Hur inreda asien?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    #16
    Jag har min bambu liggande i karet tre pinnar i en hög. Så är de överväxta med fastbunden javamossa. Ser lite läckert ut. De blir ett slags förgundsplanta. Jag har tidigare testat med nedstuckna pinnar i klasar eller här och där. Man får prova sig fram. DE är också utmärka att dölja en pump bakom.
    Man kan även använda dem för att göra en snygg utanpåliggande bakgrund bakom karet. Svartmålad skiva med fastlimmade bambupinnar lite här och var. Gärna lutade åt olika håll. Billigt och snyggt! Kan omöjligt ruttna!
    Qui audet adipiscitur!

    Kommentar

    • Renset
      • February 2008
      • 17

      #17
      Ursprungligen postat av MattiasL
      Jag har min bambu liggande i karet tre pinnar i en hög. Så är de överväxta med fastbunden javamossa. Ser lite läckert ut. De blir ett slags förgundsplanta.
      Låter snyggt! Du har inga bilder där man kan få se hur det hela ser ut?

      Kommentar

      • Renset
        • February 2008
        • 17

        #18
        Ursprungligen postat av ciklidcollector
        Finns väldigt fina växter som jag tycker man ska ha i ett asiatiskt akvarium.
        1. Risplantor(sagitaria går bra)
        2. Lotus(dvärgnäckros för liten damm)
        3. Asiatisk vatten hyacint
        4. Vattenkrassula eller vattenpest
        5. Gälört
        6. Tätbladig Rotala
        7. Javamossa
        Jag har funderat lite på det här med växterna... jag kommer definitivt använda mig av vallisneria och javamossa... men jag undrar lite om vattenkrassulan. Ska man inte ha den i dammar? Funkar den i mitt 240? Den är mycket snygg och dessutom så har jag läst någonstans att den ska rena vattnet.. låter ju bra!

        Kommentar

        • Grodlund
          • January 2008
          • 560

          #19
          Javamossa, javaormbunke, vallisneria.
          Massa olika sorter av cryptocoryne.
          Bottensubtratet blir bra om du tar ganska finkornig mörkbrun sand, typ vanlig svensk sjöbottensand, blanda med större blanka stenar (för att ge å/flodkänsla)
          Mycket rötter och en sak som ger en otroligt bra känsla är bruna löv på botten.
          Nålgräs är snyggt i alla akvarium enl mig.

          Som fiskar hade jag kört rätt stora stim av Microrasbora, olika sorter (väldigt små fiskar så det begränsar kanske vad du kan ha för andra invånare)
          som nämnts tidigare; Kuhlii-ålar, Kilfläck eller Drottningrasbora.

          sen är ju asien en "ganska" stor världsdel med OTROLIGT skiftande klimat och miljöer...
          En "asiatisk" biotop kan i prinsip se ut hur som helst.

          Kommentar

          • MalMannen
            • March 2008
            • 255

            #20
            Ursprungligen postat av Renset
            Jaa att filtret och värmaren täcks är ett stort plus! Just nu löser jag den biten genom att täcka hörnen med Vallisneria, blir faktiskt ganska snyggt! Men jag tänker nog ta tag i "frigolitförslaget" ändå eftersom bakgrundsplanscherna blir så röriga... blir varken snyggt, verklighetstroget eller rofyllt.

            Var skaffar man bamburör?
            känner du för det så kan du också göra en liten bakgrunds modul, typ som en btn, som täcker pump, vämramre i ett hörn tex

            Kommentar

            • MattiasL
              • September 2006
              • 1479

              #21
              Jag har inga bilder just nu på bambun. Datorn och kameran är ovänner.
              Qui audet adipiscitur!

              Kommentar

              • andersfiskar
                • March 2007
                • 384

                #22
                Min erfarenhet av dvärgguramisar är aatt de är extremt känsliga för vattenkvalitet. Byter man vatten exakt varje vecka gick det bra, men missade man 3 dagare dog en av dem direkt. Jag tycker att mosaik är minst lika snygg, om inte snyggare och tål mer.
                Men de e ju bara jag det.
                //
                Mvh
                Anders

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #23
                  Med tanke på hur dvärgguramin lever i naturen verkar det märkligt att dom skulle vara särskilt känsliga för vattenkvalitet. Jag har inte heller någon erfarenhet att dom skulle vara speciellt känsliga.

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #24
                    Ursprungligen postat av Renset
                    Vad tror ni om att köra tvåpunktsmalar tillsammans med guramis? Det står att det ska funka om man kollar artbeskrivningen samtidgt som det står att man inte ska hålla den tillsammans med allt för små fiskar. Honungsguramin är ju rätt liten, kan de funka ihop?
                    Är tvåpunktsmal detsamma som Mystus micracanthus? Mystus bimaculatus? Något annat?
                    Jag tror aldrig någonsin att jag sett nån av dom två i handeln. Var köper man sådana?

                    Malar med långa spröt och stor mun brukar ägna nätterna åt att leta upp och äta sådant som går in i munnen. Jag skulle inte våga släppa ihop sådana med honungsgurami.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...