Egengjord "supermat"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    • October 2006
    • 504

    #46
    Ursprungligen postat av bossep
    Låt oss få veta vilka grundstenar du nu smort kråset med så skall vi utreda om det var nyttigt eller ej!
    Ha ha ha, ja det är ju fredag, kanske Kaj har smort sin hals med en liten virre, nyttigt, ja det får väl våran skapare avgöra när vi står för dörren.Janne

    Kommentar

    • kaj.p
      • June 2002
      • 2952

      #47
      Ursprungligen postat av malawijanne
      Ha ha ha, ja det är ju fredag, kanske Kaj har smort sin hals med en liten virre, nyttigt, ja det får väl våran skapare avgöra när vi står för dörren.Janne
      En virre kan jag ta. Men när det gäller min skapare så är det i mina ögon farsgubben o han är 82 o han håller med mig
      Om vi sedan skall snacka fisk så har olika arter olika enzymprofiler i tarmen anpassade för vad fisken brukar äta.
      Alla arter har olika enzymprofiler som hjälper fisken att bryta ner maten o sedan hjälper andra ämnen till med transporten in i kroppen.
      Exempel: Majs ge det till barnungar o hundar Det kommer ut i samma skick som det gick in. Detta vet varenda förälder.
      Många fiskararter har inte en enzymprofil som kan bryta ner bl.a spenat o ärtor som vi slänger i mixen. Så någon super mix som passar alla finns inte i mina ögon.
      Nordiska Diskus Sällskapet
      Hallandsakvaristerna
      BAK Gcg Maf NCS

      Kommentar

      • malawijanne
        • October 2006
        • 504

        #48
        Ursprungligen postat av kaj.p
        En virre kan jag ta. Men när det gäller min skapare så är det i mina ögon farsgubben o han är 82 o han håller med mig
        Om vi sedan skall snacka fisk så har olika arter olika enzymprofiler i tarmen anpassade för vad fisken brukar äta.
        Alla arter har olika enzymprofiler som hjälper fisken att bryta ner maten o sedan hjälper andra ämnen till med transporten in i kroppen.
        Exempel: Majs ge det till barnungar o hundar Det kommer ut i samma skick som det gick in. Detta vet varenda förälder.
        Många fiskararter har inte en enzymprofil som kan bryta ner bl.a spenat o ärtor som vi slänger i mixen. Så någon super mix som passar alla finns inte i mina ögon.
        Ja skulle vilja träffa din farsgubbe.
        Ja nu har jag inte haft alla fiskar som finns, jag talar bara från egen erfarenhet att odla malawi tanganyika viktoria plus att jag har dragit upp discus från ca 6 cm till plus 20 cm storlek med min räkmix spetsat med laxfoder
        Den första bilden är mina pigeon blood väldigt röda väldigt stora, den andra är bilden på är blue diamond från stendker kanonfint lekpar köpt av Kaj och matat med mitt foder.Janne.


        malwi.forum24.se
        Bifogade filer
        Senast redigerad av malawijanne; 16 December 2011, 19:11.

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #49
          Ursprungligen postat av kaj.p
          En virre kan jag ta. Men när det gäller min skapare så är det i mina ögon farsgubben o han är 82 o han håller med mig
          Skrattar och håller nog med
          Om vi sedan skall snacka fisk så har olika arter olika enzymprofiler i tarmen anpassade för vad fisken brukar äta.
          Alla arter har olika enzymprofiler som hjälper fisken att bryta ner maten o sedan hjälper andra ämnen till med transporten in i kroppen.
          Exempel: Majs ge det till barnungar o hundar Det kommer ut i samma skick som det gick in. Detta vet varenda förälder.
          <<< Detta gäller vissa gubbar också! Kanske det är virren som fattas?
          Många fiskararter har inte en enzymprofil som kan bryta ner bl.a spenat o ärtor som vi slänger i mixen. Så någon super mix som passar alla finns inte i mina ögon.
          Håller med.
          Men efter att ha studerat maginnehåll på en del olika fiskar i det vilda har jag kommit fram till att små yngel oftast äter samma sak nämligen bakterier, svampar, zoo plankton typ infusorier och senare lite större kräftdjur. Sedan när matsmältningsorgan, enzymproduktion, etc. utvecklats kan vissa arter ta till sig typ växtnäring. Vissa arter blir då omnivora och andra i princip helt herbivora. De fiskar som stannar som karnivora får nog i sig nödvändiga vitaminer, etc. Från maginnehållet på de bytesdjur de normalt sätter i sig. Matsmältningsapparaten utvecklas helt enkelt olika beroende på den nisch fiskarna har utvecklats för. Men små yngel tycks vara mycket lika i sitt näringsupptag.

          Du var inne på det där med mineraler såsom fosfor och kalcium. Detta har jag inte tänkt så mycket på med det är helt klart intressant!
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • kaj.p
            • June 2002
            • 2952

            #50
            Ursprungligen postat av malawijanne
            Ja skulle vilja träffa din farsgubbe.
            Ja nu har jag inte haft alla fiskar som finns, jag talar bara från egen erfarenhet att odla malawi tanganyika viktoria plus att jag har dragit upp discus från ca 6 cm till plus 20 cm storlek med min räkmix spetsat med laxfoder.Janne


            malwi.forum24.se
            Hmm var det inte forellpellets?
            Sedan när det gäller farsgubben så var han sjöman man gick iland 1959. Men på gamla dar så slog han ihop sina påsar men en gammal yrkesfiskare från träslövsläge. O nu fiskar de flera gånger i veckan, 81 o 82 år gamla. O häromdagen kom den "yngre" till fasan o sa Nisse nu har jag förnyat fiskelicensen till 2016 sen lägger vi av va????
            Haha goa gubbar säger jag.
            Nordiska Diskus Sällskapet
            Hallandsakvaristerna
            BAK Gcg Maf NCS

            Kommentar

            • kaj.p
              • June 2002
              • 2952

              #51
              Bosse så klart det är så Grundstenar behövs för uppbyggnad o finns det inte tillräckligt så måste det tillsättas.
              Givetvis kan man använda transportörer Vitamin C o D bl.a men det måste ju också finnas mineral o spårämne o transportera.
              Ofta har vi mjukt vatten matar med artemia som inte är ett skaldjur var kommer byggstenarna ifrån.
              Jannes malawi har hårdare vatten med oftast mineralrikare inredning så där är läget lite annat.
              Nordiska Diskus Sällskapet
              Hallandsakvaristerna
              BAK Gcg Maf NCS

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #52
                Ursprungligen postat av kaj.p
                Bosse så klart det är så Grundstenar behövs för uppbyggnad o finns det inte tillräckligt så måste det tillsättas.
                Givetvis kan man använda transportörer Vitamin C o D bl.a men det måste ju också finnas mineral o spårämne o transportera.
                Ofta har vi mjukt vatten matar med artemia som inte är ett skaldjur var kommer byggstenarna ifrån.
                Jannes malawi har hårdare vatten med oftast mineralrikare inredning så där är läget lite annat.
                Ja det är nog en väsentlig skillnad på maten i hårt och mjukt vatten! Jag får nog kolla upp det lite. Hur tillfredsställer diskus och kardinal tetror sitt kalcium behov exempelvis? Malawi och Poecilia borde få det i sig via vattnet i sin naturliga miljö. Det där med diskusynglens betande på föräldrarna borde ha något med detta att göra. Men hur fixar romspridarnas yngel till det i samma vatten?
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • malawijanne
                  • October 2006
                  • 504

                  #53
                  Ja, jag får väl säga att jag fattar ingeting vad ni menar med dessa grundämnen, men jag tror att det spelar roll i dessa vetenskapliga grejerna, jag själv lyckades bara med 7 år i skolan, sedan var det bara att söka jobb för att få in lite pengar, som jag tyckte var viktigt på den tiden.Jag kanske tog lite dåliga beslut på den tiden, men det är inte mycket att göra något åt.
                  Men klart det blir lite konstigt, jag vet att det funkar, men jag kan inte förklara det teoretiskt, det vill säga att man är redan borta när man börjar prata om dessa grundämnen.
                  Men, min bästa egenskap är min envishet, ja vet vad jag gjort, jag kan inte förklara hur jag gjorde ocjh jag hoppas att fler läser detta som kanske inte har det bästa självförtroende, inte har den bästa skolan, men som ändå kan få fram dom bästa fiskarna som han själv tycker, på så dåliga vetenskapliga grunder.Janne

                  malwi.forum24.se

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    • October 2006
                    • 504

                    #54
                    Ursprungligen postat av kaj.p
                    Hmm var det inte forellpellets?
                    Sedan när det gäller farsgubben så var han sjöman man gick iland 1959. Men på gamla dar så slog han ihop sina påsar men en gammal yrkesfiskare från träslövsläge. O nu fiskar de flera gånger i veckan, 81 o 82 år gamla. O häromdagen kom den "yngre" till fasan o sa Nisse nu har jag förnyat fiskelicensen till 2016 sen lägger vi av va????
                    Haha goa gubbar säger jag.
                    Ha ha ha, gött att ha sådana goa gubbar, dom är så envetna och så goa.Janne

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      • October 2006
                      • 504

                      #55
                      Ursprungligen postat av kaj.p
                      Hmm var det inte forellpellets?
                      Sedan när det gäller farsgubben så var han sjöman man gick iland 1959. Men på gamla dar så slog han ihop sina påsar men en gammal yrkesfiskare från träslövsläge. O nu fiskar de flera gånger i veckan, 81 o 82 år gamla. O häromdagen kom den "yngre" till fasan o sa Nisse nu har jag förnyat fiskelicensen till 2016 sen lägger vi av va????
                      Haha goa gubbar säger jag.
                      Ja det vet du bättre Kaj, eftersom jag köpte pelletsen av dig.Janne

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        #56
                        Du vet väl att all vetenskap skall byggas på beprövad erfarenhet Jan-Olov?

                        Så det du har provat fram funkar, det är det enda man behöver veta egentligen, utan att bryta ner det. Sen finns det ju massa roligt att lära sig av detta, om man orkar gröta ner sig Fina Malawi har du, om jag bestämmer mig för att köra på firefish i mitt kommande juwel-kar så kan du räkna med ett besök!

                        Får fundera på detta lite, eldbukarna och blåcikliderna kanske får stryka på foten
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          • June 2002
                          • 2952

                          #57
                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          Ja det vet du bättre Kaj, eftersom jag köpte pelletsen av dig.Janne
                          Hehe Men skillnaden är stor laxpellets är avsedd för strömlevande fisk o har en fetthalt på ca 20%
                          Medan forell pellets ligger betydligt lägre med ca 10-12 % vilket funkar bättre för akvariefisk om man nu inte har ett ström akvarium.
                          Nordiska Diskus Sällskapet
                          Hallandsakvaristerna
                          BAK Gcg Maf NCS

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            • October 2006
                            • 504

                            #58
                            Ursprungligen postat av kaj.p
                            Hehe Men skillnaden är stor laxpellets är avsedd för strömlevande fisk o har en fetthalt på ca 20%
                            Medan forell pellets ligger betydligt lägre med ca 10-12 % vilket funkar bättre för akvariefisk om man nu inte har ett ström akvarium.
                            Ja där ser du Kaj, jag trodde att jag köpte laxpellets, det funkade kanon, nu var det forellpellets och det funkade också.Janne

                            Kommentar

                            • kaj.p
                              • June 2002
                              • 2952

                              #59
                              Så klart Janne
                              Nordiska Diskus Sällskapet
                              Hallandsakvaristerna
                              BAK Gcg Maf NCS

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                #60
                                Ursprungligen postat av kaj.p
                                Hehe Men skillnaden är stor laxpellets är avsedd för strömlevande fisk o har en fetthalt på ca 20%
                                Medan forell pellets ligger betydligt lägre med ca 10-12 % vilket funkar bättre för akvariefisk om man nu inte har ett ström akvarium.
                                Du tror inte det beror på om du har lax eller foreller? Kanske det funkar med lax pellets om man kopplar ström till akvariet?

                                Lite om att "mata artemia" http://www.vliz.be/imisdocs/publications/133989.pdf för att få upp närings /protein / aminosyra värdena.
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...