Mygglarver. Röda, vita, svarta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Tycker du låter som en reklamannons när du skriver
    Håll dig till att bara kommentera innehållet istället. Tycker inte det är så trevligt att påpeka HUR folk skriver på ett forum, det har ju inte med ämnet att göra och det syftar bara till att vara elak.

    De tre största zoobutikerna i Gävleborg (om inte fler) säljer nu mer bara frysfoder i blisterförpackningar så jag antar att försäljningen går ganska väl idag i alla fall. Lär nog inte försvinna i första taget, som tur är Och jag kommer att fortsätta handla och föda mina fiskar med dessa så länge jag inte får någon riktig fakta på att det står så illa till med dem som folk påstår. Att det är allergiframkallande hos vissa tror jag säkert, men att de skulle vara skadliga för fiskar vill jag gärna se bevis på innan jag anammar, av den enkla anledningen att mina fiskar verkar må bra av det och jag har matat med det i flera år nu, inte som huvudfoder men som tillskott.
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

    Kommentar

    • Fridas
      • September 2007
      • 629

      #17
      En annan sak jag faktiskt funderat en del på (när vi ändå är inne på den röda myggan och dess för och nackdelar) är huruvida hemoglobinet är orsaken till de allergiska reaktionerna. Att dessa röda mygglarver ger reaktioner säger jag inget om, men är det verkligen hemoglobinet i sig som är boven. Människokroppen (eller rättare sagt blodet) innehåller generellt 150-170g hemoglobin per liter blod vilket utgör ca 6,5% av blodvikten. Utan hemoglobin skulle vi inte kunna syresätta våra inre organ, muskler och vävnader och vi skulle inte heller kunna frigöra samma vävnader från koldioxid. Hur kan man då vara allergisk mot ett ämne som flyter i så hög koncentration i kroppens blodomlopp och som varje levande människa är beroende av för överlevnaden?

      Är det så att myggans hemoglobin på något sätt skiljer sig från vårat och i sådana fall hur? Efter gediget letande på internet så kan jag inte se att proteinet hemoglobin hos djur och människor är annorlunda på något vis, utan att det snarare är detsamma till struktur och molekylära uppbyggnad. Eller binder myggans hemoglobin något annat ämne som är orsaken till de allergiska reaktionerna?
      ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av Fridas
        Att det är allergiframkallande hos vissa tror jag säkert, men att de skulle vara skadliga för fiskar vill jag gärna se bevis på innan jag anammar, av den enkla anledningen att mina fiskar verkar må bra av det och jag har matat med det i flera år nu, inte som huvudfoder men som tillskott.
        Du läste nog inte vad jag skrev - dvs att det finns i stort sett inga vetenskapliga undersökningar på foder för akvariefiskar och därför kan man inte bevisa vare sig det ena eller det andra. Varför lägger du då inte fram bevis på att det är bra för fisk
        Du skriver att det ger bra färger - vilket ämne är det i röda mygg som ger bra färger.

        Jag har som sagt motsatt erfarenhet än vad du har - röda mygg ger vissa fiskar problem. Min erfarenhet är baserat på att jag har sålt några containrar med mygg, jag har drivit europas största akvarieaffär.

        Men självklart är det inte heller mina påstående något bevis och det är upp till var och en att själv ta ställning.

        Ett vetenskapliga baserat fakta finns dock
        nämligen att röda mygg är starkt allergiframkallande och att man därför bör undvika det.

        Sedan är det väl rätt allmänt accepterat att
        herbivora arter från alkaliskt vatten får problem vid matning med röda mygg
        risken är störst för kontaktallergier och därför bör man använda handskar vid matning och/eller använda blister så man inte behöver röra fodret samt tvätta händerna efteråt (dvs ungefär det som du skrev)
        dock skall sägas att det för vissa räcker att röda mygglarver finns i/har funnits i rummet för att man skall få allergiproblem
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Tobbe R
          • May 2009
          • 654

          #19
          Ursprungligen postat av Fridas
          En annan sak jag faktiskt funderat en del på (när vi ändå är inne på den röda myggan och dess för och nackdelar) är huruvida hemoglobinet är orsaken till de allergiska reaktionerna. Att dessa röda mygglarver ger reaktioner säger jag inget om, men är det verkligen hemoglobinet i sig som är boven. Människokroppen (eller rättare sagt blodet) innehåller generellt 150-170g hemoglobin per liter blod vilket utgör ca 6,5% av blodvikten. Utan hemoglobin skulle vi inte kunna syresätta våra inre organ, muskler och vävnader och vi skulle inte heller kunna frigöra samma vävnader från koldioxid. Hur kan man då vara allergisk mot ett ämne som flyter i så hög koncentration i kroppens blodomlopp och som varje levande människa är beroende av för överlevnaden?

          Är det så att myggans hemoglobin på något sätt skiljer sig från vårat och i sådana fall hur? Efter gediget letande på internet så kan jag inte se att proteinet hemoglobin hos djur och människor är annorlunda på något vis, utan att det snarare är detsamma till struktur och molekylära uppbyggnad. Eller binder myggans hemoglobin något annat ämne som är orsaken till de allergiska reaktionerna?
          Tyvärr är dina antaganden helt fel, det är hemoglobinet som är boven i dramat. Det gäller att veta var man ska söka om man ska förlita sig på internet.

          Se t.ex amerikanska PubMed:
          Chironomidae larvae and midges cause allergic reactions in approximately 20 percent of exposed people; predominantly aquarists using insect larvae as fish food and environmentally exposed subjects living in areas abounding in water are affected. Our studies include 642 subjects of whom 205 are aquar …


          Tobbe

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Jag själv använder nästan enbart torrfoder, men kompletterar ibland med lite fryst cyclops - men då inte för att just cyclopsen skulle ha ett högre näringsvärde än t.ex. mygglarverna utan för att det ger fiskarna en bra färg (förstärker rött).
            när man föder upp yngel, då är det alltså bättre att enbart ha torrfoder, och inte ge levande och fryst alls (eller om det kvittar) ? jag tänker då på näringsinnehållet och vitaminer.

            det står ju ofta att det är bra att ge ynglen levande foder för dom växer snabbt på det.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Ursprungligen postat av Flaxss
              när man föder upp yngel, då är det alltså bättre att enbart ha torrfoder, och inte ge levande och fryst alls (eller om det kvittar) ? jag tänker då på näringsinnehållet och vitaminer.

              det står ju ofta att det är bra att ge ynglen levande foder för dom växer snabbt på det.
              Till små yngel tycker jag att nykläckt artemia är bra. det ger dels bra färger på fisken och det är ett levande foder som simmar hela tiden - vilket innebär att fiskarna kan äta hela tiden.
              Så den allra första tiden så är nykläckt artemia ett suveränt foder även om det kanske i sig inte är så näringsrikt som torrfoder.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Tobbe R
                • May 2009
                • 654

                #22
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Till små yngel tycker jag att nykläckt artemia är bra. det ger dels bra färger på fisken och det är ett levande foder som simmar hela tiden - vilket innebär att fiskarna kan äta hela tiden.
                Så den allra första tiden så är nykläckt artemia ett suveränt foder även om det kanske i sig inte är så näringsrikt som torrfoder.
                Det gjordes en del försök på Umeå Universitet på 90-talet på lax, eller möjligen laxöring, då man testade tillsats av levande foder. Yngel utfodrades med det bästa laxfoder som gick att köpa. Till en del av fiskarna gavs också en liten tillsats av maggots, ca 5% av näringsvärdet. Resultatet blev häpnadsväckande, för yngel från odlad lax blev tillväxttakten fördubblad med levandetillsats. För yngel från vildfångad lax blev tillväxttakten fyrdubblad med tillsats av levandefoder.
                Möjligen är man bättre på torrfoder idag än vad man var då, men jag tror knappast att samma resurser läggs ner på utveckling av foder till akvariefisk som till kommersiell fiskodling. Torrfoder är av god kvalité idag men levandefoder är också viktigt.
                Tobbe

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Ursprungligen postat av Tobbe R
                  Det gjordes en del försök på Umeå Universitet på 90-talet på lax, eller möjligen laxöring, då man testade tillsats av levande foder. Yngel utfodrades med det bästa laxfoder som gick att köpa. Till en del av fiskarna gavs också en liten tillsats av maggots, ca 5% av näringsvärdet. Resultatet blev häpnadsväckande, för yngel från odlad lax blev tillväxttakten fördubblad med levandetillsats. För yngel från vildfångad lax blev tillväxttakten fyrdubblad med tillsats av levandefoder.
                  Möjligen är man bättre på torrfoder idag än vad man var då, men jag tror knappast att samma resurser läggs ner på utveckling av foder till akvariefisk som till kommersiell fiskodling. Torrfoder är av god kvalité idag men levandefoder är också viktigt.
                  Tobbe
                  Som jag skrev så är en del levandefoder riktigt bra till små yngel och de flesta professionella odlare kläcker artemia eftersom de kan äta av det hela tiden.
                  Maggot är ett väldigt fett foder så de kan jag tänka mig är bra om man vill ha en hög tillväxttakt för fiskar som skall dras så snabbt som möjligt till slaktstorlek.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Fridas
                    • September 2007
                    • 629

                    #24
                    Mina Hemichromis lifalili exempelvis sätter alltid lekdräkt så snart jag matat med röda mygg eftersom de rödan myggen i sig stimulerar till lek, och vid leken är de röda och fina. Lika så Geophagus brasiliensis, som bara någon halvtimme efter mat visar upp lekbeteende och starka fina färger och färgskiftningar. Jag personligen tror helt och hållet på att bra foder och foder som får fiskar att må bra stimulerar till detta även om fodret i sig inte innehåller bevisade ämnen för att öka färgprakten. Om röda mygg nu bara var av ondo så tror jag inte att man skulle se dessa positiva förändringar hos fiskarna och det skulle inte stimulera deras lekbeteende. Dessutom äter de aldrig med så god aptit som när de fått röda mygg, det kan nog många här intyga eftersom många använder det till matvägrande fiskar.

                    Detsamma gäller de grodor jag har, matar jag med svarta mygg, vita mygg, rå torsk, artemia, små delade räkbitar eller torrfoder händer det inte mycket, men så snart de fått en portion röda mygg startar deras nattliga sång i karet och dagar efter flyter det hundratals ägg på ytan.

                    Och nej jag har inte hunnit med allt som du hunnit med än tyvärr, har inte drivit Sveriges största zoobutik eller köpt hem containrar med mygglarver, jag är bara en glad hobbyakvarist, det jag menar är bara att jag inte sett något sjukt hos mina fiskar eller några negativa värden på vattnet som gör att jag kan relatera till att det skulle vara dåligt för dem, eller då heller känner det nödvändigt att helt ta bort dem ur foderstaten.

                    Det jag undrar är hur de som upplevt negativa effekter av dem (förutom den allergena aspekten) sett det på sina fiskar och i sitt vatten? Vilka sjukdomar eller åkommor har uppträtt? Kanske ändrar jag mig om jag får veta hur det ligger till och vilka risker som föreligger. Självklart kan jag inte bevisa att de är ofarliga för alla fiskar eller ett bra foder för alla (jag påstår inte ens det, säger bara att mina fiskar verkar må bra av att få det med jämna mellanrum) och bevisbördan tycker jag faktiskt ligger mer på den som säger att det är skadligt och vill fälla istället för den som är skeptiker och har goda erfarenheter av det.

                    Ursprungligen postat av Tobbe R
                    Tyvärr är dina antaganden helt fel, det är hemoglobinet som är boven i dramat. Det gäller att veta var man ska söka om man ska förlita sig på internet.
                    Se t.ex amerikanska PubMed:
                    Chironomidae larvae and midges cause allergic reactions in approximately 20 percent of exposed people; predominantly aquarists using insect larvae as fish food and environmentally exposed subjects living in areas abounding in water are affected. Our studies include 642 subjects of whom 205 are aquar …

                    Tobbe
                    Jag säger inte att det inte är det, utan undrar mer hur det kan vara så när blodet består av 6,5% hemoglobin. Jag får inte ihop det, och just den artikeln du skickade är ju tyvärr bara en studie och inte något bevis. I en annan studie av samma forskarlag konstaterade man ju dessutom att 40% av testpersonerna också visade allergi mot Cr. sylvestris som inte ens innehåller något hemoglobin.

                    Att de orsakar allergi mosätter jag mig inte alls, men att det skulle vara just hemoglobinet förstår jag inte, om det inte nu är så att det är molekylärt uppbyggt på annat sätt än människans och andra djurs, och det är ju det jag skulle vilja få svar på i sådana fall. Levande mygg kan ställa till med mycket plåga för en myggallergiker utan att myggan för den delen ens innehåller hemoglobin, just därför undrar jag hur det står till med detta, och om det inte kan vara något annat ät just detta protein som skapar allergi.

                    Det vore verkligen perfekt om det forskades mer om detta, inte bara för akvarister som vill utfodra säkert, utan kanske främst för alla dem som lider av allergier. Dessa frysta fodermygglarver kan man ju undvika bara genom att inte inhandla dem, men sedan finns de ju i ett hundratal arter vilt bara i Sverige (dock inte bara av den röda varianten), och det är svårt att alltid styra vart man befinner sig och inte och hur man undviker kontakt med dem, för jag antar att de vilda levande exemplaren är lika allergena som de frysta för en allergiker.
                    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      • June 2002
                      • 2952

                      #25
                      Även för yngel är en varierad kost det bästa om int det allra bästa. Nykläckt är ett kanonfoder som triggar de flesta små däremot är det kalciumfattigt så ett komplement med dafnier o cyclops är bra.
                      När det gäller fett så behöver strömlevande fisk mer av det Därav håller laxpellets en fetthalt av ca kring 20% Forell 12% torsk hälleflundra 6-7 %. Jag matar enbart med frysfoder från 3F de har också en bra tabell som visar på innehåll. http://www.3fvisvoer.nl/pageseng/assortiment_en.html
                      Nordiska Diskus Sällskapet
                      Hallandsakvaristerna
                      BAK Gcg Maf NCS

                      Kommentar

                      • Vargsyster
                        • January 2010
                        • 55

                        #26
                        Jag har i alla fall lyckats få fram nu att röda mygg inte ska rekommenderas till ciklider som vill ha allt för alkaliskt vatten. Ett steg närmare på vägen till upplysning :P

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #27
                          Ursprungligen postat av Vargsyster
                          Jag har i alla fall lyckats få fram nu att röda mygg inte ska rekommenderas till ciklider som vill ha allt för alkaliskt vatten. Ett steg närmare på vägen till upplysning :P
                          Och - just det stod ju med i Zoopets basartiklar om foder redan när Zoopet startades för 8 år sedan så det var kanske inte en alltför sensationell upptäckt

                          Fryst foder
                          Det finns en mängd olika varianter av djupfrysta foderdjur som jag ser som bra komplement till torrfodren. Speciellt bra är cyclops som är ett utmärkt foder till små fiskar och till yngel.
                          Det i handeln absolut vanligast förekommande frysfodret är röda mygglarver och det är visserligen ett hyfsat komplementfoder till de flesta fiskar. Vi vill dock varna för att ge röda mygglarver till algätande fiskar som lever i vatten med ett högt pH-värde (t.ex. malawi- och tanganyikaciklider). Risken är utomordentligt stor att dessa fiskar blir sjuka.
                          Man bör också tänka på att röda mygglarver orsakar allergier hos människor. Detta sammantaget gör att vi rekommenderar alla att avstå från att använda röda mygglarver.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Vargsyster
                            • January 2010
                            • 55

                            #28
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Och - just det stod ju med i Zoopets basartiklar om foder redan när Zoopet startades för 8 år sedan så det var kanske inte en alltför sensationell upptäckt
                            Synd om mig som inte var här då, men tur att folk fortfarande svarar

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #29
                              Ursprungligen postat av Vargsyster
                              Synd om mig som inte var här då, men tur att folk fortfarande svarar
                              Nja, artikeln har funnits här allsedan starten fram till denna sekund och någon gång under denna period har du väl kollat på Zoopet

                              Men skämt åsido - det är faktiskt som så att säkert hälften av alla frågor som ställs i Zoopets forum tas upp i zoopets artiklar så jag kan verkligen rekommendera alla att läsa igenom dessa artiklar. Där finns verkligen mycket baskunskap som man kan ha nytta av när man sedan går vidare i sitt frågande i forumet.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Azur
                                • March 2003
                                • 12946

                                #30
                                Ursprungligen postat av Fridas
                                En annan sak jag faktiskt funderat en del på (när vi ändå är inne på den röda myggan och dess för och nackdelar) är huruvida hemoglobinet är orsaken till de allergiska reaktionerna. Att dessa röda mygglarver ger reaktioner säger jag inget om, men är det verkligen hemoglobinet i sig som är boven. Människokroppen (eller rättare sagt blodet) innehåller generellt 150-170g hemoglobin
                                Insektshemoglobin är en helt annan molekyl än mänskligt hemoglobin. De har ingenting gemensamt utom namnet. Det är väl belagt att insektshemoglobin är allergiframkallande. Torkade röda mygglarver är f.ö. värre än frysta.

                                Jag har aldrig hört nån hävda att röda mygglarver har lågt näringsinnehåll. Tvärtom har jag sett folk hävda att det är för fett foder för att användas som huvudfoder (vilket jag f.ö. inte håller med om).
                                Att allt naturligt foder har lägre viktprocent proteinhalt än torrfoder är självklart - man jämför ju våtvikt mot torrvikt!

                                Problemet med frysta röda mygglarver som fiskfoder är enligt mig inte alls mygglarverna i sig, eller ens hur de odlats, utan hur mygglarverna hanterats efter insamling. Min åsikt är att frysta röda mygglarver har hunnit ruttna, antingen innan infrysning eller genom omfrysning, och att de problem man ofta ser efter utfordring med röda mygglarver beror på matförgiftning.
                                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...