Bra foder = ett foder som fiskarna älskar!!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #31
    Kjell, hur kan man veta om det är ett bra torrfoder då, ex flingor? Jag läser ju alltid på innehållsförteckningen men den är ju inte alltid så lättolkad. Är TetraProColor ok?
    Jag undrar också lite vad man ska leta efter just på förpackningarna. Hur vet jag att det är ett bra foder jag köper? Det frysta fodret är ju lite lättare, finns inte 1 miljon olika i varje butik.
    Som jag skrev tidigare så finns det inga vetenskapliga undersökninger över vilka foder som är bäst. Jag använde förr mycket OFI-flingor och dom var riktigt bra men dom säljs inte längre i Sverige. Där för blir mitt var istället det tråkiga - dvs kvalitet kostar

    Sedan som jag och andra har påpekat tidigare - gammalt foder är dåligt (köp inte för stora förpackningar), köp inte lösviktsfoder i plastpåsar (då har nedbrytningen av nyttoämnenan redan startat den dag som storförpackningen bröts och fopdret förpackades i plastpåsar), förvara fodret mörkt och svalt.

    Och om jag vill ha ett foder för herbivorerna och ett för karnivorerna, vad ska jag då kolla på? På aktionen pratade dom ju om "50% protein", är det då ett foder för karnevorerna? (eftersom i mina öron låter det som ganska mycket protein)
    nej proteinhalten har inte med det att göra, oftast så är fodret för herbivora arter grönt men man kan också läsa på innehållsförteckingen. Foder för herbivora har ett högt fiberinnehåll, för carnivora ett lågt.

    Och jag gillar att mata med granulat istället för flingor, då det flyter en stund för dom som vill det och det går att göra så det sjunker direkt. Och funkar bättre i foderautomaten. Är det något jag "missar" genom att inte mata med flingor?
    Nej
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 26 November 2011, 19:58.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • källebacken
      • February 2006
      • 574

      #32
      Summa sumarium av allt detta är: vad ska man mata sina fiskar med...för att dom ska må bäst ? Tips mottages tacksamt...
      Annica

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #33
        Ursprungligen postat av källebacken
        Summa sumarium av allt detta är: vad ska man mata sina fiskar med...för att dom ska må bäst ? Tips mottages tacksamt...
        Summa summarum - det beror på vilka fiskar man har
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • källebacken
          • February 2006
          • 574

          #34
          haha jaa..så klart..Apisto....corrydoras..och olika tetror
          Annica

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #35
            Ursprungligen postat av källebacken
            haha jaa..så klart..Apisto....corrydoras..och olika tetror
            ja, de är ju carnivora eller omnivora nästan allihopa (finns faktiskt någar tetror som är herbivora, men de hör till undantagen). Så ett foder som inte innehåller så mycket fibrer är ju lämpligt.
            Så ett huvudfoder, kombinerat med en hel del fryst. Pansarmalarna kan gärna få en del maltabletter (sådana som är avsedda för carnivora fiskar)
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • malawijanne
              • October 2006
              • 504

              #36
              Ja, det var en bra fråga, den kräver ett bra svar vilket är helt omöjligt att få.
              Men om du frågar mig så har jag mitt svar, Jag tycker självklart att det jag matar med, är det bästa fodret, eftersom jag har matat med det i rätt så många år pch det funkar kanon, men om du frågar någon annan så har denna personen säkert någon annan erfarenhet än den jag har.
              Så denna diskussionen lär fortsätta några år till, och tur är väl det, för då har vi fortarande lite kvar att skriva om på nätet.Janne
              Ursprungligen postat av källebacken
              Summa sumarium av allt detta är: vad ska man mata sina fiskar med...för att dom ska må bäst ? Tips mottages tacksamt...

              Kommentar

              • källebacken
                • February 2006
                • 574

                #37
                ok...verkar som jag inte är helt ute och seglar då... fast dom får mer frysfoder än huvudfoder ska erkännas..
                Annica

                Kommentar

                • SarahE
                  • August 2011
                  • 199

                  #38
                  De riktlinjer som jag kommer fram till att man bör följa efter denna lååånga diskussion är:

                  Flingor/granulat som bas
                  Mycket fiber för herbivorer
                  Lite fiber för karnivorer
                  Inga röda mygg (utom till matvägrande fiskar ev)
                  Cyklops som frysfoder (enl Kjells erfarenheter)
                  Kvalitetsfoder är dyrare. Köp det.
                  Lite av varje till omnivorer
                  + grönsaker

                  Låter som tallriksmodellen för akvariefisk

                  Kommentar

                  • esoxlucius74
                    • October 2009
                    • 493

                    #39
                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    jag gillar i alla fall tanken att man vet exakt vad man matar med. Sen har ju Kjell o co redan kommit på räkmixen vilket är en stor lättnad.

                    Bara man utgår ifrån fiskens behov, vad den äter/inte äter i naturen borde man ju komma långt. Sen finns det ju mängder av olika recept men man får väl knåpa ihop något man tycker funkar.

                    Vad jag inte köper rakt av är att maten får fisken att ändra utseende drastiskt, då menar jag ett foder man gör själv med vanliga råvaror. Det vore dock fränt.

                    Här är nog generna bidragande, det tror i alla fall jag..
                    Jag satt här å gick igenom tråden och här nämns ju "Räkmixen" är inte det "BRA" mat, då man själv vet att det inte är dåligt tillrett/lagrat!?
                    Det om något borde räknas till bra mat??
                    360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
                    16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

                    Kommentar

                    • Vanish
                      • April 2011
                      • 900

                      #40
                      Ursprungligen postat av SarahE
                      De riktlinjer som jag kommer fram till att man bör följa efter denna lååånga diskussion är:

                      Flingor/granulat som bas
                      Mycket fiber för herbivorer
                      Lite fiber för karnivorer
                      Inga röda mygg (utom till matvägrande fiskar ev)
                      Cyklops som frysfoder (enl Kjells erfarenheter)
                      Kvalitetsfoder är dyrare. Köp det.
                      Lite av varje till omnivorer
                      + grönsaker

                      Låter som tallriksmodellen för akvariefisk
                      Glöm nu inte bort räkmixar osv, eftersom dom också funkar

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        • October 2006
                        • 504

                        #41
                        Ha ha ha, jag skrev ett långt inlägg det femte i tråden, det tog mig nog en halvtimme innan,jag fick ihop det.
                        Men jag glömde ändå skriva det viktigaste, vad jag matar med, ingen har heller frågat, så inlägget gav kanske inte så mycket i denna tråden.[
                        Men jag matar med och har matat i många år, med enbart räkmix,den består enbart av malda hela räkor köpta som frysta och ärtor dom billigaste som finns att köpa, lite astaxanthin, det är bara dom tre ingridienserna inga vitaminer och heller inget förtjockningsmedel som sätter igen mina filter, detta enkla recept funkar kanon för mina ciklider.Janne




                        QUOTE=esoxlucius74;1557848]Jag satt här å gick igenom tråden och här nämns ju "Räkmixen" är inte det "BRA" mat, då man själv vet att det inte är dåligt tillrett/lagrat!?
                        Det om något borde räknas till bra mat??[/QUOTE]


                        malawi.forum24.se
                        Senast redigerad av malawijanne; 27 November 2011, 10:15.

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #42
                          Ursprungligen postat av esoxlucius74
                          Jag satt här å gick igenom tråden och här nämns ju "Räkmixen" är inte det "BRA" mat, då man själv vet att det inte är dåligt tillrett/lagrat!?
                          Det om något borde räknas till bra mat??
                          Det är klart räkmix är bra mat. Råvarorna är av så hög kvalitet att de är avsedda för mänsklig konsumtion och man vet vad det innehåller och hur det hanterats.

                          Alla har sitt eget recept de tror på, mitt är räkor, bläckfisk, ärtor, ägg, vitamin och astaxantin, med agar som bindmedel.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #43
                            Ursprungligen postat av esoxlucius74
                            Jag satt här å gick igenom tråden och här nämns ju "Räkmixen" är inte det "BRA" mat, då man själv vet att det inte är dåligt tillrett/lagrat!?
                            Det om något borde räknas till bra mat??
                            Nja, är jag (som "uppfann" räkmixen) eller malawijanne, eller andra räkmixblandare näringesexperter som överglänser företag som har en hel bunt med näringsexperter anställda? Jag vet att OSI som jag förr i tiden sålde och använde själva hade ett helt labb till förfogande och varje år omsatte flera hundra miljoner i sin aquacultur-uppfödinig). Varje dag producerade de mer fisk än vad alla svenska räkmixblandare tillsammans gör under sin livstid.
                            Jag har också besökt Tetra och även de har ett eget forskningslabb där de testar fram produkter

                            Så jag vill inte påstå att vi räkmixare överglänser dessa - därmed definitivt inte sagt att räkmix är ett dåligt foder. Tvärtom så har det ju ett högvärdigt basinnehåll och rätt sammansatt för rätt fiskar så är det ett bra foder.
                            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 27 November 2011, 12:10.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #44
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Nja, är jag (som "uppfann" räkmixen) eller malawijanne, eller andra räkmixblandare näringesexperter som överglänser företag som har en hel bunt med näringsexperter anställda?
                              Det är jag helt övertygad om. Räkmix använder mycket bättre & dyrare råvaror än vad kommersiella foderföretag nånsin använder, plus att det inte är ett torrfoder. Foderföretagens mål är att producera ett foder som ger (för deras företag) optimal avvägning mellan snabb tillväxt hos fisken, god smaklighet, lång hållbarhet, och låg produktionskostnad, deras mål är inte att producera bästa tänkbara foder.

                              Kommersiellt foder är vanligen (men inte alltid) acceptabelt, men att tro att OSI's produkter är bättre bara för att de är kommersiella och utför produktutveckling är som att tro att Skogaholms limpa är bättre än hembakt limpa bara för att Skogaholm har hela stora industrier för at baka limpor.
                              Senast redigerad av Azur; 27 November 2011, 12:09.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                #45
                                Ursprungligen postat av Azur
                                Kommersiellt foder är vanligen (men inte alltid) acceptabelt, men att tro att OSI's produkter är bättre bara för att de är kommersiella och utför produktutveckling är som att tro att Skogaholms limpa är bättre än hembakt limpa bara för att Skogaholm har hela stora industrier för at baka limpor.
                                Trots allt så var fodertillverkningen åtminstone då bara en "biprodukt" för att få fram bra foder som var anpassade till deras huvudsakliga verksamhet - fiskuppfödning. Men visst det handlar ju om att dra upp fisk snabbt och att de skall aptitliga ut - men det är ju egentligen lite av samma mål som akvariefiskuppfödarna har.

                                Jag slutade själv mer eller mindre helt med att blanda min egen räkmix när jag fick minst lika bra resultat med komersiellt foder. den enda fördelen med att blanda själv var egentligen ekonomiks, men för att även där hamna på plus så krävdes att man värderade sin egen arbetsinsats till 0. Men har man gott om tid - så absolut som jag skrev ovan så är räkmix ett bra foder och även billigt.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...