Bakgrund i Frigolit - många frågor !!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #16
    Ursprungligen postat av Carassius
    Det finns ett särskilt tvåkomponents akvarielack som jag rekommenderar. Det är dock ganska dyrt. Fördelen förutom att det är bra och giftfritt är just att det ska ha samma brytningsindex som vatten. Det gör att du inte ser lacket när du väl fyllt upp akvariet med vatten. Jag blev först lite bestört när jag lackat min bakgrund och såg att där det blivit lite tjockt lager så var inte lacken helt "klar". Men när jag fyllt upp med vatten så syntes ingenting av lacket.

    står en liter här hemma och bara väntar på att användas.

    men jag tyckte inte den var så dyr.

    kanske för att den "försvann" från en leverantörs lager.......


    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Carassius
      • January 2006
      • 81

      #17
      Ursprungligen postat av Kensa
      står en liter här hemma och bara väntar på att användas.

      men jag tyckte inte den var så dyr.

      kanske för att den "försvann" från en leverantörs lager.......
      .
      Ja mitt svar var mest riktat till signaturen Nil, men jag var kanske inte så tydlig på den biten.

      Kommentar

      • JothaR
        • August 2008
        • 115

        #18
        Ursprungligen postat av Kensa
        1) Bakom bakgrunden skall jag ha ett utrymme som är cirka 7,5 cm och fylla upp det med en bra laddning av diverse filtermatrial och 1-2 cirkpumpar. Själva bakgrunden kommer att vara relativt tunn, som grund har jag en skiva som är 30mm tjock, och på den kommer jag att bygga på med ytterligare lager av frigoit så att lokalt blir det uppemot 50-60mm tjockt.

        Kommer en sådan tunn bakgrund ha en tillräklig stabilitet ?
        Jag tror absolut att du kommer kunna få tillräcklig styvhet i en 30mm platta, med som nämnts i något tidigare svar här så är det GARANTERAT ett måste att du styvar upp den på baksidan, mot glaset... Jag skulle nog kunna tänka mig att du bör lägga ett par liggande "ribbor" samt några stående så att du får ordentligt fäste i den bakre rutan, hellre för mkt än tvärt om...

        Jag gjorde själv en testbakgrund som jag monterade i en 70L Hansaplastlåda, på ungefär det sätt som du beskriver och den satt kvar i kanske 10 minuter innan den flög ur karet... Så 3-6 hyfsat breda längsgående (kanske 40 cm långa??) och någon stående i mitten skulle jag nog iaf rekommenera... Tror att du förstår ungefär hur jag menar...

        Bifogar en liten länk till mitt experiment (kanske något att dra lärdom av); http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2149518

        Ursprungligen postat av Kensa
        2) Tanken är att kleta på husfix när hela formen är klar. På en bakgrund som är cirka 120x45cm, med en massa gropar och skrevor, på ett ungefär hur mycket husfix kommer det att gå åt ?
        När jag hade reflekterat lite över mina misstag från min första testbakgrund så körde jag igång med mitt 375L kar, ca 150x50 och jag la på åtminstone 3 lager med husfix, lokalt ännu mer. Fördelen med att lägga på en del är att man applicerar lite tyngd i själva bakgrunden och att man därmed har lite mindre lyftkraft att övervinna. För mig gick det åt lite drygt två paket med Casco husfix, för att vara på den säkra sidan så tycker jag att du bör ha två paket hemma... För det är grymt trist att behöva avbryta arbetet för att fixet tar slut, då är det bättre att köpa två, spara kvitto och ev. lämna tillbaka den ena

        Har även skrivit en liten artikel om mitt stora försök, tyckte inte att jag hittade någon artikel på nätet som tog upp riktigt alla de ämnen som jag tyckte var lärorika eller viktiga... Här är länken iaf, kanske kan ge ngt den med?! http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=2209403

        Ursprungligen postat av Kensa
        3) Efter applicering av husfixen, skall eländet målas. Jag tänker mig som grund 1-2 olika nyanser av grått, med svart i gropar/skrevor. Jag tror att akrylfärg blir bra, men hur mycket kommer det ärr gå åt ?
        Här har jag inget svar, själv körde jag med pigment i husfixet... Det funkade hur bra som helst, men det kostar ju iofs mer än vanlig färg... Men med bara två olika pigment så kan man ju få fram i stort sett vilka nyanser som helst...

        Tror att jag lade på 2 lager ofärgat husfix och sedan lokalt upp till 5 ytterligare för att skapa olika nyanser och färgbrytningar...

        Men som sagt i denna fråga har jag inget svar, bara en ny infallsvinkel

        Ursprungligen postat av Kensa
        4) Som eventuellt alternativ, kan man använda vilken färg som helst ?
        Har du ändå tänkt att lacka bakgrunden så kommer du ju att stoppa eventuell urlakning av färg, pigment och dyl till vattnet så det borde ju rent krasst inte vara något problem. Såg att någon skrivit vattenfärg och det har jag sett fler som har använt sig av... Borde ju vara ganska "lätt" att skapa nyansövergångar om man kör på det spåret, men jag har inte sett några i verkliga livet så jag vet inte....

        Ursprungligen postat av Kensa
        5) När färgen är torkad, så är det dags för lacken. Tänker köra med Sadolins golvlack, vilken jag har cirka 1 liter av hemma. Kommer det att räcka till 1-2 kanske 3 strykningar ?
        En liter bör nog funka till åtminstone 2 lager, kanske även 3 men det är nog på håret. Lacket är inte helt enkelt att stryka på och det är riktigt noga att du arbetar med tunna lager vid varje stryckning annars torkar det inte ordentligt och det blir vita utfällningar i det... Var även noga med att det verkligen får torka mellan strykningarna annars återkommer samma problem igen.

        En liten tanke som jag fick, det står att du har det stående hemma... Har bestämt för mig att det på min lack stod något om att den inte skulle lagras längre än en viss tid... Vet inte hur stor inverkan det har, men berör det härdningen mellan de 2 komponenterna så bör det ju vara något att kontrollera iaf...

        Ursprungligen postat av Kensa
        6) vilken sorts kniv ger bäst och finaste snittytor på frigolit ? Morakniv ? Tapetkniv ?
        Jag körde mest med tapet-/mattkniv, men använde mig i stort sett av alla möjliga tänkbara tillhyggen Arbetade rätt mycket med händerna dessutom för att skapa en rugglig "stenyta"?!

        Hoppas att jag har gett dig svar på några frågor iaf, kanske en del ytterligare frågetecken som uppenkommer, men det är aldrig fel!

        Kan nästan rekomendera att göra en mindre bit som du testar hela förfarandet på först... Ta en bit på ca 30x30 och gå igenom hela processen på den, lackningen kan ju avvakta... Tycker du att det funkar fint gör bakgrunden, sedan provlackar du den lilla biten för att ta lärdom och därefter (förhoppningsvis klok på dina misstag) lackar du den stora...

        Just det, 120x45, får du ner en sån stor bit hel i akvariet... Kanske måste "modda" det lite för att få ner den i ett stycke, att dela på den för att få ner den är nog inte att rekommendera iaf...
        ------------------------------------
        JothaR aka Johan, bloggar på http://aqua.thylen.se

        Kommentar

        • Nil
          • February 2009
          • 10

          #19
          Ursprungligen postat av Carassius
          Det finns ett särskilt tvåkomponents akvarielack som jag rekommenderar. Det är dock ganska dyrt. Fördelen förutom att det är bra och giftfritt är just att det ska ha samma brytningsindex som vatten. Det gör att du inte ser lacket när du väl fyllt upp akvariet med vatten. Jag blev först lite bestört när jag lackat min bakgrund och såg att där det blivit lite tjockt lager så var inte lacken helt "klar". Men när jag fyllt upp med vatten så syntes ingenting av lacket.
          Okej, låter ju bra. Blir garanterat billigare än ett lack som börjar släppa ifrån sig nått skum ämne efter ett tag och dödar allt i karet
          Vad heter detta lack, och finns det nån sida där man kan skicka efter?

          Kommentar

          • JothaR
            • August 2008
            • 115

            #20
            Annars så är det ju bara till att tillse att du stryker på riktigt tunna lager med ett tvåkomponents golvlack, funkade utmärkt för mig...

            Men det är som sagt viktigt att stryka tunnt och låta torka ut ordentligt mellan strykningarna för annars kan det uppkomma någon slags reaktion som gör att lacket kan bli vitt där det är lite tjockare...

            Men golvlacket är oxå rätt dyrt samtidigt som det inte verkar vara någon som vet hur det påverkar vattnet?! Jag har haft mitt igång i ca 6 månader och inte märkt av ngt direkt problem...
            ------------------------------------
            JothaR aka Johan, bloggar på http://aqua.thylen.se

            Kommentar

            • Carassius
              • January 2006
              • 81

              #21
              Ursprungligen postat av Nil
              Okej, låter ju bra. Blir garanterat billigare än ett lack som börjar släppa ifrån sig nått skum ämne efter ett tag och dödar allt i karet
              Vad heter detta lack, och finns det nån sida där man kan skicka efter?
              Vet faktiskt inte vad det heter men jag köpte det på "min" akvarieaffär. Om det säljs av en akvarieaffär så är det antagligen ok. Kostade typ 300:- för knappt en liter har jag för mig, men det var ett par år sedan.

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #22
                Ursprungligen postat av Nil
                Okej, låter ju bra. Blir garanterat billigare än ett lack som börjar släppa ifrån sig nått skum ämne efter ett tag och dödar allt i karet
                Vad heter detta lack, och finns det nån sida där man kan skicka efter?
                kanske det här ni menar http://www.epotex.se/page/139/154/26
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • Carassius
                  • January 2006
                  • 81

                  #23
                  Ursprungligen postat av eriahl
                  kanske det här ni menar http://www.epotex.se/page/139/154/26
                  Jepps!

                  Kommentar

                  • andersfiskar
                    • March 2007
                    • 384

                    #24
                    Den där var ju grym. Ngn som vet vems det är? Är det din TK? Finns det inte några bilder från bygget?
                    //
                    Mvh
                    Anders

                    Kommentar

                    • JothaR
                      • August 2008
                      • 115

                      #25
                      Hur går det för dig?! Några framsteg?!
                      ------------------------------------
                      JothaR aka Johan, bloggar på http://aqua.thylen.se

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #26
                        massor.......hela skiten är nerlagt......


                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • JothaR
                          • August 2008
                          • 115

                          #27
                          Lagt ner det?! Trist!
                          ------------------------------------
                          JothaR aka Johan, bloggar på http://aqua.thylen.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...