Bakgrund i Frigolit - många frågor !!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Bakgrund i Frigolit - många frågor !!

    Hubba !

    Skall dra igång mitt egenbygge av bakrund i frigolit.

    Mycket av insirationen kommer från denna artikeln.

    http://www.zoopet.com/index.php?opti...283&Itemid=206

    Dock har jag några frågor som jag inte lyckas luska ut, trots många sökningar i diverse forum.

    Så, ett batteri med frågor:

    1) Bakom bakgrunden skall jag ha ett utrymme som är cirka 7,5 cm och fylla upp det med
    en bra laddning av diverse filtermatrial och 1-2 cirkpumpar. Själva bakgrunden kommer att
    vara relativt tunn, som grund har jag en skiva som är 30mm tjock, och på den kommer jag
    att bygga på med ytterligare lager av frigoit så att lokalt blir det uppemot 50-60mm tjockt.

    Kommer en sådan tunn bakgrund ha en tillräklig stabilitet ?

    2) Tanken är att kleta på husfix när hela formen är klar. På en bakgrund som är cirka 120x45cm,
    med en massa gropar och skrevor, på ett ungefär hur mycket husfix kommer det att gå åt ?

    3) Efter applicering av husfixen, skall eländet målas. Jag tänker mig som grund 1-2 olika nyanser
    av grått, med svart i gropar/skrevor. Jag tror att akrylfärg blir bra, men hur mycket kommer det
    ärr gå åt ?

    4) Som eventuellt alternativ, kan man använda vilken färg som helst ?

    5) När färgen är torkad, så är det dags för lacken. Tänker köra med Sadolins golvlack, vilken
    jag har cirka 1 liter av hemma. Kommer det att räcka till 1-2 kanske 3 strykningar ?

    6) vilken sorts kniv ger bäst och finaste snittytor på frigolit ? Morakniv ? Tapetkniv ?


    Många frågor.....finns det några svar ??

    ..
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • maggan55
    • September 2008
    • 219

    #2
    Oj vad fint!

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av maggan55
      Oj vad fint!


      förstod inte......

      vad är det om är fint ?

      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • andersfiskar
        • March 2007
        • 384

        #4
        Hej!

        Jag har också påbörjat en bakgrund i frigo och kan bara tipsa om att testa dig fram ang. snittytor och vad som blir mest realistiskt. Jag har hållt på med en mängd olika verktyg för att få realistiska "sprickor" och det slutade med att jag kladdade igen dem med putsbruk och började om. jag skulle tro att ett multislipverktyg med sliptrissa borde gå bra att fräsa upp sprickor med men har inte testat. med en mattkniv flöt sprickan igen och med grövre skrapor blev sprickan för "bred". Kanske är lättare om du skall karva ur mellanrum mellan stenar. Jag målade med putsbruk och då gick det mer än jag trodde. Fick fylla på flera gånger med färgskiftningar som följd då jag blandade färgen i bruket...hmmm. Slutade med att jag sprayade på ny färg blandatmed vatten... Där är jag nu. Det börjar ta sig men det är ett väldigt try-and-error.
        //
        Mvh
        Anders

        Kommentar

        • T_K
          • January 2006
          • 102

          #5

          Kommentar

          • ankan94
            • February 2009
            • 199

            #6
            Har tyvär ingen erfarenhet av att bygga egna frigolitbakrunder. Men jag vet att det blir välldigt snyggt, men det jag tror är att den borde vara tjockare eftersom att du dka karva och hålla på. Dessutom när du håller på och fixar med pumparna så är det mindre chans att du råkar ta sönder bakrunden om den är tjock.

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Ursprungligen postat av ankan94
              Har tyvär ingen erfarenhet av att bygga egna frigolitbakrunder. Men jag vet att det blir välldigt snyggt, men det jag tror är att den borde vara tjockare eftersom att du dka karva och hålla på. Dessutom när du håller på och fixar med pumparna så är det mindre chans att du råkar ta sönder bakrunden om den är tjock.

              det är så att säga redan fixat just den biten.

              grundplattan som är 30mm skall jag inte alls karva i.
              det är tänkt att den skall vara just en grundplatta.
              sedan tar jag skiva nummer 2, som åxå är 30mm, och ur den
              skärn ut och karvar fram mindre bitar i storlesorningen 5x5 + 10x10
              + 15x15 cm, lagom stora "stenar", sedan tar jag alla dom bitarna
              och limmafr på grundplattan, då får jag 25-30 mm djupa skarvar
              mellan bitarna, vilket jag innbillar mig borde kunna bli hyfsat bra.

              jag provkörde en mindre platta på 30x30 cm och limmade på mindre bitar

              inte alls fel.

              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • ankan94
                • February 2009
                • 199

                #8
                Ursprungligen postat av Kensa
                det är så att säga redan fixat just den biten.

                grundplattan som är 30mm skall jag inte alls karva i.
                det är tänkt att den skall vara just en grundplatta.
                sedan tar jag skiva nummer 2, som åxå är 30mm, och ur den
                skärn ut och karvar fram mindre bitar i storlesorningen 5x5 + 10x10
                + 15x15 cm, lagom stora "stenar", sedan tar jag alla dom bitarna
                och limmafr på grundplattan, då får jag 25-30 mm djupa skarvar
                mellan bitarna, vilket jag innbillar mig borde kunna bli hyfsat bra.

                jag provkörde en mindre platta på 30x30 cm och limmade på mindre bitar

                inte alls fel.

                .
                ok nu fattar jag det blir nog bra!

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  men det är inte många frågor som besvaras.................



                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Carassius
                    • January 2006
                    • 81

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kensa
                    1) Bakom bakgrunden skall jag ha ett utrymme som är cirka 7,5 cm och fylla upp det med
                    en bra laddning av diverse filtermatrial och 1-2 cirkpumpar. Själva bakgrunden kommer att
                    vara relativt tunn, som grund har jag en skiva som är 30mm tjock, och på den kommer jag
                    att bygga på med ytterligare lager av frigoit så att lokalt blir det uppemot 50-60mm tjockt.

                    Kommer en sådan tunn bakgrund ha en tillräklig stabilitet ?

                    4) Som eventuellt alternativ, kan man använda vilken färg som helst ?

                    6) vilken sorts kniv ger bäst och finaste snittytor på frigolit ? Morakniv ? Tapetkniv ?
                    Jag svarar lite på det jag har någon åsikt om.
                    1) Känns lite osäkert faktiskt. Om jag har förstått saken rätt så ska du ha ett helt sammanhängande filterutrymme bakom bakgrunden. Detta innebär att du bara har botten att limma fast frigoliten i. Eftersom frigolit flyter så bra är jag rädd att den kommer brista i botten när du fyller upp med vatten. Men vet gör du inte förrän du testat.

                    4) Som jag skrivit i en annan tråd nyligen så använde jag vanlig akvarellfärg (vattenfärg som ungarna målar med alltså). Det har funkat bra, men det är givetvis viktigt att man lackar noggrant efteråt.

                    6) En vanlig mattkniv med "brytblad" funkar fint, men en vass morakniv är också bra. Det bästa är att ha flera olika knivar i olika storlekar. Då kan man använda den som passar bäst i olika lägen.

                    Kommentar

                    • UnderYtan
                      • October 2008
                      • 61

                      #11
                      När jag gjorde en bakgrund så målade jag med vattenbaserad hobbyfärg och med akrylfärg. Jag hade svart, vitt, grått (fast det kan man ju blanda till själv av svart och vitt också), gul ockra, bränd umbra och terra di sienna. Jag tycker det var lättare att få en levande och naturtrogen yta då, än att bara ha grått och svart. Det gick åt mindre färg än man kan tro, man blandar ju ut med vatten.

                      Lycka till!
                      260 l malawiciklider
                      180 l sällskapsakvarium
                      35 l guppy och räkor

                      Kommentar

                      • andersfiskar
                        • March 2007
                        • 384

                        #12
                        Du skall väl regla upp bakom 30 mm-skivan för att få plats med filtermaterial? Inte skall du väl bara fästa den i botten och sidorna?
                        30 mm tror jag annars ger tillräcklig stabilitet. Jag har gjort ett proof-of-concept på en 20mm-skiva och den blev rätt ok med allt putsbruk på. Om jag skulle regla upp riktigt bakom den skulle tom den kunna funka hjälpligt. Den skall jag kasta och göra en ny i lite grövre. Tror att det blir 30 eller 40mm. men då kommer jag att karva liiite i den också. En fräsh tapetkniv går bra om du håller den lite snett och "skär", inte bara trycker eller drar. Jag använder sandpapper för att släta ut "kulorna" där snittytan blivit misslyckad.
                        //
                        Mvh
                        Anders

                        Kommentar

                        • Nil
                          • February 2009
                          • 10

                          #13
                          Lånar tråden lite ^^
                          Håller på att planera mitt kar nu också, lutar åt att jag gör en frigolitbakgrund också. Men det jag har lite svårt att förstå vad det är för saker man ska använda... I den guiden som Kensa länkade står det nått om cement såg jag, sen byggspackel, silikon, färg, lack m.m.
                          För att göra det så lätt som möjligt för sig, hur borde jag gå till väga?
                          1. Frigolit
                          2. Spackel
                          3. Färg
                          4. Lack
                          Stämmer detta?

                          Har en kompis som sysslar med saltvatten, där är det ju sjuk noga att man använder rätt färg, lack osv... Hur är det när det gäller söt, går det med i stort sett vilket spackel som helst, nån vattenbaserad färg och sen vilket vattenfast lack som helst? Eller måste jag kolla jättenoga så att det är naturliga ämnen och inte finns några spår av nått som kan va skadligt osv...

                          Kommentar

                          • andersfiskar
                            • March 2007
                            • 384

                            #14
                            Du skall nog vara noga med att inte ta ngt som kan avge gifter i efterhand. Jag kör lite efter eget förnuft (läser på färgburkarna) och har dessutomm fördelen att jag startar ett kar från början. jag riskerar alltså inte ngt stort fiskbestånd på en gång. Ang. lackerna fick jag veta av en handlare att de flesta 2-komponentslacker som finns är "giftfria" när de härdat riktigt men att det finns lacker som kan vitna i vatten som man bör undvika i akvarier. Allt som innehåller ngt bekämpningsmedel går naturligtvis bort (såsom antimögelbehandlingar osv) Dessutom har jag hittat varningstexter på en del färgpulver om att det är otroligt farligt för vattenlevande organismer. Den undvek jag. Jag håller mig till cementbundna "spackel" såsom husfix eller putsbruk. Man rekommenderar ju inte sandspackel i våtutrymmen då den kan bli bakteriell påväxt i den. Våtrumsspackel bör man väl kolla innehållsförteckningen på så att den inte innehåller ngt skit. Putsbruket blir mer "sandig" yta än husfixen. Jag har blandat färg i putsbruket när jag "målat" på det samt sprayat på vattenblandad färg i efterhand för att få en lite flammigare mörk ton.
                            //
                            Mvh
                            Anders

                            Kommentar

                            • Carassius
                              • January 2006
                              • 81

                              #15
                              Det finns ett särskilt tvåkomponents akvarielack som jag rekommenderar. Det är dock ganska dyrt. Fördelen förutom att det är bra och giftfritt är just att det ska ha samma brytningsindex som vatten. Det gör att du inte ser lacket när du väl fyllt upp akvariet med vatten. Jag blev först lite bestört när jag lackat min bakgrund och såg att där det blivit lite tjockt lager så var inte lacken helt "klar". Men när jag fyllt upp med vatten så syntes ingenting av lacket.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...