Rötter - stämmer detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • iknor
    • February 2009
    • 59

    Rötter - stämmer detta?

    Jag har hört nått om att rötter som man tar från naturen är billiga och bra, men de kommer förmultna efter ett tag.

    Rötter från djuraffärer har legat i torvbäddar och kommer därför inte förmultna.

    Stämmer det, eller är det smartast att springa ut till närmsta damm i skogen och köpa glass för pengarna istället? :P
  • Wunder
    • September 2007
    • 315

    #2
    Min egen erfarenhet är att allt trä, oavsett varifrån det kommer, förmultnar oändligt långsamt i ett akvarium. Så långsamt att det knappast påverkar vattnet.
    Själv har jag både tagit både rötter som legat i vatten samt träbitar från diverse lövträd, och inga av dem tycks ha förmultnat märkbart på över 2 år i akvarierna.
    Jag hade nog köpt glass för pengarna. I akvariebutiker köper jag endast djur då all annan inredning kan plockas gratis ur naturen.

    Kommentar

    • Keibo
      • November 2008
      • 468

      #3
      Du kan för övrigt själv gå ut och hitta vettiga rötter i t.ex. myrar i närheten av där du bor och experimentera själv i hur de ruttnar. Glöm bara inte bort att posta dina resultat
      Mvh. Peter

      500L - Pelarakvarium

      1500L - Under förändring

      Kommentar

      • iknor
        • February 2009
        • 59

        #4
        Jag kom hem klockan 9 igårkväll och cyklade iväg till en damm inne i skogen.
        Lyckades hitta 2 bitar som hade lagom storlek, och fin form.

        Men när jag slängde ner den ena i en kastrull med kokande vatten kom det upp ca 20 vita smala maskar ur roten
        Vågade inte använda de rötterna och slängde dom

        Kommentar

        • Keibo
          • November 2008
          • 468

          #5
          Tror du att de legat länge i sjön? Är de från lövträd? Är sjön långt från bebyggelse? Om de är relativt färska är de lite mer riskabla. Om sjön ligger mitt inne i stan så kan dett finnas gifter i dem, och likaså om de kommer från barrträd, vilket vi har rätt mycket här där jag bor

          Det är helt naturligt att det bor saker i rötterna efter så lång tid. Koka dem, borsta dem med en stålborste för att få bort det förmultna på insidan, koka dem igen och upprepa, sen kokar du dem en sista gång i typ... 10 min... så är allt i dem dött och de är klara för akvarieanvändning. Så gör jag iaf, om än jag brukar glömma dem på spisen/över elden när de väl kokar.
          Senast redigerad av Keibo; 17 April 2009, 15:04.
          Mvh. Peter

          500L - Pelarakvarium

          1500L - Under förändring

          Kommentar

          • iknor
            • February 2009
            • 59

            #6
            De har iaf legat hela vintern ^^

            De var ganska mjuka också, och jag tänkte att de vita maskarna kanske hade ätit upp och förstört roten inifrån.

            Man kanske skulle gå ut igen och leta efter en lite hårdare rotbit

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #7
              För femtielfte gången - använd inte rötter från svensk natur. Det är som rysk rulett med "de funkar" som om du skulle ha en tom hylsa bland 1000-tals fyllda. Rötter som bryts ner ger iväg en massa otrevliga substanser som inte skiljer sig från det som finns i olja (en hint - vartifrån kommer oljan?) Svenska träd har olika sätt att försvara sig mot bakterieangrep - vissa avger gifter (terpener, garvsyra mm) vissa har inget försvar utan bryts ner snabbt. Det hjälper inte att en rot klarat sig 10.000-tals år i en torvmosse. Varför de klarat sig så länge där är att de legat syrefritt och vid ett lågt pH. När ni tar upp dem och lägger i ett akvarie så går nedbrytningen väldigt snabbt. Vissa trädslag står emot bra när de är levande men bryts ner snabbt när de är döda (exempelvis al). De trädslag som med ganska stor sannolikhet klarar sig mot nedbrytning (nedbrytning av bakterier som alltid ger otrevliga ämnen som resultat när det gäller träd) är de som har ett väldigt kompakt växtsätt eller släpper gifter. Det senaste är ju uteslutet så då återstår de väldigt "kompakta" - mangrove och liknande. Det finns inga "superkompakta" trädslag i Sverige.

              Ovanstående är inget sponsrat inlägg från någon akvarieaffär utan erfarenhet som sammlats under många år av många akvarister i Sverige.

              MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              • Keibo
                • November 2008
                • 468

                #8
                "Rulett" är roligt, speciellt då oddsen är mot en. SÅ farligt är det inte, dessutom byter jag mina rötter relativt ofta (ligger max i mina kar 6 månader). Jag använder svenska rötter. Björk och al har fungerat finemang hittills, inte en enda firre har dött på grund av vatten eller gifter de senaste två åren för mig, inte växter heller för den delen.
                Mvh. Peter

                500L - Pelarakvarium

                1500L - Under förändring

                Kommentar

                • iknor
                  • February 2009
                  • 59

                  #9
                  Jag var faktiskt iväg och köpte små rötter igår. Snål som jag var så tog jag de som vägde minst, och kom sedan på att de därför troligtvis har störst flytförmåga.. skit också :/

                  Jag glömde rötterna hos en kompis också, skyller på att vi filmade i nio timmar och inte var klara förrän ett på natten ;P
                  Så jag har inte kunnat testa deras flytförmåga än...

                  Det blir först kokning va?
                  Sedan funderade jag på om man kunde silikona fast dom (med kortsidan) på en varsin skifferbit och gömma skifferbiten under sanden? Har silikonet tillräckligt mycket kraft i sig för att hålla roten under vattnet eller kommer de släppa?
                  De väger ca 15 hg var

                  Kommentar

                  • Keibo
                    • November 2008
                    • 468

                    #10
                    Rotens flytförmåga beror helt och hållet på hur stora dina 1,5kg rötter är. Vidare kan det finnas luftfickor i dem som gör att de flyter, men vänd å vrid på roten under vatten ett tag och sen efter ett par veckor borde de sjunka. Jag brukar placera en bit lavasten på mina rötter så att de håller sig på botten.

                    Om roten fortfarande inte sjunker efter 1-2 månader så prova borra några hål i roten från den sidan som inte syns så borde du med lite tur hitta en luftficka.

                    Silikonet kommer förmodligen att släppa om du gör så som du skrev eftersom ytan på roten blir mjuk under vattnet, men kanske hålelr det nog länge för att roten skall bli tung nog att sjunka själv. Bra ide, om den fungerar! Lycka till.
                    Senast redigerad av Keibo; 18 April 2009, 12:25.
                    Mvh. Peter

                    500L - Pelarakvarium

                    1500L - Under förändring

                    Kommentar

                    • Lasse
                      • October 2002
                      • 1965

                      #11
                      Och varför byter du dina rötter med ett intervall på högst 6 månader? Och varför blir ytan mjuk under vattnet? Under årens lopp är det många som provat med svenska rötter och det finns en entydig lärdom om detta - låt bli - de släpper oönskade ämnen.

                      Jag har själv använt al i ett större system - efter ca 1 år fick jag riva den konstruktionen då man kunde med näven bryta bort bitar. Det är klart att man kan använda svenska rötter om man byter mycket vatten ofta och byter ut dem när de börjar bli dåliga men de förutsättningarna fanns inte med i de första inläggen.

                      Jag har också varit med om när ekrötter som hade legat i en dansk torrmosse i 10.000 år ansågs ofarliga. Det var mycket svärande över vad de ställde till med när vi tvingades att ta bort dem eftersom de bröts ner så snabbt att svavelväte upstod.

                      MVH Lasse
                      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                      Kommentar

                      • Keibo
                        • November 2008
                        • 468

                        #12
                        Jag byter för att jag blir less på akvariets tema och för att jag vill prova något nytt, sen har jag inte plats för alla gamla rötter så de eldar jag oftast upp, och om de brinner bra så är de ju inte allt för ruttna. :P

                        Nej men du har helt rätt, bättre köpa mangroove-rötter, såna träd gör det ju ingenting att vi hugger ned eller stjäl rötter av?... Om man ändå vill byta ofta så gör svenska rötter ingen skada, och det kostar inget vare sig för mig eller naturen. Jag kör vidare på mitt sätt, det fungerar för mig. Hellre ett renare samvete än vad du påstår är renare vatten.
                        Senast redigerad av Keibo; 18 April 2009, 17:51. Anledning: typO
                        Mvh. Peter

                        500L - Pelarakvarium

                        1500L - Under förändring

                        Kommentar

                        • Lasse
                          • October 2002
                          • 1965

                          #13
                          Personligen är jag emot att använda rötter av vilken sort de månde vara och det av olika orsaker. Läs bara mina tidigare inlägg i andra trådar. Reagerar bara väldigt hårt när du propagerar för något som jag vet brukar sluta med död fisk i 99 % av fallen - men det kanske inte gör något för dig.

                          MVH Lasse
                          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                          Kommentar

                          • Keibo
                            • November 2008
                            • 468

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lasse
                            Personligen är jag emot att använda rötter av vilken sort de månde vara och det av olika orsaker. Läs bara mina tidigare inlägg i andra trådar. Reagerar bara väldigt hårt när du propagerar för något som jag vet brukar sluta med död fisk i 99 % av fallen - men det kanske inte gör något för dig.

                            MVH Lasse
                            Intressant statistik, källa? Räknar lite grovt och kommer fram till ca. 80 rötter och växtdelar från svenska träd under min tid som akvarist... 1/100^80... Borde börja spela på trav tydligen.

                            Din erfarenhet kanske kommer från andra områden, och tider, än min.
                            Och nej, jag anser att om man är noga med vad man väljer och hur man förbereder det så är risken för fiskdöd/enorm negativ inverkan på akvariet inte allt för stor.
                            Mvh. Peter

                            500L - Pelarakvarium

                            1500L - Under förändring

                            Kommentar

                            • iknor
                              • February 2009
                              • 59

                              #15
                              För att gå tillbaks till topic

                              Jag skrev fel förut, jag menade 1,5 hg rötter och inte 15 ^^
                              Den större roten sjönk med en gång, och den mindre roten sjönk efter några minuters kokning.
                              Det var rätt bra, nu slipper jag chansa på silikon-grejen

                              Så nu är det bara mer kokning och blötläggning som gäller, så att all färg försvinner, sedan ska mina små räkor få Taiwan- och Peacockbeklädda rötter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...