sewellior, får dom i sig tillräckligt med mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firren_99
    • September 2009
    • 237

    sewellior, får dom i sig tillräckligt med mat?

    Jag har 3 sewellior som jag haft i ca 1 v. Jag oroar mig för att de inte får i sig tillräckligt med mat.
    jag matar med flingor (2 sorter), tabletter och olika grönsaker, har testat gurka och broccoli. Innan matade jag också med rödamygglarver men det slutade jag med när jag såg allt dåligt om dom. Ska nog skaffa mig frusen artemia och cyclops (eller hur det stavas). Problemet är att flingorna hinner bli uppätna innan de når bottnen och tabletterna är omöjliga att nå för sewelliorna, p.g.a 4 stycken hungriga pakistanbotior, två ancistrus och en siames.
    Har hört att sewellior kan äta lite alger med, men tror inte mina kan det. Har nämligen bara en massa stenhårda prickalger på rutan, de ser inte ut som sånna som en fisk har lust att äta
    Eftersom dom bara varit i karet nån vecka så har de nog inte blivit hungriga på riktigt än.
    Kommer de klara sig ändå?
    Eller behöver jag mata bara sewelliorna på nått speciellt sätt, och i sådana fall hur?
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #2
    Mina äter algtabletter brukar dela dom i många delar för att det ska finnas till alla olika individer i karet
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • firren_99
      • September 2009
      • 237

      #3
      Ursprungligen postat av solis
      Mina äter algtabletter brukar dela dom i många delar för att det ska finnas till alla olika individer i karet
      tack för svaret, ska testa det i kväll =)

      Kommentar

      • firren_99
        • September 2009
        • 237

        #4
        Nu har jag testat. En sewellia åt, men de andra brydde sig inte. Testa nu på morgonen också, men då åt ingen av sewelliorna. Tack för tipset solis, ska fortsätta med det eftersom många fiskar som inte brukade äta på tabletterna vågade sig fram.
        Är det bara att ha tålamod och vänta tills sewelliorna vågar sig fram och äta?
        Något mer tips?

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #5
          Tycker du ska fortsätta med tabletterna och ha tålamod, har du en magnet och tabletterna är stora så sätt fast en där, men som sagt dela alla som ska till botten i många delar, mina sewellior är ganska kaxiga så dom bråkar med ancistrusarna om vem som ska äta även räkorna.
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Det är tyvär ganska vanligt att suggrönlingar som Sewellia svälter ihjäl i akvarium. De har svårt att hävda sig vid maten mot mer framfusiga fiskar. Gör så gott du kan.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • firren_99
              • September 2009
              • 237

              #7
              tack för svaren=)
              Tyvärr räknas nog mina pakistanbotior som mycket framfusiga fiskar, dom är kungar i akvariet. Alltid först vid tabletterna, den största brukar till och med ta en av tabletterna i munnen och simma iväg
              Jag fortsätter med att dela tabletterna ett tag till, men vad ska jag ha som "plan B"
              Senast redigerad av firren_99; 05 December 2010, 16:40.

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                #8
                Vet inte om detta funkar men sätt i en håv med tablett i så att dom får suga från utsidan och att dom inte kommer i håven då kan botiorna inte stick iväg med maten. kanske värt att prova.
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                • lasselothar
                  • September 2010
                  • 59

                  #9
                  bra fråga, bra tråd! Har kämpat med mina sewillior och fick lösningen genom den här tråden. Trodde att det var miljön som gjorde att de blev slöare o slöare och att en av mina 4 dog. Ändrade temp, ökade cikulation, fixade med stenar....tills jag läste den här tråden och började "gödsla" med algtabletter, ärtor, broccoli och sjunkande granulat. Mina 3 återstående har nu piggat på sig och slåss om revir och mat igen. Skönt!
                  Det är inte alltid så lätt att tolka råd som "ge lite mat", hoppa gärna över någon dag", "de flesta fiskar dör av övermatning"...osv. Jag är nu helt övertygad om att min Sewillia dog av svält. Man skulle kunna säga okunskap. Jag trodde att min generösa algodling + spillror från överblivet fling o frysfoder efter att barber o danior tagit sitt var nog. Det var det inte.
                  Nu slåss de med mina 3 Garra Flavatra igen (och blir lurade, i mitt välplanterade kar) men är klart på gång.
                  Hoppas att du hittar ett sätt att mata och lycka till med dina firren! MVH/Lasse
                  Senast redigerad av lasselothar; 05 December 2010, 21:17.

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    • July 2010
                    • 1072

                    #10
                    Sewellia är inga tuffa fiskar, i relation till många andra arter. Enig med Mike. De hör hemma i ett kar där de inte behöver konkurrera om käket. Mina erfarenheter av dem är att de visst käkar alger, men inte särdeles bra. De rensar t ex inte ett kar som en Ancistrus. När det gäller matningen så tycker jag inte jag har sett att de går på algtabletter särdeles aktivt, inte heller grönsaker. Själv har jag fått dem att funka genom att dels placera dem med "rätt" sällskap (fisk som inte är särdeles snabba på maten och tar lång tid på sig att äta) och dels mata punktvis med frysfoder (främst vuxen artemia, röda mygg är jag allergisk mot). Jag förbereder frysfodret först, tinar upp t ex några kuber artemia. Väl upptinade suger jag upp dem med en medicinspruta från Apoteket, som jag monterat en luftslang på. Matar sedan med torrfoder för att dra undan övrig fisk i burken, och sprutar sedan ned frysfodret precis framför Sewellian. Enligt mig är de rätt svåra fiskar i en sällskapsburk, skulle tom säga olämpliga. Artakvarium är det bästa, enligt mig.

                    Hilsen,

                    /P
                    Bara döda fiskar flyta medströms

                    Kommentar

                    • firren_99
                      • September 2009
                      • 237

                      #11
                      Mina sewellior är fortfarande ganska pigga, men de har blivit slöare. dom äter inte heller.
                      Ska jag prova att "bombmata" med ärtor och tabetter, eller är det stor risk jag får nitrit?
                      Har som sagt inget fryst hemma nu. Har inte heller någonstans att flytta pakistanerna.
                      Det ser faktiskt nästan omöjligt ut för sewelliorna att nå maten, men jag fortsätter med tabletterna.
                      När de små pakistanbotiorna var nya var jag faktiskt orolig för att dom inte fick i sig tillräckligt med mat

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        #12
                        Det tar lite tid för det mesta men det går när de lärt sig. Hos mig har de fått spirulina-, mix- och animaliskatabletter i kombination med broccoli, hyfsat snabbsjunkande fling-/granulatfoder (ex tetra pro) och Tetra FreshDelica. Jag rekommenderar FreshDelica starkt då den geléaktiga massan sjunker snabbt i större bitar.

                        Mina har alltid ätit alger i mängder så ge de lite tid och "lär" de äta alger genom att inte mata hela tiden.

                        Ursprungligen postat av Azur
                        Det är tyvär ganska vanligt att suggrönlingar som Sewellia svälter ihjäl i akvarium. De har svårt att hävda sig vid maten mot mer framfusiga fiskar. Gör så gott du kan.
                        Då undrar jag vad jag hr köpt för Sewellior? De är nämligen de enda någonsin fiskarna som klarat att kasta sig framför och putta bort långsträckta pansarmalarna vid matningen.
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • firren_99
                          • September 2009
                          • 237

                          #13
                          Nu har jag matat och ALLA SEWELLIORNA ÅT Jag matade med tabletter (många 5 st).
                          Dom är superpigga nu! Äntligen! tack för alla bra svar oxå

                          Kommentar

                          • Miliimli
                            • March 2010
                            • 2457

                            #14
                            Ursprungligen postat av VisualDarkness
                            Då undrar jag vad jag hr köpt för Sewellior? De är nämligen de enda någonsin fiskarna som klarat att kasta sig framför och putta bort långsträckta pansarmalarna vid matningen.
                            Mina sewellior är också bra på att ta för sig! Hur många bitar man än delar algtabletterna i så ska ju ändå sewelliorna och ALLA zebrafiskar äta från samma bit... Men mina sewellior jagar nog bara glatt iväg zebrorna när de börjar bli allt för närgågna

                            Kommentar

                            • lasselothar
                              • September 2010
                              • 59

                              #15
                              Kämpar fortfarande med mina 3 sewillior. Prövade att mata rejält sent igår för att helt hoppa över matningen idag. Taktiken var att 10 st små danior först skulle få äta sig trötta på flingfoder (vilket dom gjorde) tillsammans med 14 stycken fembandsbarber. Därefter lade jag i en nypa sjunkande granulat som också delvis åts upp av ovanstående men också hann sjunka till botten. Fyllde på med en kub finhackad fryst artemia + en kub cyklops efter att mina två stora innerfilter hade stängts av. Borde blivit en härlig matmatta att äta för hungriga sewillior.
                              Har dessutom 3 Garra Flavatra som äter allt som rör sig.
                              Tänkte mig ha 3 pigga Sewillior idag men tycker inte att det ser ut så. Fråga:
                              Är det någon av er som har sewillior som kör med co2?
                              Jag har en liten mäskpump som går vilket självklart inte gynnar syresättningen i karet (vilken Sewilliorna är beroende av). Å andra sidan har jag mycket växter som borde syresätta vattnet rejält + hyffsad cikulation (ett Fluval 4U 1000l/h som är inställd på mittenläget dvs bra cikulation mellan yta o botten men även ytan blir hyffsat piskad. Ett okänt typ 1000l/h som ligger på botten och skapar strömmande vatten över skifferstenar. Ett typ 350 l/h som piskar ytan i motsatt hörn från Fluvalfiltret. Troligen gör ytcirkulationen att jag inte får så stor effetkt av co2 pumpen men det har jag ju såklart ingen koll på. Karet är på 200 liter.
                              Kan det vara bristfällig syresättning/co2 som gör att Sewilliorna blir slöa?
                              Alger har jag så det räcker åt alla och Sewilliorna äter i pigga stunder en del av dessa. Tacksam för hjälp.
                              MVH/Lasse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...