Egengjord "supermat"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    #31
    Tyvärr räcker det inte med enbart artemia. Och skulle tro att många defekter på fiskyngel beror på just ensidig artemiamatning.
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #32
      Måste hålla med kaj.p om artemian. Sett en del krökta ryggar och hört talas färgförändringar. Komplettera med mikromask. Gå snabbt över till babymoina om möjligt - och sedan större moina och grindalsmask om tillgängligt.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #33
        Kaj och erikthur,
        Intressant kan ni utveckla detta lite? Micromask trodde jag inte fans längre och det är naturligtvis en höjdare! Enligt min erfarenhet funkar artemia bra i ett stadie av utvecklingen. Sedan behövs lite annat såsom vitaminer och att maten blir lite mer allsidig. Men i princip alla fiskar (i det vilda) jag sett analyser på maginnehåll från visar att yngel och unga fiskar har en mycket stor andel animaliskt foder såsom zoo plankton. När de sadan utvecklas kan de ta till sig vegetabilier och annat.

        Artemia tappar dock näringsvärde relativt fort och om den slutar vara nyckläckt så minskar näringsvärdet drastiskt. Men om man matar med artemia som frossat på svävalger så får även lite större yngel i sig en massa nyttigt som finns i artemiamagarna.
        Men som sagt jag är mycket intresserad av det här med artemians eventuella skadeverkningar. Eller brist på näring.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • kaj.p
          • June 2002
          • 2952

          #34
          Det skall jag göra Bosse men först blir det mat (för mig).
          Men kort bara så är artemia bl.a kalciumfattigt o där behöver ett yngel massor för o utveckla saker som skelett, gälar o fenstrålar. Speciellt om man har många yngel o ett mjukt vatten.
          Sedan som alltid det finns inget universal recept. Fiskar fungerar olika mot oss. Så att tro att allt vi slänger i mixen för att vi gillar det är det samma som o tro att fisken kan tillgodo gör sig av det.
          Nordiska Diskus Sällskapet
          Hallandsakvaristerna
          BAK Gcg Maf NCS

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #35
            Ursprungligen postat av kaj.p
            Det skall jag göra Bosse men först blir det mat (för mig).
            Hoppas det smakte bra! Jag har precis käkat flingor och mjölk till frukost!
            Men kort bara så är artemia bl.a kalciumfattigt o där behöver ett yngel massor för o utveckla saker som skelett, gälar o fenstrålar. Speciellt om man har många yngel o ett mjukt vatten.
            Sedan som alltid det finns inget universal recept. Fiskar fungerar olika mot oss. Så att tro att allt vi slänger i mixen för att vi gillar det är det samma som o tro att fisken kan tillgodo gör sig av det.
            Hmm, då skall man alltså ge dom lite mjölk eller?
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #36
              För att återknyta till Oliver’s huvudfråga och hans blivande fiskodling så skulle jag vilja svara så här tillsvidare.
              Du behöver olika foder till dina avelsfiskar och de du skall driva upp. Framför allt medan dom är yngel.

              Vuxna fiskar skall ha betydligt lägre protein innehåll än nyfödda yngel. Dessutom skall yngel och växande fiskar ha betydligt mer mat i relation till kroppsvikten och ha det oftare.

              Man skall inte jämföra fisk och folk men som en liknelse bara: Du kan inte stuffa i en nyfödd bäbis en Oxfilé med pommes och Bearnaise sås. Lika lite som du kan ge en grovarbetare en flaska Findus barvälling. Även om det senare exemplet funkar bättre än det första.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • malawijanne
                • October 2006
                • 504

                #37
                Ursprungligen postat av erikthur
                Måste hålla med kaj.p om artemian. Sett en del krökta ryggar och hört talas färgförändringar. Komplettera med mikromask. Gå snabbt över till babymoina om möjligt - och sedan större moina och grindalsmask om tillgängligt.
                Nu tror jag att vi pratar äpple eller päron.
                Jag har då aldrig sett krökta ryggar på malawiciklider eller färförändringar på grund utav att man matar med levande artemia, sedan gå över till mikromask, nej det har jag aldrig ens tänkt tanken är det gäller att mata yngel på malawiciklider, eller har du gjort det erikthur.Janne

                Kommentar

                • SneakySteve
                  • July 2010
                  • 425

                  #38
                  Ursprungligen postat av bossep
                  För att återknyta till Oliver’s huvudfråga och hans blivande fiskodling så skulle jag vilja svara så här tillsvidare.
                  Du behöver olika foder till dina avelsfiskar och de du skall driva upp. Framför allt medan dom är yngel.

                  Vuxna fiskar skall ha betydligt lägre protein innehåll än nyfödda yngel. Dessutom skall yngel och växande fiskar ha betydligt mer mat i relation till kroppsvikten och ha det oftare.

                  Man skall inte jämföra fisk och folk men som en liknelse bara: Du kan inte stuffa i en nyfödd bäbis en Oxfilé med pommes och Bearnaise sås. Lika lite som du kan ge en grovarbetare en flaska Findus barvälling. Även om det senare exemplet funkar bättre än det första.
                  Jag förstår att allt som är bra och funkar för oss inte behöver fungera för en fisk men, vitaminer och mineraler är något som är naturligt och mindre främmande för en fisk mot tex oxhjärta. Är jag helt ute och cyklar?

                  Och varför skulle inte yngel kunna ät ett extra proteinladdat räkmixfoder? Man kan ju mala det väldigt fint för att passa deras små munnar.


                  Odlingslokal i miniformat:
                  ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #39
                    Ursprungligen postat av SneakySteve
                    Jag förstår att allt som är bra och funkar för oss inte behöver fungera för en fisk men, vitaminer och mineraler är något som är naturligt och mindre främmande för en fisk mot tex oxhjärta. Är jag helt ute och cyklar?

                    Och varför skulle inte yngel kunna ät ett extra proteinladdat räkmixfoder? Man kan ju mala det väldigt fint för att passa deras små munnar.


                    Odlingslokal i miniformat:
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=149025
                    Janne: I den här odlingen skall det odlas Poecilia inte Malawi. Men det finns ganska stora likheter!

                    Räkmix: Jag säger inte att räkmix är dåligt tvärs om! Men speciellt om vi pratar proteiner och aminosyror så klarar inte små yngel att tillgodogöra sig dessa om maten är för hårdsmält. Äggula eller äggpulver funkar faktiskt riktigt bra för detta! Men det skitar ned vattnet!

                    Det är alltså skillnad på proteiner och proteiner och aminosyror och aminosyror. Vissa är enklare än andra för yngel att ta till sig.
                    Kanske du skulle testa med ”yngelmix” där du byter ut grönsakerna mot just äggula? Men hur vi än bär oss åt blir det nog svårt att slå levandefoder! Sedan får man välja vad som passar munnarna för den fisk vi skall odla och hur gamla dom är.

                    Det är också viktigt vad vi matar föräldrarna med, speciellt honorna. Ynglen skall ju i sitt första skede leva på näring som kommer från mamman.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      • October 2006
                      • 504

                      #40
                      [QUOTE=SneakySteve;1561661]Jag förstår att allt som är bra och funkar för oss inte behöver fungera för en fisk men, vitaminer och mineraler är något som är naturligt och mindre främmande för en fisk mot tex oxhjärta. Är jag helt ute och cyklar?

                      Och varför skulle inte yngel kunna ät ett extra proteinladdat räkmixfoder? Man kan ju mala det väldigt fint för att passa deras små munnar.
                      [QUOTE=SneakySteve;1561661]Jag förstår att allt som är bra och funkar för oss inte behöver fungera för en fisk men, vitaminer och mineraler är något som är naturligt och mindre främmande för en fisk mot tex oxhjärta. Är jag helt ute och cyklar?

                      Och varför du inte mata kunna ät ett extra proteinladdat räkmixfoder? Man kan ju mala det väldigt fint för att passa deras små munnar.
                      Det går utmärkt ja nästan perfekt, om vi nu pratar sjöciklider, du kan lätt mata dessa med ett grymt proteinfoder, det vill säga laxfoder, dom växer och frodas, och det är ett lätt sätt att slippa mata så ofta,men dom får ju inte direkt färg på detta foder, så det är bra att komplettera med annat foder plus att man kan inte fortsätta att mata med laxfoder när dom börjar bli vuxna, för att då får fisken fel form.Janne

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        • October 2006
                        • 504

                        #41
                        [QUOTE=malawijanne;1561672][QUOTE=SneakySteve;1561661]Jag förstår att allt som är bra och funkar för oss inte behöver fungera för en fisk men, vitaminer och mineraler är något som är naturligt och mindre främmande för en fisk mot tex oxhjärta. Är jag helt ute och cyklar?

                        Och varför skulle inte yngel kunna ät ett extra proteinladdat räkmixfoder? Man kan ju mala det väldigt fint för att passa deras små munnar.
                        [QUOTE=SneakySteve;1561661]Jag förstår att allt som är bra och funkar för oss inte behöver fungera för en fisk men, vitaminer och mineraler är något som är naturligt och mindre främmande för en fisk mot tex oxhjärta. Är jag helt ute och cyklar?

                        Och varför du inte mata kunna ät ett extra proteinladdat räkmixfoder? Man kan ju mala det väldigt fint för att passa deras små munnar.
                        Det går utmärkt ja nästan perfekt, om vi nu pratar sjöciklider, du kan lätt mata dessa med ett grymt proteinfoder, det vill säga laxfoder, dom växer och frodas, och det är ett lätt sätt att slippa mata så ofta,men dom får ju inte direkt färg på detta foder, så det är bra att komplettera med annat foder plus att man kan inte fortsätta att mata med laxfoder när dom börjar bli vuxna, för att då får fisken fel form.Janne[/QUOTDet var väldans vad detta inlägg blev trasigt, jag hade lite problem att posta det, det kom upp en ruta gång på gång att jag måste skriva minst 2 tecken, det blev flera men det kom fram, ja budskapet tycker jag är viktigast.Janne


                        malawi.forun24.se

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          • June 2002
                          • 2952

                          #42
                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          Nu tror jag att vi pratar äpple eller päron.
                          Jag har då aldrig sett krökta ryggar på malawiciklider eller färförändringar på grund utav att man matar med levande artemia, sedan gå över till mikromask, nej det har jag aldrig ens tänkt tanken är det gäller att mata yngel på malawiciklider, eller har du gjort det erikthur.Janne
                          Exakt janne olika fiskar tillgodogör siga av olika foder. Men alla behöver de rätta grundstenarna.
                          Nordiska Diskus Sällskapet
                          Hallandsakvaristerna
                          BAK Gcg Maf NCS

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #43
                            [QUOTE=malawijanne;1561675][QUOTE=malawijanne;1561672][QUOTE=SneakySteve;1561661]Jag förstår att allt som är bra och funkar för oss inte behöver fungera för en fisk men, vitaminer och mineraler är något som är naturligt och mindre främmande för en fisk mot tex oxhjärta. Är jag helt ute och cyklar?

                            Och varför skulle inte yngel kunna ät ett extra proteinladdat räkmixfoder? Man kan ju mala det väldigt fint för att passa deras små munnar.
                            Ursprungligen postat av SneakySteve
                            Jag förstår att allt som är bra och funkar för oss inte behöver fungera för en fisk men, vitaminer och mineraler är något som är naturligt och mindre främmande för en fisk mot tex oxhjärta. Är jag helt ute och cyklar?

                            Och varför du inte mata kunna ät ett extra proteinladdat räkmixfoder? Man kan ju mala det väldigt fint för att passa deras små munnar.
                            Det går utmärkt ja nästan perfekt, om vi nu pratar sjöciklider, du kan lätt mata dessa med ett grymt proteinfoder, det vill säga laxfoder, dom växer och frodas, och det är ett lätt sätt att slippa mata så ofta,men dom får ju inte direkt färg på detta foder, så det är bra att komplettera med annat foder plus att man kan inte fortsätta att mata med laxfoder när dom börjar bli vuxna, för att då får fisken fel form.Janne[/QUOTDet var väldans vad detta inlägg blev trasigt, jag hade lite problem att posta det, det kom upp en ruta gång på gång att jag måste skriva minst 2 tecken, det blev flera men det kom fram, ja budskapet tycker jag är viktigast.Janne


                            malawi.forun24.se
                            Ja det blev lika rörigt som i mitt huvud! Skrattar
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #44
                              Ursprungligen postat av kaj.p
                              Exakt janne olika fiskar tillgodogör siga av olika foder. Men alla behöver de rätta grundstenarna.
                              Låt oss få veta vilka grundstenar du nu smort kråset med så skall vi utreda om det var nyttigt eller ej!
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • malawijanne
                                • October 2006
                                • 504

                                #45
                                [QUOTE=bossep;1561664]Janne: I den här odlingen skall det odlas Poecilia inte Malawi. Men det finns ganska stora likheter!

                                Räkmix: Jag säger inte att räkmix är dåligt tvärs om! Men speciellt om vi pratar proteiner och aminosyror så klarar inte små yngel att tillgodogöra sig dessa om maten är för hårdsmält. Äggula eller äggpulver funkar faktiskt riktigt bra för detta! Men det skitar ned vattnet!

                                Det är alltså skillnad på proteiner och proteiner och aminosyror och aminosyror. Vissa är enklare än andra för yngel att ta till sig.
                                Kanske du skulle testa med ”yngelmix” där du byter ut grönsakerna mot just äggula? Men hur vi än bär oss åt blir det nog svårt att slå levandefoder! Sedan får man välja vad som passar munnarna för den fisk vi skall odla och hur gamla dom är.

                                Det är också viktigt vad vi matar föräldrarna med, speciellt honorna. Ynglen skall ju i sitt första skede leva på näring som kommer från mamman.[/QUOT

                                Ja, Bosse, nu kommer jag verkar låta skrytsam. men jag har aldrig haft några problem med tillväxt på mina ciklider, nej dom har växt väldigt lagom, jag vill inte ha ciklider med små huvuden och stora kroppar, jag vill ha ciklider med normal form kanska lite bättre färger, jag är väldigt noga med det, jag vill ha friska ciklider utan inavels eller nitrit defekter, självklart så har jag tabbat mig någon gång, och det har blivit defekta fiskar, det har alltid berott på att fisken har gått för kallt och jag har matat för mycket och det har alltid varit samma sort det vill säga aulonocara, dom hatar nitrit och dom blir defekta utav det, jag trodde i början att det var inavelssproblem, oj vad många avelspar jag gjorde mig av mig för det skälet.
                                Till att jag kom på vad problemet var, stoppa inte aulonocara i dåligt vatten.Janne


                                malaw.forum24.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...