Matningstekniker

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tommy_g
    • February 2010
    • 473

    Matningstekniker

    Hur gör ni för att alla fiskar ska få mat?

    Jag har ett gäng dvärgciklider som har svårt att visa framfötterna vid matning. Ca 100 st tetror roffar åt sig allt på några sekunder. Någon som har värdefulla tips?
  • Skruttapan
    • January 2011
    • 116

    #2
    Gör fiskmatkuber, blanda med lite vatten nån sten och frys in kanske funkar.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      mata på olika ställen i karet kanske?

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Ursprungligen postat av tommy_g
        Hur gör ni för att alla fiskar ska få mat?

        Jag har ett gäng dvärgciklider som har svårt att visa framfötterna vid matning. Ca 100 st tetror roffar åt sig allt på några sekunder. Någon som har värdefulla tips?
        Ja ett sätt kan kanske va som hannesc skriver å mata på flera ställen samtidigt. Jag matar nästan uteslutande med olika typer av frysfoder i mina kar å då gör jag så att jag tinar upp det i ett glas innan å häller sen ner allt i karet i flera omgångar. Jag har eg. aldrig problem med att nån fisk blir utan mat typ. Hur högt är karet å vad är det för tetror?

        Är karet högt (50+) så kan det nog vara idee att stänga av cirkulationen vid matning då faller ju födan rätt ner ganska snabbt mot botten (detta kan man med fördel göra oavsett när man tex. har apistogrammor, i synnerhet om karet är högt då de föredrar att käka från botten).
        Man får helt enkelt trixa lite till man får till nått som funkar i just det karet med just de innevånarna...
        Ett annat tips är att mata med nått som flyter till en början som tex. flingfoder till tetrorna å bara kort därefter kör du ner det upptinade frysfodret till dina apor. Nått av dessa metoder borde funka tycker jag.
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          #5
          Mina altos var skitsega vid matning tros att de går ensamma i karet.

          Inspirerad av en film på Amano när han matar sina scalarer så testade jag att lära fiskarna att vara bereda om jag först knackar lätt i kanten på karet. Jag knackade helt enkelt varje gång innan jag matade och nu har de lärt sig.
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

            #6
            Dvärgar kan ta lite tid på sig för att börja käka, sant. Lätt hänt att de "tynar bort" i sällskap med stimfisk. Ett trick jag har där är att dubbelutfodra. Jag tinar frysfoder i en skvätt vatten. Suger sedan upp det med pipett (medicinspruta från Apoteket med en bit luftslang på). Matar sedan stimfisken med torrfoder så att de blir upptagna. Sprutar sedan ned frysfoder till dvärgarna, så att det hamnar under eller vid sidan av stimfisken. Dvärgarna lär sig rätt snabbt var maten presenteras. Funkar fint för mig.

            Hilsen,

            /P
            Bara döda fiskar flyta medströms

            Kommentar

            • bjornsson
              • January 2008
              • 480

              #7
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Dvärgar kan ta lite tid på sig för att börja käka, sant. Lätt hänt att de "tynar bort" i sällskap med stimfisk. Ett trick jag har där är att dubbelutfodra. Jag tinar frysfoder i en skvätt vatten. Suger sedan upp det med pipett (medicinspruta från Apoteket med en bit luftslang på). Matar sedan stimfisken med torrfoder så att de blir upptagna. Sprutar sedan ned frysfoder till dvärgarna, så att det hamnar under eller vid sidan av stimfisken. Dvärgarna lär sig rätt snabbt var maten presenteras. Funkar fint för mig.

              Hilsen,

              /P
              Tack för det tipset!
              Måste genast börja med det då mina två fjärillsciklider oftast inte hinner med maten med mina terror.
              200L Nystart

              Kommentar

              • tommy_g
                • February 2010
                • 473

                #8
                Jäkla bra tips där. Har ju allt det där hemma, bara att pröva. Knackningen på rutan har jag alltid kört med, slår aldrig fel.

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  hade nästan samma problem ett tag med ett svärmande gäng tetror vs scalarer.
                  tetrorna var hiskeliga på att roffa.

                  men jag löste det med att mata först i höger sida, då stimmade tetrorna dit,
                  efter 30 sek så drattade jag ner lite på andra sidan, efter en vacka hade scalarerna "lärt sig",
                  så de väntade lite i miiten på karet, sedan gick de lugnt och stilla till sin sida och åt bra.


                  att de efter ett tag surnade till mot tetrorna och käkade upp dom istället.....is another story....





                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    • July 2010
                    • 1072

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kensa
                    att de efter ett tag surnade till mot tetrorna och käkade upp dom istället.....is another story....
                    Mm, en variant på levandefoder - men dyrt i längden!! *s*
                    Bara döda fiskar flyta medströms

                    Kommentar

                    Arbetssätt...