Flerdagsfoder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lindsey80
    • October 2010
    • 56

    Flerdagsfoder

    Jag undrar vad det finns för olika sorters flerdagsfoder som funkar till mina fiskar. Jag provade att stoppa in en pellets av sorten TetraMin Weekend, men mina fiskar såg inte ut att gilla den. Detta då hela pelletsen var kvar då jag kom hem fyra dagar senare. Det enda som hänt var att pelletsen fått massa vitt trådliknande ludd runt sig.

    Sen undrar jag också (vilket förmodligen inte tillhör denna rubrik) vad för sorts slamsugare folk pratar om för att ta upp rester på botten? Istället för att behöva lyfta ur allt vatten varenda gång och skölja ur akvariet.

    Tack på förhand.

    P.S. Jag har 5st guppys, 1 black molly, 1 gul black molly, 1 gul/svart black molly och 1 knorrmal.
  • KORSARKOFF
    • August 2010
    • 327

    #2
    Ursprungligen postat av lindsey80
    Sen undrar jag också (vilket förmodligen inte tillhör denna rubrik) vad för sorts slamsugare folk pratar om för att ta upp rester på botten? Istället för att behöva lyfta ur allt vatten varenda gång och skölja ur akvariet.

    40L Yngel
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=694
    240L Sällskap
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=680

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      okej. helgfoder kan du strunta i. fiskarna klarar sig lätt en vecka utan mat.

      menar du att du tar ut allt vatten o spolar sanden?? big mistake!
      det ska du aldrig göra. i sanden och i filtret så bildas viktiga bakterier som bryter ner skadliga ämnen som nitrit o amoniak. samma sak med filtret. det ska du BARA rengöra när det markant tappar flöde. o då bara skölja av det värsta gojset.

      men för att svara på din fråga så är det en slamsugar-hävert. tex en sån här


      det är en cylinder med en slang. när vattnet sugs ut så kör man ner den i botten o då virvlar sanden upp i den o men följer inte med ut men det gör all skit.

      personligen så slamsuger jag aldrig nått av mina kar. har bra städpatruller iform av snäckor som tar hand om all skit och karen är i bra balans

      Kommentar

      • lindsey80
        • October 2010
        • 56

        #4
        Ang rengöring

        Ursprungligen postat av hannesc
        okej. helgfoder kan du strunta i. fiskarna klarar sig lätt en vecka utan mat.

        menar du att du tar ut allt vatten o spolar sanden?? big mistake!
        det ska du aldrig göra. i sanden och i filtret så bildas viktiga bakterier som bryter ner skadliga ämnen som nitrit o amoniak. samma sak med filtret. det ska du BARA rengöra när det markant tappar flöde. o då bara skölja av det värsta gojset.

        men för att svara på din fråga så är det en slamsugar-hävert. tex en sån här


        det är en cylinder med en slang. när vattnet sugs ut så kör man ner den i botten o då virvlar sanden upp i den o men följer inte med ut men det gör all skit.

        personligen så slamsuger jag aldrig nått av mina kar. har bra städpatruller iform av snäckor som tar hand om all skit och karen är i bra balans
        Jag tänkte närmast på när jag ska utomlands nästa år och kommer vara borta närmare 3 veckor.

        Skäms över mitt misstag angående rengöring av akvariet. Men jag trodde inte det var bra med alla foderrester, smuts och avföring som låg mellan alla grusstenar på botten. Hur ofta ska man då tömma vattnet i akvariet? Nu har jag bytt unge 1/4 varje vecka och bytt allt vatten och sköljt bort allt skräp ca varannan vecka.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av lindsey80
          Jag tänkte närmast på när jag ska utomlands nästa år och kommer vara borta närmare 3 veckor.

          Skäms över mitt misstag angående rengöring av akvariet. Men jag trodde inte det var bra med alla foderrester, smuts och avföring som låg mellan alla grusstenar på botten. Hur ofta ska man då tömma vattnet i akvariet? Nu har jag bytt unge 1/4 varje vecka och bytt allt vatten och sköljt bort allt skräp ca varannan vecka.
          Om man har ett bra filter och inte lägger i för mycket mat så blir det inte en massa foderrester på botten. Du gör något grundlägghande fel vid din skötsel.

          Under 14 dagar så klarar sig fiskarna utan problem utan mat. Vid längre perioder så är en bra foderautomat (som man testat in noggrant i förväg) det bästa
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Narien
            • August 2010
            • 181

            #6
            1/4 i veckan är fullt acceptabelt förutsatt att akvariet är hyffsat normalt (inte överbefolkat). Rensa botten bör du inte göra oftare än "sällan". Vad jag läst här på zoopet verkar det vara många som aldrig gör det. Om du stör dig på att det syns framförallt i framkanten av akvariet så kan du ju rensa enbart där (så inte bajs osv syns genom glaset). Växter göds av det för övrigt. I kort, slamsug bara där skiten stör dig, för den stör med största sannolikhet inte fiskarna.

            Min skötsel av mitt 40liters akvarie: byter 10 liter 2 ggr i veckan, använde tidigare en slamhävert i de öppnare delarna av karet (där inga växter fanns), nu har jag dock växter lite varstans samt en yngelkassen som blir skitigt, så de senaste två veckorna ungefär har jag enbart rengjort yngelkassens botten, inte själva karet.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              som flera säger här. ca 30% 1 gånmg i veckan. vattenbyte asså.
              spola aldrig ur.

              gärna lite info om ditt kar
              hur många liter?
              vad har du för filter?

              Kommentar

              • Miliimli
                • March 2010
                • 2457

                #8
                Ja ta aldrig bort allt vatten för att städa! Då blir ju karet i princip nystartat varannan vecka. Byt istället c 25-30% per vecka, folk gör lite olika beroende på storlek på sina kar och liknande. Ligger det mycket skit på botten som stör dig så använd en slamsugare/hävert till att få bort det i samband med vattenbyte. (om du matar lagom lite och har tillräckligt stort filter så borde det inte finnas nämnvärt att ta bort)

                Kommentar

                • lindsey80
                  • October 2010
                  • 56

                  #9
                  Akvariet är ca 54l. Vet ej exakt måttet och de visste inte i butik heller.
                  Det följde med en filterpump, som heter Aquaelmin, 400l/h. Har även med någon slags värmestav också av märket Aquael.
                  Jag matar med Tetra Rubin flingfoder, då fiskarna ratar kulorna jag provat. Trots att de är i lagom storlek enligt butiken, dvs inte större än ögonen. Antar att jag matar dom för ofta, några pyttesmå nypor om dagen. Släcker ner helt under natten.
                  Ni får gärna dumförklara mig nu, jag är bara brutalt ärlig, för att kunna få bästa möjliga hjälp att göra rätt framöver =O).
                  Som sagt tidigare så inrymmer akvariet totalt 9 fiskar, varav malen funderar jag på att sälja/ge bort om det så skulle bli nödvändigt, då jag fick veta att de gärna äter upp de små fiskarna.

                  Kommentar

                  • KORSARKOFF
                    • August 2010
                    • 327

                    #10
                    Här kan du lätt räkna ut volymen...

                    Räkna ut volymen av ett visst föremål, tex en kub eller cylinder.
                    40L Yngel
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=694
                    240L Sällskap
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=680

                    Kommentar

                    • KORSARKOFF
                      • August 2010
                      • 327

                      #11
                      Vad är det för knorrmal?

                      Agamyxis pectinifrons Prickig knorrmal (äter småfisk)
                      Amblydoras hancockii Hancock´s knorrmal, marmorerad knorrmal (äter småfisk)
                      Bunocephalus verrucosus Knölhuvad banjomal, knorrmal (äter inte småfisk)
                      40L Yngel
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=694
                      240L Sällskap
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=680

                      Kommentar

                      • Miliimli
                        • March 2010
                        • 2457

                        #12
                        Ursprungligen postat av hannesc
                        som flera säger här. ca 30% 1 gånmg i veckan. vattenbyte asså.
                        spola aldrig ur.

                        gärna lite info om ditt kar
                        hur många liter?
                        vad har du för filter?

                        Hur i hel... kan du vara så snabb?? Du hade inte svart när jag började skriva!! :P

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          superman milimli :P ne man jag kollar hela tiden under " nya inlägg" trycker på den typ hela tiden o ser så fort nått hänt:P

                          lindsey:
                          här dumförklaras inte :P vi hjälper dig jättegärna att bli en bättre akvarist.
                          läs den här tråden. väldigt viktig o nyttig information till nybörjare

                          Kommentar

                          • DaRe

                            • June 2009
                            • 2227

                            #14
                            Det är inte lätt med akvarier. Det finns en hel del nyttigt att läsa här på siten om uppstart. Det lönar sig verkligen att ta sig tid att läsa lite om akvariet.

                            En sakt som är viktig att någorlunda förstå är vad som händer med fiskarnas avföring i akvariet. all mat du matar gå igenom en cykel där fisken och sedan olika bakterier och växter hänger samman.
                            Det förlopp som beskriver detta brukar kallas nitrifikationscykeln:
                            Protein-> ammoniak(Ammonium)->Nitrit->Nitrat

                            Det finns bakterier som ser till att denna omvandling sker och dessa brukar de flesta benämna "goda" bakterier. Det är viktigt att gynna dessa goda bakterier.

                            Söker du på detta hittar du massor av tips, men generellt tar det 4-5 veckor innan "goda bakterier bildats.

                            Grundprincipen är att den avföring som fiskarna avger består av ammoniak/ammonium och detta är giftigt för fiskarna. Det är främst protein som genererar dessa avfallsprodukter och det går att räkna ut på ett ungefär hur mycket nitrat som protein i maten genererar. Ammoniaken bryts ned till nitrit som sedan bryts ned till nitrat. Det är olika bakterier som bryter ned i dessa steg och det tar ett tag innan det byggts upp tillräcklig mängd bakterier för att bryta ned till nitrat tillräckligt fort. Denna tid process tar c:a 4 veckor och du kan läsa mer om den här:
                            http://www.bestfish.com/newtank3.html
                            http://213.180.95.58/artikelarkiv/cb...r=8806&lopnr=2
                            http://sll.bibul.slu.se/html/sll/slu...RV24/TRV24.HTM
                            http://www.nyttgrepp.se/akvarie.html


                            Även nitratet är skadligt i stora mängder och ett av huvudskälen till vattenbyten är att reducera nitratet.

                            Andra tips som är bra att tänka på som gynnar dessa bakterier:
                            • Mata försiktigt under dessa 4 veckor. När väl det finns ett bakteriebestånd så anpassar det sig ganska snabbt till ändrade förhållanden
                            • Byt vatten varje vecka 30%. Alltid.
                            • Rengör filter endast vid markant minskat flöde och en fördel är att göra denna rengöring i akvarievatten i en hink. kranvatten innehåller ofta klor alt kloraminer som dödar de goda bakterierna
                            • Plantera många snabbväxande växter som tar upp nitrat och i min mening är bra för vattenkvaliteten under de första månaderna och motverkar alger. Alla håller inte med om detta
                            • Rengör gruset försiktigt så att de goda bakterier som finns där inte sugs bort.
                            • När du byter vatten så spolar du i nytt vatten och om det är kommunalt vatten så finns klor eller kloraminer i detta. Detta klor är till för att ta bort skadliga bakterier, men det dödar/minskar alla bakterier, även de goda du har i akvariet. Det kan också vara skadligt för dins fiskar. Därför kan det vara bra att använda vattenberdingsmedel som mtar bort dessa skadliga ämnen. ett bra exempel på detta är easy life eller happy life.
                            • Mata väldigt lite, inte mer än det fiskarna äter upp på 1-2 minuter. 2ggr per dag.

                            Om du ändå får nitrit så kan du lägga i salt i karet som gör att fiskarna inte påverkas lika mycket av nitriten.

                            Om du har problem med alger (vilka de flesta akvarieägare har skulle jag rekommendera att:
                            • Plantera många snabbväxande växter och gynna dessa på olika sätt
                            • Skaffa bra lysrör det gynnar växterna så de vinner över algerna
                            • Eventuellt: Skaffa reflektorer
                            • Eventuellt: Skaffa gödningsmedel för växterna
                            • Skaffa algätare: Finns de som passar din akvariestorlek. Otocinclus, sewelia och andra grönlingar som man kan ha i små akvarier
                            • Skaffa en bra rakbladsskrapa så du kan skrapa framrutan

                            Tja,

                            det kan väl räcka denna gång.
                            Checking out...

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              #15
                              Ursprungligen postat av Miliimli
                              Hur i hel... kan du vara så snabb?? Du hade inte svart när jag började skriva!! :P
                              Han har färdiga svar som han bara klistrar in

                              nä, bara skoja, du är så duktig på att hjälpa till
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...