Vad är fördelar och nackdelar med att ha sand i akvariumet?
Sand bra lr dåligt
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Jag antar att det beror på vilka växter man har och vilken sand man använder, men min erfarenhet då jag testade sandbotten är att växternas rötter blev liksom tunna och trassliga och höll sej ovan mark, samt att det luktade apa om hela akvariet. Men det finns de som är nöjda med sand så det är väl bara att testa och se!Kommentar
-
Viva Leo BuscagliaKommentar
-
Allt för finkornig sand klarar sig inte växter med finare rötter i, då menar jagriktigt finkonig sand, 0,1-2mm fogsand är inte att rekommendera, skall slänga i 0,8-1,2mm rådasand imorgon, tror att det blir mycket bättre för växterna vars rötter formligen ruttnar bort i för tät sand.Kommentar
-
vad är det för mått på vanlig sandstrands sand? nån som vet?http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467
Kommentar
-
-
Ha dé bäst... Tina
Kommentar
-
QardinalE
Kommentar
-
En bild från mitt 550 liters med ljus fin sand från en havsstrand nära Ö-vik. Har inte rört sanden på ca 4 år, men det finns inget slam i botten lagret. Svärdplantor, vallisneria, limnophila och Hygrophila växer jättebra.
Sanden består av kornstorlek på 1-2 mm. Sanden är ganska ljus och vit. (Nästan lika vit som sand från Rio Negro i Sydamerika)
Har enbart positiva erfarenheter av sand i akvarierna. Har faktiskt inneburit en revolution för mig när det gäller växtlighet. Tidigare när jag bara hade "engelskt" akvarie grus så växte inget utom javamossa. Nu växer praktiskt allt. Svärdpplantorna växer nästan för bra!
Mvh/PerKommentar
-
En bild från mitt 550 liters med ljus fin sand från en havsstrand nära Ö-vik. Har inte rört sanden på ca 4 år, men det finns inget slam i botten lagret. Svärdplantor, vallisneria, limnophila och Hygrophila växer jättebra.
Sanden består av kornstorlek på 1-2 mm. Sanden är ganska ljus och vit. (Nästan lika vit som sand från Rio Negro i Sydamerika)
Har enbart positiva erfarenheter av sand i akvarierna. Har faktiskt inneburit en revolution för mig när det gäller växtlighet. Tidigare när jag bara hade "engelskt" akvarie grus så växte inget utom javamossa. Nu växer praktiskt allt. Svärdpplantorna växer nästan för bra!
Mvh/
Vad snyggt akvarium180L
75L
20L
Kommentar
-
Kommentar