skördar nästa dygn och ev även ett dygn senare innan jag sätter om kulturen. Att dra upp till vuxen storlek gör jag bara utomhus sommartid och det är ju mer på skoj - något extra att bjuda på. Men fullvuxen artemia är mkt populärt. Inspirationen till det fick jag från detta inlägg i Killietalk:

                              Och det finns lite strödda erfarenheter här och där i min blogg här på Zoopet.
                              Mkt intresant detta, men menar du att det är svårt att dra upp artemia till vuxen storlek inne och vintertid?
                              Vad utfodrar du de artemia du drar upp? Samt har du lyckats få de att försöka sig?

                              Okej, jag ahr haft typ 1 - 1,5 teskedar salt i min 0,5 L PET flaska, sedan ungefär en knivsudd (typ 1/4 av en tesked) med ägg ner i denna...
                              HUr mäter du äggen i ml?

                              Ska läsa på i den länken också, men det får bli i eftermiddag tror jag, när jag evt att jag har tid att koppla av och suga in den info. som finns.
                              ApeviaX
                              Archocentrus multispinosus
                              "Vattensamlingen"
                              X-Aquatic

                              Kommentar

                              Arbetssätt...