Mygglarver. Röda, vita, svarta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vargsyster
    • January 2010
    • 55

    #31
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Nja, artikeln har funnits här allsedan starten fram till denna sekund och någon gång under denna period har du väl kollat på Zoopet

    Men skämt åsido - det är faktiskt som så att säkert hälften av alla frågor som ställs i Zoopets forum tas upp i zoopets artiklar så jag kan verkligen rekommendera alla att läsa igenom dessa artiklar. Där finns verkligen mycket baskunskap som man kan ha nytta av när man sedan går vidare i sitt frågande i forumet.
    Jag har inte varit medlem så länge så att jag har hunnit kolla igenom alla delar av hemsidan, men det var ett bra tips så det ska jag absolut göra

    Kommentar

    • Fridas
      • September 2007
      • 629

      #32
      Ursprungligen postat av Azur
      Problemet med frysta röda mygglarver som fiskfoder är enligt mig inte alls mygglarverna i sig, eller ens hur de odlats, utan hur mygglarverna hanterats efter insamling. Min åsikt är att frysta röda mygglarver har hunnit ruttna, antingen innan infrysning eller genom omfrysning, och att de problem man ofta ser efter utfordring med röda mygglarver beror på matförgiftning.
      Men då kan det ju också vara så att olika tillverkare/fabrikat har olika hantering när det kommer till frysfoder. Om det bara är själva hanteringen så går ju alla frysfoder bort, för det lär väl i sådana fall inte bara vara de röda som fryses om eller ruttnar under processen före försäljning. Jag tycker att det skiljer markant i kvalitet mellan olika märken. Fina fisken exempelvis tycker jag personligen är rena dyngan oavsett vilken ”art” man köper (svarta, röda, Vita, Dafner, Mysis etc) eftersom det bara blir ett dammoln i karet när man matar med deras frysfoder. Inte en enda larv är intakt och tinar man upp en fryst kub i ett glas med kallt vatten är snart hela glasets innehåll en enda sörja av något som inte ens går att identifiera. Däremot har jag bara goda erfarenheter av Akvarietekniks och Frozen Fish Foods sortiment som dessutom är tvättade och sägs (av dem i alla fall) vara hurtigt frysta efter att det tagits upp från odlingen, vilket också visar sig när man tinar dem: hela larver utan missfärgningar och söndertrasade larvdelar.

      Just när det kommer till kvalitet så tror jag att man får det man betalar för och går helt efter devisen: ser det ut som skit är det förmodligen skit och vice versa.
      ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

      Kommentar

      • Fridas
        • September 2007
        • 629

        #33
        Ursprungligen postat av Azur
        Insektshemoglobin är en helt annan molekyl än mänskligt hemoglobin.
        Fast hemoglobin är väl ett protein uppbyggt av en stor mängd molekyler, med kapacitet att binda till sig både syrgas- och koldioxidmolekyler.
        ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #34
          Ursprungligen postat av Fridas
          Men då kan det ju också vara så att olika tillverkare/fabrikat har olika hantering när det kommer till frysfoder.
          Ja, alla mina dåliga erfarenheter vad gäller döda fiskar har varit med Fina Fiskens frysta röda mygg. Jag har vid ett tillfälle testat Åleds och det gick bra, men en gång är ingen gång.

          Allergirisken är förmodligen lika stor oavsett märke.

          Ursprungligen postat av Fridas
          Fast hemoglobin är väl ett protein uppbyggt av en stor mängd molekyler, med kapacitet att binda till sig både syrgas- och koldioxidmolekyler.
          Ja, fast insektshemoglobin har alltså helt annan struktur och uppbyggnad än ryggradsdjurs hemoglobin. Citerar Wikipedia:
          "A variety of oxygen-transport and -binding proteins exist in organisms throughout the animal and plant kingdoms. Organisms including bacteria, protozoans, and fungi all have hemoglobin-like proteins whose known and predicted roles include the reversible binding of gaseous ligands. Since many of these proteins contain globins and the heme moiety (iron in a flat porphyrin support), they are often called hemoglobins, even if their overall tertiary structure is very different from that of vertebrate hemoglobin."

          "Hemoglobin" är alltså snarare namnet på en funktion än på ett protein. Insektshemoglobin är en mycket mindre molekyl än ryggradsdjurs-hemoglobin, och cirkulerar fritt i blodet istället för att vara associerat med speciella celler som hos oss.
          Senast redigerad av Azur; 24 September 2010, 23:24.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          Arbetssätt...