Rötter - stämmer detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wunder
    • September 2007
    • 315

    #16
    Ursprungligen postat av Lasse
    Personligen är jag emot att använda rötter av vilken sort de månde vara och det av olika orsaker. Läs bara mina tidigare inlägg i andra trådar. Reagerar bara väldigt hårt när du propagerar för något som jag vet brukar sluta med död fisk i 99 % av fallen - men det kanske inte gör något för dig.

    MVH Lasse
    Jag och många andra har goda erfarenheter från att använda svenskt trä i akvarier. Lever vi måhända i parallella universa?
    Nåväl, var och en får väl inreda hur dom vill, men när du påstår att det "brukar sluta med död fisk i 99 % av fallen" så kan du nog räkna med att någon säger emot...

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #17
      Ursprungligen postat av Wunder
      Jag och många andra har goda erfarenheter från att använda svenskt trä i akvarier. Lever vi måhända i parallella universa?
      Nåväl, var och en får väl inreda hur dom vill, men när du påstår att det "brukar sluta med död fisk i 99 % av fallen" så kan du nog räkna med att någon säger emot...
      Redogör gärna för vilka svenska trädslag du använder i dina akvarier.
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Wunder
        • September 2007
        • 315

        #18
        Ursprungligen postat av Gaffel
        Redogör gärna för vilka svenska trädslag du använder i dina akvarier.
        Mina floristikkunskaper är ej längre vad de en gång var, men jag tror att jag i mina nuvarande akvarier har poppel (både grenar och bark) och kokosnöt samt en oidentifierad rot.

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #19
          Ja kokosnöt är en fin svensk rot det håller jag med om. Vad gäller poppel så är det ett av de träslag som anses ha en låg beständighet mot röta - dvs är lätt nedbrytbart. Eftersom du även använder barken så har dina fiskar ingen huvudvärk i alla fall - den lär innehålla rätt så stora kvantiteter av salicylsyra.

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Jag använder inte själv grenar från naturen - har dock testat några gånger under årens lopp (dock självklart aldrig från barrträd) och det har funkat ibland, och gått åt helskotta ibland. Så de rötter jag använder i akvariet är hårt träslag inköpt i akvarieaffärer.

            Däremot använder jag ibland tunna döda kvistar från lövträd och då blir det så liten mängd att det inte gör något när de murknar.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13145

              #21
              Ursprungligen postat av iknor
              Jag har hört nått om att rötter som man tar från naturen är billiga och bra, men de kommer förmultna efter ett tag.

              Rötter från djuraffärer har legat i torvbäddar och kommer därför inte förmultna.

              Stämmer det, eller är det smartast att springa ut till närmsta damm i skogen och köpa glass för pengarna istället? :P
              det enda som stämmer är att de är billiga (om man räknar bort inköp av ny fisk efter att de har dött) och förmultnar snabbt, allt det andra är osant! Gör som ovanstående rekommenderar och en glass har du nog råd att köpa på vägen hem från akvarieaffären i aprilsolen
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                #22
                Vi har tidigare i någon tråd konstaterat att de dyra redmoore rötterna troligtvis är rotstocken till björk.

                Men att det av björk blir en dyr redmoore rot krävs en mosse med björkar som blir drabbad av en istid. Sedan ska det förbli en mosse tills en akvarist, eller affärsman, kommer och gräver upp den

                Så, ja svenska bladträd går bra att använda i akvariet, se bara till att de växte före vår senaste istid
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • olof b
                  • March 2005
                  • 262

                  #23
                  Jag använder massor av framförallt ek i mina akvarier. Jag upplever inga speciella problem med detta. Tidigare har jag även använt tall rötter som legat i torvmosse. På sistonde har jag använt en del äpple också och det verkar också funka bra.

                  Jag har stora grenar, Ihåliga med diameter upp till 17 cm som legat i akvariet i över 6 år. De blir långsamt mindre i takt med att malarna äter upp dem men blir inte mjuka eller ruttnar.
                  Ek avger väl garvsyra för att inte ruttna så snabbt? det är ju i princip samma sak som ekbarksextrakt och detta går ju utmärkt att tillsätta för att sänka PH.

                  De gånger jag direkt märkt problem med trä från naturen har det varit med infusorier som gjort vattnet grumligt. Jag vill gärna höra mer om riskerna med trä från naturen Lasse. Du har ju några års mer erfarenhet än jag och jag lär mig gärna något nytt (orkar dock inte leta igenom alla dina 1200 inlägg). Mina erfarenheter är i vart fall att ekgrenar funkar utmärkt. Jag har till och med gjort en illustrerad guide hur man preparerar dessa:

                  Celebrating 10 years of .xyz - over a decade of innovation! We are beginning the countdown to our decade-iversary! Over ten chapters, journey through a decade of innovation with .xyz. From its ambitious inception to quickly becoming a leader in the domain industry, each press release will unveil a year of .xyz’s history, challenges, and


                  mvh

                  olof
                  Malmö Lund Cycle Chic:
                  http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                  Kommentar

                  Arbetssätt...