Hur inreda asien?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Renset
    • February 2008
    • 17

    Hur inreda asien?

    Tja! Jag har ett 240liters.. Jag funderar på att bulla upp det med asiatiska fiskar och växter... Jag vill gärna ha så mycket tips och ideér som möjligt för att det ska bli en "korrekt" asienbiotop.

    Befiskningen just nu är:
    6 Botia striata
    5 Siamesiska algätare
    2 Honungsgurami (1+1 givetvis...)

    Kan man ha flera par av Honungsgurami (exempelvis 3 par) eller blir hannarna för stridiga mot varandra? Kan man komplettera med ett dvärgguramipar? Vilka växter ska jag använda? Vilken stimfisk är lämplig tycker ni? Sen är jag inne lite på det här med bamburör, någon som är haj på det? Var får man tag i dem? Hur binder man ihop dem på ett smidigt sätt?

    Kom gärna med så mycket förslag ni bara orkar! Det ger lite inspiration

    Tacksam för svar!
  • oskarwallin
    • February 2008
    • 1080

    #2
    Skulle inte såna frigolit Block eller sånna där gröna man stoppar Torkade blommor i?
    frigoliten flyter ju, men det kan du ju vikta ner genom att stoppa /limma stenar på den..

    sen tycker jag att
    Cryptocoryne crispatula
    Microsorum pteropus
    Cardamine lyrata
    Vesicularia dubyana
    Vallisneria americana
    skulle passa tillsammans med bambu. då de är lite mörka växter.
    60,58 liter
    **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
    *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

    Kommentar

    • MalMannen
      • March 2008
      • 255

      #3
      Ursprungligen postat av oskarwallin
      Skulle inte såna frigolit Block eller sånna där gröna man stoppar Torkade blommor i?
      frigoliten flyter ju, men det kan du ju vikta ner genom att stoppa /limma stenar på den..

      sen tycker jag att
      Cryptocoryne crispatula
      Microsorum pteropus
      Cardamine lyrata
      Vesicularia dubyana
      Vallisneria americana
      skulle passa tillsammans med bambu. då de är lite mörka växter.
      Frigolit kan bli supersnyggt som bakgrund!, men limma inte fast stenar, limma fast bakgrunden i akvariumet, då kan du också kavra frigoliten djupt och göra bra grottor bakom

      Kommentar

      • Renset
        • February 2008
        • 17

        #4
        OK! Ska se vad jag kan göra på bakgrundfronten... Men jag fattar inte riktigt, ska jag limma fast frigoliten i akvariet tar inte det upp vattenvolym = mindre yta förfiskarna att leva i? Och vad tycker fiskarna om lim och frigoplit egentligen?

        Vad tycker ni jag ska göra åt fiskbeståndet då? Någon trevlig stimfisk man kan tänka sig? Hur är det med labyrintfiskarna? Kan man ha flera honungspar i samma kar? Dvärgguramin? (ursprungsformen är verkligen grymt snygg! mycket snyggare än alla olika varianter och framodlingar) Marmorgurami är också läcker...

        Vad finns det för malar att ta i beaktning från asien? Kom gärna med mer förslag

        Kommentar

        • Renset
          • February 2008
          • 17

          #5
          och förresten.. vet någon vad det är för typ av stenar man kan använda sig av i inredningen... och bottengruset är det lugnt att köra engelsk sjösten?

          Kommentar

          • MalMannen
            • March 2008
            • 255

            #6
            Ursprungligen postat av Renset
            OK! Ska se vad jag kan göra på bakgrundfronten... Men jag fattar inte riktigt, ska jag limma fast frigoliten i akvariet tar inte det upp vattenvolym = mindre yta förfiskarna att leva i? Och vad tycker fiskarna om lim och frigoplit egentligen?

            Vad tycker ni jag ska göra åt fiskbeståndet då? Någon trevlig stimfisk man kan tänka sig? Hur är det med labyrintfiskarna? Kan man ha flera honungspar i samma kar? Dvärgguramin? (ursprungsformen är verkligen grymt snygg! mycket snyggare än alla olika varianter och framodlingar) Marmorgurami är också läcker...

            Vad finns det för malar att ta i beaktning från asien? Kom gärna med mer förslag
            ja, när jag byggde använde jag en frigolitskiva som var 10cm tjock sen beror det lite på hur mkt man skär ut, jo visst tar det upp volym, men det blir mkt snyggt och gratis grottor, + att man gömmer filter och annat bakom.

            ps: akvarium silikon är helt ok flr fiskarna

            Kommentar

            • linda.n
              • March 2008
              • 459

              #7
              Kilfläcksrasborer ger ett asiatiskt inrtyck tycker jag, vi har ett stim på ca 20 individer i vårt 375 L. Fler siameser kanske?
              Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

              Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

              Kommentar

              • Renset
                • February 2008
                • 17

                #8
                Jaa att filtret och värmaren täcks är ett stort plus! Just nu löser jag den biten genom att täcka hörnen med Vallisneria, blir faktiskt ganska snyggt! Men jag tänker nog ta tag i "frigolitförslaget" ändå eftersom bakgrundsplanscherna blir så röriga... blir varken snyggt, verklighetstroget eller rofyllt.

                Var skaffar man bamburör?

                Kommentar

                • Renset
                  • February 2008
                  • 17

                  #9
                  Ursprungligen postat av linda.n
                  Kilfläcksrasborer ger ett asiatiskt inrtyck tycker jag, vi har ett stim på ca 20 individer i vårt 375 L. Fler siameser kanske?
                  Jag har tänkt på kilfläckarna.. men har haft dem förut, för lääänge sen Så jag vill nog hellre gå med ett annat stim. Siameserna är ju en självklarhet i varje akvarium nästan, helt klart den bästa algätaren. Men jag tycker dock att de har en tendens att växa sig väldigt stora, lite för stora i mitt tycke.

                  Är det ingen som har några rekommendationer om labyrintfiskarna? Vilka som passar ihop osv.

                  Kommentar

                  • oskarwallin
                    • February 2008
                    • 1080

                    #10
                    Ursprungligen postat av MalMannen
                    Frigolit kan bli supersnyggt som bakgrund!, men limma inte fast stenar, limma fast bakgrunden i akvariumet, då kan du också kavra frigoliten djupt och göra bra grottor bakom
                    jag menade att ha frigolit på botten som man täcker med stener.. då kan man trycka ner bambu i dem.
                    60,58 liter
                    **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                    *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

                    Kommentar

                    • HJ-C
                      • April 2008
                      • 165

                      #11
                      Det första jag kommer att tänka på när någon pratar om asiatiska fiskar är makropod...

                      Kommentar

                      • Renset
                        • February 2008
                        • 17

                        #12
                        Makropoden är döläcker! Dock längesen jag såg den i handeln i alla fall häromkring...

                        Vad tror ni om att köra tvåpunktsmalar tillsammans med guramis? Det står att det ska funka om man kollar artbeskrivningen samtidgt som det står att man inte ska hålla den tillsammans med allt för små fiskar. Honungsguramin är ju rätt liten, kan de funka ihop?

                        Kommentar

                        • MattiasL
                          • September 2006
                          • 1479

                          #13
                          Om du ska ha ett växtakvarium med massor av plantor så kan du nästan hellre sätta ett brunt tyg på baksidan (utsidan) än en bakgrund i karet. Bakgrunden syns ändå nästan inte när djungeln brett ut sig! (bortkastade pengar...)

                          Bamburör från Bauhaus är bra. Såga dessa i lagom längder. Borra hål i dem så att vatten kan cirulera genom och tyng ner dem i en hink en vecka innan, så blir de tunga nog att inte flyta upp- Dessutom kan de ofta avsöndra vitt slemm. Det försvinner efter en vecka eller två i vattenhinken med dagliga vattenbyten.
                          Färgen på bambun blir mörkare, men bambun brukar ändå hålla i åratal utan behandling.
                          Om man binder javamossa på bambun så växer den snart fast. Mycket snyggt!
                          Qui audet adipiscitur!

                          Kommentar

                          • Renset
                            • February 2008
                            • 17

                            #14
                            Ursprungligen postat av MattiasL
                            Om du ska ha ett växtakvarium med massor av plantor så kan du nästan hellre sätta ett brunt tyg på baksidan (utsidan) än en bakgrund i karet. Bakgrunden syns ändå nästan inte när djungeln brett ut sig! (bortkastade pengar...)
                            Jag kan hålla med om att bakgrunder är helt sjukt dyra! Rena vansinnet, jag var och okynnestittade hos min lokala handlare på fiskar och dylikt, sneglade då på btn-bakgrunder och de kostar ju skjortan! Rena rånet! Jag tänker väl inte ha något rejält "växtakvarie" men jag har alltid varit svag för mycket växter så det kommer i alla fall bli rätt lummigt. Vallisnerian växer ju som attan, så jag låter väl den täcka stora delar av den bakre rutan... Ska kolla in bamburören på bauhaus, tack för tipset!

                            Någon som har erfarenheter av olika labyrintfioska i samma kar? Eller tvåpunktsmalar?

                            Kommentar

                            • ciklidcollector
                              • April 2008
                              • 1111

                              #15
                              Finns väldigt fina växter som jag tycker man ska ha i ett asiatiskt akvarium.
                              1. Risplantor(sagitaria går bra)
                              2. Lotus(dvärgnäckros för liten damm)
                              3. Asiatisk vatten hyacint
                              4. Vattenkrassula eller vattenpest
                              5. Gälört
                              6. Tätbladig Rotala
                              7. Javamossa

                              Som bottenmaterial finsand brun/svart.
                              Bambupinnar ser fint ut men kan vara svårt att inreda med.
                              Några rötter som du vänder på så att tjocka delen är uppåt.
                              Givetvis brun bakgrund av något slag.

                              Fiskarna som du valt blir bra, ger dig därför bara några förslag som jag skulle tro funka med den uppsättning jag angav.
                              Pärldanio el drottningrasbora 10st, 1+1 röddvärggurami, 7st neonregnbåge, 1st svart kuhliål, 1st Leverett´s botia, 2st siamesiska algätare.

                              De erfarnheter jag har av guramis och macropoder är att ju större desto mera aggresiva vid lek.
                              Du ska absolute inte ha flera än 1+1 av guramis eller macropoder(paradise) då det ofta slutar i någon av de stridande kombatanterna dör.
                              -=Amatörbiologen=-
                              Amerikanska Ciklider

                              Kommentar

                              Arbetssätt...