Nytt Amazonasprojekt med hög bakgrund - inspiraton taget emot tacksamt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #16
    Du borde nog be Admin om att flytta din tråd till Projekt tråden.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • addo
      • January 2007
      • 609

      #17
      Kul att se ett bekant anskite från SG, det finns massa enkla växter du kan ha i karet, javamossa, lotus, javaormbunke, hygropholia polysperna "rosanervig", flera olika cryptocorne arter, sagitaria, vallisneria etc... Kolla runt lite på Plant Swap och Dendroboard så hittar du ännu mer. lite roligare växter till väggen hittar du nog på Brutalablommor.se och orkidéhuset i sthlm, finns säkert massa andra ställen.

      Jag skulle köra med jordbotten och bygga systemet som en "walstad" burk aka. "el naturall" det jag ser som det ända problemet skulle vara att koldioxiden luftas ut i vattenfallet.

      Ett par roliga fisksorter skulle kunna vara bilbuksfiskar (ytlevande och kan glidflyga) och stänktetror (lägger ägg på blad ovanför vattnet). sen finns det ju krabbor och snäckor som trivs både ovanför och under vattenytan.

      Mellan btn-modulerna skulle jag klämma in bitar av torvblock och fästa grenar där växterna som vill ha det torrare kan sitta.

      Om du tycker lyset är svagt i karet är det bara att gömma en MH-spot i en gren som går ut över karet.

      Ursekta på förhand för dåligt språk (jag är jätte sömnig!), som du kanske misstänker har jag funderat på ett liknande projekt en längre tid
      Senast redigerad av addo; 12 January 2009, 01:57. Anledning: lite små fix

      Kommentar

      • addo
        • January 2007
        • 609

        #18
        En liten skiss eftersom jag är för exalterad för att sova ,

        Det bilden visar är alltså en separat "sump" för vattenfallet och en filterkammare för akvariet med "underrinning" på det viset kan du optimera miljön för både akvariets och "djungelns" innevånare och växter. belysningen utgörs av vertikalt monterade t5-rör och spottar i taket för djungeldelen och en gömd MH i en gren för akvariedelen. Tekniken, filterkammaren och sumpen döljs av löstagbara skivor som matchar akvariebänken. Med denna setup kan du driva vilken typ av växakvarium du vill, och det är lätt att uppdatera från ett enkelt Walstadakvarium till hur high tech du änn vill ha det.

        För att dölja sump och filterdel täcker du det hela med löstagbara moduler och krukor med buskiga växter som hänger ner i vattnet.

        Jag vet inte om du har någon erfarenhet av sötvattensakvaristik men du kan enkelt och billigt skapa ett jätte vackert växtakvarium där du enbart behöver mata fiskarna och fylla på avdunstat vatten, ingen annan skötsel krävs.

        Jag kom oxå att tänka på att du kan använda btn-modulerna på djungelväggen som krukor åt växter som behöver mycket substrat. Sen är 90% av alla akvarie växter amfibiska så det är lätt att skapa en flytande övergång mellan vatten och land. Mossor, anubias, svärdplantor, cryptocorne, många "bottentäckare" och nästan alla stängelväxter fungerar jätte bra ovanför vattnet så länge det är fuktigt!

        Det bara susar i huvudet på mig med förslag på interessanta fiskar och växter som skulle fungera utmärkt så fråga på bara. Jämfört med saltvatten så är sötvatten busenkelt (iaf om man int nördar in sig så mycket) och jag är säker på att du kommer att finna det här karet otroligt avslappnande att sköta i jämförelse med dina saltkar

        Kommentar

        • Vargklo
          • February 2008
          • 41

          #19
          Tack, addo,
          Jag får se till att bjuda hem dig på besök :-)

          Jag var på Akvarieleasing idag och köpte en begagnad bakgrund som de haft i ett uthyrningsakvarium. Bakgrunden är något större än min största sida, så jag får kapa den lite. Måtten är 150 x 120 cm framifrån, och ca 22 cm tjock. Jag ska nog kapa bort ca 7 cm av djupet så att inte så mycket volym går förlorad. Det är förberett för en stor kruka och ett vattenfall, men det går nog att fixa fler krukplatser. Sedan ska jag fixa nåt för kortväggen också.

          Detta blir kul :-)

          Se bilder på bakgrunden:


          650 liters revakvarium (Saltvatten), 425 liters Fish Only-akvarium (Saltvatten). Paludariumprojekt på gång.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            Då är det bara resten kvar....
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Ricard
              • April 2004
              • 138

              #21
              Wow!

              Kommentar

              • NIC
                • January 2008
                • 5121

                #22
                Skithäftigt projekt detta!!
                Ska bli kul att följa!

                http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                Kommentar

                • HenkeP
                  • January 2009
                  • 886

                  #23
                  Kul projekt! Har det hänt något nytt?

                  Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                  Kommentar

                  • Vargklo
                    • February 2008
                    • 41

                    #24
                    Inte så mycket har hänt sedan sist. Det kommer dessvärre att bli ett uppehåll på någon månad eller så pga köksrenovering, men jag lovar att hålla er uppdaterade när jag sätter igång igen!
                    650 liters revakvarium (Saltvatten), 425 liters Fish Only-akvarium (Saltvatten). Paludariumprojekt på gång.

                    Kommentar

                    • ankan94
                      • February 2009
                      • 199

                      #25
                      ett av dom häftigaste projekten på hela zoopet!!!

                      Kommentar

                      • Vargklo
                        • February 2008
                        • 41

                        #26
                        Ursprungligen postat av ankan94
                        ett av dom häftigaste projekten på hela zoopet!!!
                        Ja, kul inte sant!

                        Köksrenoveringen är snart klar, så nu börjar jag klura på lösningar igen.

                        Jag har sprungit på en ny produkt som jag skulle kunna komplettera som väggmaterial - Epiweb som återförsäljs av dusk tropic.

                        Kolla in detta -http://www.epiweb.se/epiwebiis.htm

                        Kan det vara nåt?
                        650 liters revakvarium (Saltvatten), 425 liters Fish Only-akvarium (Saltvatten). Paludariumprojekt på gång.

                        Kommentar

                        • Mick13
                          • May 2008
                          • 1796

                          #27
                          Verkar helt perfa och komplettera din modul bakgrund med ovanstående. Ett riktigt dröm projekt. Jag skall följa tråden, du skull klart platsa i ZGG Zoopets Goa Gubbar =)
                          In vino veritas, in aqua sanitas

                          Kommentar

                          • ankan94
                            • February 2009
                            • 199

                            #28
                            du borde absolut annvända dig av några "grenar" eller någon av om andra produkterna som dom hade, det skulle bli riktigt snyggt!!!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...