Bra foder = ett foder som fiskarna älskar!!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Visst kan jag hålla med dig och man kan använda ett skitfoder till att trigga igång matvägrande fiskar att äta.
    Men problemet är ju idag att det valigast orsaken till problem i akvariet är faktikst att folk matar för mycket och dessutom med skitfoder. Lär man fiskarna att äta ett bra foder (=näringsriktigt foder) så lär dom sig gilla det fodret.

    Jag har haft akvarier i snart 40 år (under årens lopp har antalet akvarier varierat mellan 5 och 500) och jag tror aldrig jag har uåålevt att en frisk fisk har svultit ihjäl hos mig så jag tycker bara att du spär på myten om att ett bra foder nödvändigtvis måste vara det foder som fiskarna älskar mest
    Kjell, har du lyckats läsa det jag skrev som att det foder som fiskarna älskar mest nödvändigtvis är ett bra foder så vet jag i och för sig inte riktigt hur du lyckats komma till den tolkningen men för att då vara extra tydlig, nej, jag menar absolut och definitivt inte att ett foder är bra bara därför att det är omtyckt. Däremot så menar jag att ett foder som fiskarna gillar och gärna äter har en pluspoäng för den sakens skull, medan ett foder som fiskarna inte gillar och som är svårt att få dem att äta får minuspoäng. Vad fodret får för poäng i den grenen räcker dock självklart inte för att avgöra om det är ett bra foder eller inte, det finns annat som är viktigare. Vilket inte bör betyda att man helt skall strunta i om fodret är smakligt eller inte.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Ursprungligen postat av Bygert
      Kjell, har du lyckats läsa det jag skrev som att det foder som fiskarna älskar mest nödvändigtvis är ett bra foder så vet jag i och för sig inte riktigt hur du lyckats komma till den tolkningen men för att då vara extra tydlig, nej, jag menar absolut och definitivt inte att ett foder är bra bara därför att det är omtyckt. Däremot så menar jag att ett foder som fiskarna gillar och gärna äter har en pluspoäng för den sakens skull, medan ett foder som fiskarna inte gillar och som är svårt att få dem att äta får minuspoäng. Vad fodret får för poäng i den grenen räcker dock självklart inte för att avgöra om det är ett bra foder eller inte, det finns annat som är viktigare. Vilket inte bör betyda att man helt skall strunta i om fodret är smakligt eller inte.
      Vad jag menade var att fiskarna gillar det foder som de vänjs vid (oavsett om det är bra eller dåligt) - så din syn att man måste tänka på att ge fiskarna ett foder de gillar tycker jag inte är relevant.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #18
        Så med andra ord Kjell, om nån spärrar in dig i en bur och utfodrar dig med Tetramin och vatten i lagom mängd (vilket kanske rent av är nyttigare än det du äter i dag) så är det alltså inte relevant om du tycker det smakar apa eftersom du antagligen kommer att äta det bara du blir nog hungrig?
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Ursprungligen postat av Bygert
          Så med andra ord Kjell, om nån spärrar in dig i en bur och utfodrar dig med Tetramin och vatten i lagom mängd (vilket kanske rent av är nyttigare än det du äter i dag) så är det alltså inte relevant om du tycker det smakar apa eftersom du antagligen kommer att äta det bara du blir nog hungrig?
          Jag är ingen fisk och är faktiskt inte ens född i fiskarnas stjärntecken

          Jag pratar om fiskmat för fiskar och nej - jag har aldrig under mina år som akvarist varit med om att en frisk fisk har vägrat att äta vanligt fiskfoder.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Wilhelm
            • October 2002
            • 604

            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            jag har aldrig under mina år som akvarist varit med om att en frisk fisk har vägrat att äta vanligt fiskfoder.
            Då har du inte haft några tjuriga påfågelciklider eller knasiga diskus, som spottar ut maten! (Det här har jag inte ätit förut, och då kan det inte vara ätbart!)
            Wilhelm
            Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
            www.ciklid.org www.aquafish.info

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Då har du inte haft några tjuriga påfågelciklider eller knasiga diskus, som spottar ut maten! (Det här har jag inte ätit förut, och då kan det inte vara ätbart!)
              Jodå det har jag visst haft
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #22
                Det här är ju intressant faktiskt. Över hela husdjursvärlden i övrigt så ser man smaklighet som något viktigt. Det handlar ju inte bara då om reklamfilmer med katter som får välja mellan två sorter - det är ju att göra det hela väl enkelt även om jag inte köper kattmat som leder till en katt som ser anklagande på en som om man begått en grovt brottslig handling. Nej, det handlar om mer än så. Dels kan man ju vilja sina djur väl och när man nu tagit sig rätten att spärra in djuren med begränsade friheter där maten kanske är det största glädjeämnet de har så är det ju faktiskt inte fel om de tycker den smakar gott. Dels så kommer ju ett djur som gillar maten att äta med större entusiasm vilket klart kan vara fördelaktigt, djuret kanske t ex äter även om det börjar bli lite krassligt vilket ger större möjligheter att stå emot sjukdomar och stress. Det är helt enkelt större chans att ett nöjt djur som gillar det som det äter också är ett friskt djur.

                Inom lantbruket är ju smakligheten livsviktig. Finns inte en chans i världen att en ko kommer att mjölka bra om den tycker maten är äcklig, det är helt enkelt en förutsättning att det smakar bra för att djuren skall få i sig nog för att producera och ge nån slags vinst. Så frågan blir ju liksom då, vad är det för speciellt med fisk som skulle innebära att nåt som ses som ytterligt viktigt för andra husdjur skulle vara helt ointressant?

                För att då återgå till kattmatsreklamen, självklart är det inte säkert att den maten som katten väljer om den får olika alternativ är bäst. Den kan mycket väl vara helt undermålig. Samtidigt är det ju faktiskt så att den kattmaten som får katten att se ut som den allvarligt överväger om inte självmord är ett bättre alternativ än att äta det där fodret (jo, jag har köpt sån kattmat nån gång), det är ju faktiskt inte heller nåt särdeles lyckat foder. Min åsikt är att det att djuren gärna äter ett foder, det är rakt inget bevis på att det är ett bra foder. Men samtidigt så är det där med att djuren gillar fodret faktiskt en faktor som man inte kan bortse helt ifrån om man vill ha glada och friska djur.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  • July 2010
                  • 1072

                  #23
                  Finns ju några fallgropar här. En är ju t ex röda mygg. I princip alla fiskar älskar det, men ffa för många sjöciklider så är det katastrof att mata med det (för att inte nämna allergifaktorn, men det hotar ju oss människor) - Troffar får mycket enkelt magproblem av regelbunden utfodring med röda mygg och kan trilla av pinn då. Äter dem gör de dock. Kikar vi hur det funkar i Tanganyikasjön så får nog Troffar i sig mycket proteinrikt foder max ett par gånger om året - när myggorna lägger ägg samt när sardinerna leker. Resten av året gnager de grönt - men en och annan räka slinker nog med. Troffar skulle kunna vara "programmerade" att välja proteinrikt foder om de får chansen, men utfodrar vi dem med sådant foder så dör de.


                  Omvänt, mycket levandefoder är klockers till matvägrande fisk. Jag har hittills inte sett fisk som matvägrar inför t ex Moina och levande vita mygg, så länge fisken är tillräckligt stor/liten för att hitta fodret. Jag har inte heller sett problem hos fisken ens med rikligt utfodring av dessa foder. Olika maskar kan däremot vara problem, mikro, enkyträer och liknande är klockers för t ex Corys och dvärgciklider - men jag hade inte matat Troffar med det.


                  Gah, det är en vetenskap i sig självt - men jag skriver på det papperet att bara för att fisken gillar ett foder så behöver det inte vara bra för dem. En del fisk kan dö av foder som de verkligen gillar. Samtidigt, hittar man ett foder som de både gillar och mår bra av i det långa loppet så är ju det absolut bäst. Med ett foder som de inte gillar men skulle må bra av så kan de ju svälta ihjäl.
                  Bara döda fiskar flyta medströms

                  Kommentar

                  • SarahE
                    • August 2011
                    • 199

                    #24
                    Mycket intressant tråd detta! Men jag (som är ganska ny med fiskar) vill ju då genast veta, VAD ska jag isf ge dem för mat? Beror ju på vilka fiskar jag har fattar jag ju men det kan jag ta sen.

                    Alltså, finns det märken (fling/granulat/tabletter) som är generellt bättre än andra? Vilka isf?

                    Är frysmaten bra, näringsmässigt? Har hört olika bud på det nämligen.

                    Är röda mygg farligt eller inte? Har hört att de kan ge allergiska reaktioner hos människor och förstoppning hos fiskar.

                    Kan någon kunnig bjuda på lita "hard facts"?

                    Om jag borde starta en ny tråd och ställa mina frågor i så säg gärna till //Sarah

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      • June 2002
                      • 2952

                      #25
                      Enig med Wille Det där tror jag inte på.
                      Senast redigerad av kaj.p; 24 November 2011, 21:45.
                      Nordiska Diskus Sällskapet
                      Hallandsakvaristerna
                      BAK Gcg Maf NCS

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #26
                        Ursprungligen postat av SarahE
                        Alltså, finns det märken (fling/granulat/tabletter) som är generellt bättre än andra? Vilka isf?
                        Det finns definitivt olika kvaliteer vad gäller foder, men inga oberoende vetenskapliga undersökningar som bevisar det ena eller det andra. Och därför blir allt ett tyckande där man kan notera att olika foder skitar ner olika mycket i akvariet, men att det skitar ner lite är ju inte en garanti för att fodret näringsmässigt är bra. En del säger att foder är olika bra beroende av hur fiskarna gillar det, men det är ju också grallimatias (är ett foder för oss själva bättre bara för att vi gillar det). Men visst är det olika kvalité i fiskfoder men det är omöjligt att bevisa det ena eller andra.
                        Viktigare är dock att notera (för det kan vi påverka) att olika fiskar har olika krav på vilken typ av foder de behöver och det är upp till oss att ge dem korrekt foder.
                        Oerhört viktigt är också förvaringen av torrfoder. Många köper stora förpackningar som räcker länge och då är fodret inte speciellt näringsrikt på slutet. Så köp mindre förpackningar som är förslutna (dvs ej lösvikt) om man vill att näringen skall bibehållas. Ställ inte en öppnad foderburk ovanpå rampen - då blir det snabbt värdelöst.

                        Är frysmaten bra, näringsmässigt? Har hört olika bud på det nämligen
                        Generellt sett så innehåller torrfoder som förvaras rätt både mer vitaminer och näring än vad frysfoder gör. Därmed inte sagt att frysfoder är dåligt, men kör man enbart med frysfoder så finns det faktiskt vitaminpreparat som är avsedda till att droppas på fodret efter att det tagits upp ut ur frysen och innan man ger det till fiskarna. Det sugs då in i fodret. Detta höjer dock inte proteinhalten så relationsmässigt går det åt mindre med torrfoder än vad det gör av frysfoder om man vill att fisken skall få i sig en viss mängd näring.
                        Sedan finns det ju också olika sorters frysfoder


                        Är röda mygg farligt eller inte? Har hört att de kan ge allergiska reaktioner hos människor och förstoppning hos fiskar.
                        Röda Mygglarvet (frystorkat i ännu högre grad än fryst) är kraftigt allergiframkallande på människor och man skall inte ta i fodret. Just detta har dock abolut inte fiskarna problem med.
                        Däremot verkar det som om främst herbivora arter som lever i alkaliskt vatten lätt blir sjuka av detta foder. Det kan ha flera orsaker, men röda mygg består till mer än 80% av vatten och lever i skitigt vatten (=surt vatten). Så kombinationen av att de får ner surt vatten i tarmarna och att det inte är ett herbivort foder ger problem.
                        Själv använder jag absolut inte röda mygg (varför utsätta mig själv och min familj för en risk att utveckla allergier bara för att mata fiskarna med "vatten" med lite näringsvärde).

                        Kan någon kunnig bjuda på lita "hard facts"?
                        "Fakta" finns egentligen inte - bara erfarenhet och spekulationer. Bakom de "vetenskapliga" undersökningar som har gjorts har stått ett företag som haft som syfte att bevisa att just deras foder är det bästa.

                        Själv använder jag ca. 50-60 % torrfoder (ibland granulat, ibland flingor, ibland bottentabletter) och 40-50% frysfoder (enbart cyclops - ger inga allergier, är smått, ger bra färg på fiskarna).
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #27
                          Ursprungligen postat av SarahE
                          Alltså, finns det märken (fling/granulat/tabletter) som är generellt bättre än andra? Vilka isf?
                          Självklart. Torrfoder är i praktiken en "räkmix" gjord med de ingredienser tillverkaren hade tillgång till och råd med, dvs ingredienserna varierar kraftigt mellan märken och antagligen rentav mellan batcher på samma märke. Sen förlorar allt dött foder i näringsvärde med tiden, så ett gammalt torrfoder är sämre än ett nygjort. Personligen brukar jag köpa det märke som har högst proteinhalt (fast det bet mig i arslet en gång när jag fick foder som nästan säkert innehöll melamin) och som har hög vitamin C och astaxantinhalt.
                          Är frysmaten bra, näringsmässigt? Har hört olika bud på det nämligen.
                          Det beror dels på vad det är för nåt som är fryst (mysis har helt annat näringsinnehåll än dafnier eller tubifex), men framförallt hur gammalt fodret är och hur det behandlades innan infrysning. Snabb infrysning i lufttät behållare medan organismerna ännu levde = nästan säkert bra foder. Långsam infrysning av ruttnande organismer i otät behållare = fiskdöd på burk.

                          Är röda mygg farligt eller inte? Har hört att de kan ge allergiska reaktioner hos människor och förstoppning hos fiskar.
                          Ja, det är farligt. Det är hyfsat allergent (runt 5% av befolkningen känslig) men framförallt är det nästan alltid dåligt hanterat innan infrysning. Jag upptäckte för nåt år sen att jag med flit kunde framkalla buksot hos mina fiskar genom att ge dem Fina Fiskens röda mygglarver - dvs det är inte förstoppning, det är gammal hederlig matförgiftning.
                          Fast även om jag kunde få tag på röda mygg som hanterats som om det var livsmedel skulle jag ändå inte mata med det, för jag har anlag för allergi.

                          Det är jävligt tråkigt för röda mygglarver är annars ett bra och naturligt foder, det är vad många av våra fiskar, t.ex. Corydoras, livnär sig på i naturen.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • SarahE
                            • August 2011
                            • 199

                            #28
                            Tack Kjell och Azur för era svar. Även om fakta är svårt att frambringa var det iaf upplysande svar .

                            Azur-intressant det där du skrev om bukvattensot, det fick mina fiskar (platy) också efter att jag matat med röda mygg och de dog. Gör jag aldrig om, dessutom stinker de, mygglarverna alltså.

                            Kjell, hur kan man veta om det är ett bra torrfoder då, ex flingor? Jag läser ju alltid på innehållsförteckningen men den är ju inte alltid så lättolkad. Är TetraProColor ok?

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              • July 2010
                              • 1072

                              #29
                              Bra svar, Kjell och Azur - tackar för er tid!!

                              Personligen är jag grymt allergisk mot röda mygg. Ingen upplevelse jag vill dela med fler. Ta inte den risken. Jag är personligen rätt känslig, men jag vet folk som har det värre - det räcker med att de kommer in i en lokal där det matats med röda mygg, så får de allergiska problem. Själv måste jag ned med armarna i vatten där man matat med möget, för att få utslag (eksem). Tänker inte ta risken att utveckla det mer, är mycket noga med det. Alternativfoder till röda mygg för matvägrande fiskar är fryst artemia. Brukar locka de flesta firrar till att börja äta, även om det inte är lika effektivt som röda mygg. För olika maskätande malar är Enkyträer, grindal, mikromask och liknande ett extremt bra foder. Feeding frenzy brukar inträffa rätt snabbt efter matning med sådant.
                              Senast redigerad av PatrikMalmo; 26 November 2011, 00:24.
                              Bara döda fiskar flyta medströms

                              Kommentar

                              • Vanish
                                • April 2011
                                • 900

                                #30
                                Jag undrar också lite vad man ska leta efter just på förpackningarna. Hur vet jag att det är ett bra foder jag köper? Det frysta fodret är ju lite lättare, finns inte 1 miljon olika i varje butik.

                                Och jag gillar att mata med granulat istället för flingor, då det flyter en stund för dom som vill det och det går att göra så det sjunker direkt. Och funkar bättre i foderautomaten. Är det något jag "missar" genom att inte mata med flingor?

                                Och om jag vill ha ett foder för herbivorerna och ett för karnivorerna, vad ska jag då kolla på? På aktionen pratade dom ju om "50% protein", är det då ett foder för karnevorerna? (eftersom i mina öron låter det som ganska mycket protein)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...