Bakgrunder - frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • graneborg
    • February 2009
    • 21

    Bakgrunder - frågor

    Jag funderar på att skaffa en bakgrund till mitt 200 liters akvarium (och ge upp dessa fula icke trovärdiga plancher) har kollat runt en hel del här på zoopet men även på andra akvariesidor och har en del frågor.....

    Back to Nature verkar vara den bästa strukturbakgrunden enligt de flestas tycke, dock är den väldigt dyr.... Är den verkligen bäst eller finns det ngn som kan jämföras med den?

    Sitter alla bakgrunder inuti akvariet? Vad är fördelen att ha pump etc bakom bakgrunden? Eller är det bara skönheten att man slipper se pumpen, doppvärmare etc?

    Är det svårt att tillverka en strukturbakgrund själv? Hittat några medlemmar som visar deras egna ihopbyggda bakgrunder men finns det ngn sida som beskriver hur man gör, material etc?

    Många frågor, men hoppas någon kan ge mig en liten mer inblick i detta....
  • Uddaveka
    • June 2007
    • 431

    #2
    Ett lite billigare BTN alternativ är BTN Slimeline. De finns i 2 färger, röd gnejs och en vit/grå (jag minns inte namnet). Jag har den vit/grå i mitt 40 l och det är jättesnyggt. Men jag tror att det skulle vara ännu bättre med den röda i mitt kar.
    ~Love animals~
    Kramar Sofia
    160l, 100l, 54l, 40l

    Kommentar

    • JothaR
      • August 2008
      • 115

      #3
      Angående att köpa bakgrund så har jag ingen uppfattning om det, däremot så grejar jag en del med egna bakgrunder och det är två hyfsat aktiva diskussioner igång redan här inne angående detta:



      &



      Jag har själv skrivit ihop en artikel som du hittar på min sida http://aqua.thylen.se där finns det några beskrivningar av pågående projekt (under tiden) och en "färdig" artikel om att göra en bakgrund!

      Lycka till!
      ------------------------------------
      JothaR aka Johan, bloggar på http://aqua.thylen.se

      Kommentar

      • graneborg
        • February 2009
        • 21

        #4
        Men frigolit verkar vara ett hett ämne att diskutera när det gäller bakgrunder..... Dock funkar det ju inte när man har många malar eller sorter som gärna naffsar lite. Plus att de diskutionerna om att det och några andra alternativ påverkar vattnet, t ex höjer ph-värdet.... Hmmmm

        Kommentar

        • Bowman
          • December 2008
          • 1318

          #5
          Kolla hellre upp aqua terras bakgrunder, mycket bättre priser och precis samma tillverkningsteknik och minst lika bra kvalitet.

          Frigolit + husfix är väl helt ok om du förseglar den med nån typ av lack, bara man gör det ordentligt.

          Kommentar

          Arbetssätt...