Nytt Amazonasprojekt med hög bakgrund - inspiraton taget emot tacksamt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vargklo
    • February 2008
    • 41

    Nytt Amazonasprojekt med hög bakgrund - inspiraton taget emot tacksamt

    Jag planerar ett nytt Amazonasinspirerat projekt. Tanken är att ha ett hörnmonterat 300-liters kar i botten, och sedan bakgrunder på bägge väggarna hela vägen upp till taket. Jag vill gärna ha en miljö med vattenfall längs långsidan, och med grenar/växter upp längs båda väggarna. Stor "lummighet" prioriteras, både ovanför och under vattenytan.

    Jag har kikat på färdiga bakgrunder, och egentligen bara funnit BTN SpringRock som skulle kunna passa för långsidan. En nackdel med SpringRock är dock att den bygger ut mycket från väggen (30 cm, tror jag) och att klippkaraktären inte helt rimmar med det regnskogstema jag hellre tänker mig.

    Jag har läst Sune Holms utmärkta bok om hur han bygger frigolitbakgrunder och täcker dem med en typ av cementfix. Kan det kanske vara en idé?

    Fråga mig inte om vilka fiskar jag tänker mig, för det är helt sekundärt. Projektet handlar mer om att få en bit regnskog i huset.

    Den bifogade skissen visar hur det hela är tänkt. Karet tänker jag mig ha en höjd på 50 cm, av vilket vattnet ska stiga upp till 40 cm. Jag kommer nog att få ha överrinning till en sump i skåpet nedanför för att inte få torkränder på glaset (dvs konstant vattennivå i visningskaret oavsett avdunstning).

    Ge mig gärna era tankar och idéer, speciellt om hur man kan bygga bakgrunderna.

    Givet att jag inte kan ha en belysningsramp precis ovanför karet, går det ändå att få tillfredsställande belysning från starka lampor i taket?

    Eftersom Kjell är bortrest och inte kan regga nya Goldmedlemskap får ni hålla tillgodo med en länk till bilden
    650 liters revakvarium (Saltvatten), 425 liters Fish Only-akvarium (Saltvatten). Paludariumprojekt på gång.
  • Roulie
    • January 2006
    • 152

    #2
    Låter som ett spännande projekt, detta ska jag följa!

    Belysningen kan du kanske bygga in i bakgrunden på nåt sätt om du bestämmer dej för att göra en egen.
    Bygg helt enkelt ett par utsprång eller hålor i "berget" där du kan gömma några spottar. Gör du 2-3 st såna så bör du väl få rätt bra belysning nere vid karet.
    Spottarna behöver ju inte vara helt dolda då du kan placera lite grenar och växter på ett strategiskt sätt för att ta bort fokus från spottarna.
    720 l - Sällskapsakvarium
    60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Ett önskeprojekt från min sida som du nu startar, och det ska bli kul att följa detta.
      Det snyggaste tror jag blir ett kar utan mycket växter, men däremot mycket rötter och lite svartvatten. Detta belyser du sedan med spottar från taket och sidorna, eller som Rouli smart föreslog, så du slipper ha en ful ramp som hänger mitt i vägen.

      Ser man i Amazonas så finns det inte mycket växter i själva floden, förutom när det är översvämning så jag tror det blir lättast både för dig och snyggast utan en djungel av växter i karet. Däremot finns det Svärdsplantor som växer upp ur karet om de får bra livsbetingelser, det hade varit något.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        #4
        Coolt att ännu ett häftigt projekt börjar ta form.

        Jag är fortfarande själv i startgroparna med mina små kar som ska vara odlingskar till corydoras bara.......
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • Vargklo
          • February 2008
          • 41

          #5
          Tack för tipsen!

          Jag var förbi Christer på Akvarielagret i Bromma för att få lite tips. Jag fick rekommendationen att klä väggarna med glasskivor som ansluter direkt till själva karet, för att på så sätt få helt fuktsäkrat. Vi kikade på BTN SpringRock-bakgrunden, men helt riktigt så bygger den alldeles för mycket utåt (30 cm), och jag har kanske högst 60 cm i djupled att spela med. Jag fick istället tipset att använda BTN-moduler både under och över vattenytan. Mellanrummen skulle jag sedan kunna fylla med svart silikon som färgas in med lämpligt substrat som liknar modulernas färg. Det blir totalt 2,2 m2 bakgrund, så det gäller att tänka ekonomiskt också. Christer uppskattade att det skulle gå åt ca 10 BTN-moduler till denna yta.

          Jag har inte så bråttom, så jag kan ju kolla av begagnatmarknaden också för bakgrund.

          Belysningen fick jag tipset om att ha spottar i taket, gärna snett ned mot karet (dvs inte rakt uppifrån) för att inte riskera bli bländad när man ser på karet på nära håll. Jag undrar om man verkligen kan ha tillräckligt många spotar på så långt avstånd från vattenytan (1,5 m) för att få någorlunda belysning.

          Rent tekniskt fick jag tipset om att ha en ytavrinning ned till en sump under karet, där också filter placeras. Från sumpen pumpas sedan vattnet till någon form av vattenfall.

          När jag tänker mig inredningen har jag följande bilder som inspiration:



          Blir detta alltför olikt Amazonas? I sådana fall vill jag nog ändå ha lummigheten...
          650 liters revakvarium (Saltvatten), 425 liters Fish Only-akvarium (Saltvatten). Paludariumprojekt på gång.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Jag tror att det kommer att bli riktigt kanonsnyggt, även om du inte skaffar Springrock eller att det inte är en exakt kopia på Amazonas.
            Och som jag skrev innan så behöver du inte ha så mycket växter i karet, det är allt runt omkring som gör det och med en hel del grenar och rötter som går ner och andra som strävar sig upp från karet så kommer det att bli grymt.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Uddaveka
              • June 2007
              • 431

              #7
              Det kommer att bli kanon tror jag!! Ska bli kul att föja. Synd att inte jag kan göra ngt liknande här hemma...
              ~Love animals~
              Kramar Sofia
              160l, 100l, 54l, 40l

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                #8
                Super spännande projekt

                Jag tror dock att du skulle vinna ganska mycket om du kunde gå upp i akvariestorlek något. 300 liter låter mycket men kan bli lite för lite med tanke på bakgrunder och att de ska växa upp utmed väggen.

                Sedan har jag en avvikande tanke än Ansjo

                Ett kar med svartvatten och rötter kan vara helt ok och snyggt.

                Men i ditt fall med ett kar i botten och moduler upp längs med väggen så kan ett svartvatten kar längs ner bli en tråkig brunn i botten!

                I stället anser jag att akvariet ska vara upplyst och rejält grönt. Så att akvariet blir dit ögonen söker sig och att det ovanför karet blir pricken över i.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Vargklo
                  • February 2008
                  • 41

                  #9
                  Tack,
                  När det gäller storleken så är jag ganska begränsad av rummet/hörnan där det ska stå. Som ni kan se på skissen i mitt första inlägg ska karet vara i hörnan mellan två dörrar, som jag naturligtvis inte kan flytta på. Arean på karets bottenplatta kan kanske bli ca 105 x 65 cm. Anta sedan att karet är 50 cm högt med vatten upp till 40 cm, så blir det 273 liter brutto (exkl. utrymme som stjäls av bakgrunder). Jag kan naturligtvis göra karet (och vattenvolymen) högre och större. Ytterligare 10 cm vatten ger en bruttovolym på 341 liter. Men som jag sade innan, det är en bit regnskogsbiotop jag vill ha. Fiskarna blir det sekundära här, bara det är något som rör sig i vattnet och är lite kul att titta på.

                  Jag är inte ointresserad av fiskar i sig, då jag har två saltvattenskar (425 + 650 liter), men just det här projektet har alltså naturen i centrum.

                  Jag funderar också på att tapetsera väggarna (och ev. även dörrarna) i hela det "rum" som karet ska så i med någon form av fototapet med regnskogsinspiration. Se länken nedan för inspiration:


                  Förresten, vad är det korrekta namnet för detta projekt? Kanske paludarium hellre än akvarium?
                  Saxat från wikipedia:

                  vivarium (Latin, literally for "place of life"; plural: vivaria or vivariums) is a usually enclosed area for keeping and raising animals or plants for observation or research. There are various forms of terrarium, including:
                  • Aquarium, simulating a water habitat; for instance a river, lake or sea; but only the submerged area of these natural habitats. Plants in the water will use some nitrogen present within the system, and will provide areas for organisms to hide and forage.
                  • Insectarium, containing insects.
                  • Paludarium, simulating a rain forest or swamp environment. It also can be seen as an aquarium interconnected with a terrarium, having both the underwater area as well as the shore.
                    • Riparium, a paludarium with circulating current through different-leveled pools

                  • Terrarium, simulating a dry habitat, for instance desert or savannah.

                  PS: Svartvatten är ett nytt begrepp för mig. Kan någon förklara?
                  650 liters revakvarium (Saltvatten), 425 liters Fish Only-akvarium (Saltvatten). Paludariumprojekt på gång.

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    #10
                    Du kanske minns att Amazonas blir tvåfärgad där Rio Negro rinner in?

                    Svartvatten är ett surt mjukt vatten mättat med humusämnen med en väldigt dålig sikt i.

                    I akvarie världen återskapar vi detta med torvfiltrering och ibland Alkottar.

                    Man kan även göra ett avkok på Alkottar och Eklöv och får då fram något som liknar kaffe. Vilket man ska vara mycket försiktig med att hälla i karet.

                    Det är dock väldigt viktigt att hålla koll på pH-värdet när man sysslar med svartvatten. Om pH-värdet blir för lågt (5,0) så slutar de nyttiga bakterierna bryta ner "skiten" i akvariet. Det är dessutom väldigt få växter som trivs i de låga pH-värden man får i ett svartvattenskar.

                    Det var på grund av detta jag tycker att du ska satsa på ett "vanligt" kar och mycket växter istället. Ett svartvattens kar har man för att hålla vissa fiskar och fiskarna står i centrum. Du behöver en grön oas med några algätare och kanske någon Apistogramma som ett ankare till det du ska bygga upp längs med väggen.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Svartvatten är ett halvklart vatten men är brunfärgat av bla. rötter och löv: http://img100.imageshack.us/img100/4...ope03951ym.jpg
                      Svartvatten behöver inte vara så surt, du kan få detta genom rötter med.

                      C90, jag tror det blir svårt att få växter att växa i ett kar om du inte har relativt bra belysning(ramp) över karet, därav min tankebana på ett kar utan så mycket växter.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        #12
                        Först denna länk, som jag tror kan ge lite inspiration.

                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Vargklo
                          • February 2008
                          • 41

                          #13
                          Tack för den förklaringen, man lär sig något varje dag :-)

                          När det gäller belysning och växter är jag kanske inte överdrivet intresserad av "tillväxten" av växter, utan kanske mer att de "överlever" (Usch, ett negativt ord, men jag tror ni förstår vad jag menar). Jag antar att jag får testa mig fram vilka växter som kan verka trivas. Av estetiska skäl är jag nog inte intresserad av en belysningsramp som det är nu.
                          650 liters revakvarium (Saltvatten), 425 liters Fish Only-akvarium (Saltvatten). Paludariumprojekt på gång.

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Svartvatten är ett halvklart vatten men är brunfärgat av bla. rötter och löv: http://img100.imageshack.us/img100/4...ope03951ym.jpg
                            Svartvatten behöver inte vara så surt, du kan få detta genom rötter med.

                            C90, jag tror det blir svårt att få växter att växa i ett kar om du inte har relativt bra belysning(ramp) över karet, därav min tankebana på ett kar utan så mycket växter.
                            Sedan kommer vi hit

                            Jag är med på dina tankar, som rent praktiskt är helt rätt!

                            Men kommer det att bli snyggt med ett svartvattenkar längst ned i denna installation?

                            Jag antar att det ska vara växter upp längst med väggen?

                            Det du skrev i första inlägget om svärdsplantor som växer upp ur karet och blommar är ju klockrent.

                            Frågan är bara hur ljuset ska fixas på bästa sätt, en MH hängande lite snett framför som ger ljus både till karet och väggen kanske?
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Vargklo
                              • February 2008
                              • 41

                              #15
                              Ursprungligen postat av c90368
                              Först denna länk, som jag tror kan ge lite inspiration.

                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=113526
                              Tack,
                              Bra länk och intressant tråd, i varje fall när det gäller det estetiska. I detta fall var växterna ovan vattenytan av plast, vad jag förstår. Jag vill nog försöka med levande växter först, så får vi se.

                              Men jag fick bekräftat i tråden att Paludarium är rätt begrepp för projektet.
                              650 liters revakvarium (Saltvatten), 425 liters Fish Only-akvarium (Saltvatten). Paludariumprojekt på gång.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...